Az utcai versenypályák általában szűkek és porosak – néha azonban a csatornafedél is problémákat okozhat
Társszerző: Hajdu Balázs
Az autósport szerelmesei általában szeretik az utcai pályákat. Az izgalom garantált, egyúttal a csapatok számára is, őket azonban az elszabadult csatornafedelek is aggaszthatják. Súlyos személyi sérülés egyelőre nem történt, ám az autók komolyan károsodhatnak. A Forma-1-es Azeri Nagydíj első szabadedzését figyelemmel kísérők is szemtanúi lehettek egy ilyen esetnek – ennek apropóján következzen egy összeállítás, mely az elszabadult csatornafedelekről szól.
2019-es Azeri Nagydíj – 1. szabadedzés
Múlt hét pénteken rendkívül rövidre sikerült az Azeri Nagydíj 1. szabadedzése, miután a Williams pilótája, George Russell egy csatornafedélre hajtott. Az edzést mindössze 12 perc után le kellett állítani, mivel a pálya javítása közel egy órát vett igénybe. A csatornafedelet a ferraris Charles Leclerc mozdította el, majd a szerkezet Russell autójának aljához csapódott, emiatt a brit pilóta új alvázzal volt kénytelen nekivágni a szombati időmérő edzésnek.
2016-os Európa Nagydíj
Az idei nem az első probléma volt Bakuban. 2016-ban még Európa Nagydíj néven versenyeztek a pilóták Azerbajdzsánban, a vadonatúj utcai pályán, a bemutatkozás nem volt azonban zökkenőmentes. Miután kiderült, hogy a kerékvetőket tartó csavarok miatt többen defektet kaptak, egy boxutcában lévő csatornafedél is fokozta az izgalmakat. Valtteri Bottas éppen a garázs felé tartott a 3. szabadedzésen, amikor áthajtott a fémszerkezeten.
Az alacsony sebesség ellenére a Williams oldaldoboza megsérült, így a finn pilóta nem tudta folytatni a gyakorlást.
2016-os Monacói Nagydíj
A 2016-os monacói verseny első szabadedzésén Jenson Button autójának első szárnya sérült meg, miután Nico Rosberg ráhajtott egy csatornafedélre. Az esetnél egyébként a német pilóta is defektet kapott.
2010-es Monacói Nagydíj
Amikor Rubens Barrichello balesetet szenvedett a versenyen, először egy szimpla defektet sejtettek a háttérben. A verseny későbbi szakaszán beküldték a biztonsági autót, hogy a brazil balesetének helyén megigazítsanak egy elszabadult csatornafedelet. A két eset közti kapcsolatra csak a verseny leintését követően derült fény.
A Williams mérnökeinek elemzése alapján az elszabadult csatornafedél miatt sérült meg Barrichello autójának felfüggesztése.
2005-ös Kínai Nagydíj
A 2005-ös konstruktőri bajnoki cím a Renault és a McLaren csapatai között az utolsó futamig kiélezett volt. A brit csapat esélyeit Sanghajban egy csatornafedél tette tönkre, amire Juan Pablo Montoya ráhajtott. A kolumbiai pilóta egy rövid ideig még folytatni tudta a versenyt, ám a szellőzőrendszer meghibásodása miatt végül ki kellett állnia.
2005 Sanghaj, V8 Supercars
2005-ben több problémát is okozott a rosszul rögzített csatornafedél Kínában. A Forma-1-es futam előtt pár hónappal a V8 Supercars sorozat látogatott Sanghajba. Ezen a versenyen Mark Winterbottom autójának alvázát tette tönkre a fedél, mely a vezetőüléshez is aggasztóan közel került.
2004 Sanghaj DTM (Német Túrautó Bajnokság)
A következő történet szintén Sanghajban játszódott le, ezúttal a DTM futamára viszont egy utcai jellegű pályán került sor. A Forma-1-es biztonsági autók állandó sofőrje, Bernd Maylander autója repült a levegőbe, miután a verseny rajtját követően ráhajtott egy rosszul rögzített csatornafedélre. A pálya javítása annyira hosszúra nyúlt, hogy a hétvége első versenyét nem is tudták megrendezni. A második futam gond nélkül lezajlott, Maylander azonban nem tudott rajthoz állni.
1990 Montreál 480 km
Talán a legszemléletesebb illusztrációja következik annak, mekkora kárt tud okozni egy rosszul rögzített csatornafedél. 1990-ben, a Gilles Villeneuve versenypályán, Jesus Pareja Porsche 962-esével ráhajtott egy csatornafedélre, mely az előtte haladó autó leszorítóerejének köszönhetően szabadult el. A fedél áthatolt az autón, kettészakította a benzintankot, ennek eredményeként a jármű kigyulladt. Csodával határos módon Pareja sérülés nélkül megúszta az esetet.