F1: a 2020-as téli tesztek elemzése

Közzétéve:
2020-03-03, 05:22

A Mercedes megállíthatatlannak látszik.

Társszerző: Hajdu Balázs

Erődemonstrációt tartott a Mercedes a Forma-1 hivatalos téli tesztjén Barcelonában. Ők teljesítették a legtöbb kört, szám szerint 903-at, illetve Valtteri Bottasé lett a legjobb idő a katalóniai versenypályán. A téli szünet egyértelműen legnagyobb újítása a DAS-kormánymű, melyet először szabálytalannak véltek a riválisok, most pedig valószínűsíthetően irigykednek a Mercedes kreativitására.

A Mercedes nem csak a pályán mutatott domináns teljesítményt, hanem a fegyverkezési versenyt is megnyerte. Kevesebb mint két héttel az Ausztrál Nagydíj rajtja előtt az Ezüst Nyilak tűnnek egyértelmű esélyesnek 2020-ban. Az alábbiakban a téli tesztek tanulságairól olvashatsz.

Nem volt tökéletes tesztje a Mercedesnek

Az első hét végén a Mercedes megközelítette az 500 körös határt, miközben Lewis Hamiltoné volt a leggyorsabb köridő. A második hét is hasonló mederben indult, azonban ők is emberből vannak, náluk is előfordulnak hibák. Lewis Hamilton autójában meghibásodott a motor, a hiba kijavításán egy teljes délutánon keresztül dolgoztak a szerelők.

Lewis Hamilton alatt megállt a Mercedes a pályán
Lewis Hamilton alatt megállt a Mercedes a pályán

Ha figyelembe vesszük, hogy a Williams négy különböző problémával szembesült a teszteken, illetve a gyári csapat is gondokkal küzdött, kijelenthető, hogy a Mercedes motor egyelőre sérülékeny állapotban van. A tempó rendben van, az aggodalmat a megbízhatóság hiánya okozhatja.

Azt is megfigyelhettük, hogy a második héten futott hosszabb etapokon kevésbé használták az új kormánymű rendszerüket. Ebből az következik, hogy a DAS az időmérőkön jelenthet pluszt az Ezüst Nyilak számára.

Mindent összevetve komoly teljesítményt nyújtott a Mercedes a teszteken. 903 kört tettek meg, ami hosszabb mint 13 Spanyol Nagydíj, és 59-cel több, mint a Ferrari neve mellett lévő szám. Rövid és hosszútávon is gyorsak voltak, a rövidebb etapokon 1,6 másodperccel voltak jobbak a Red Bullnál és 1,7 másodperccel a Ferrarinál. Valójában nem lesz ekkora különbség köztük Ausztráliában, azonban egyelőre minden tényező a Mercedes mellett szól.

Remekelt a feketére festett Renault

A középmezőny csapatai közül a Racing Point keltett komoly feltűnést Barcelonában, az adatokat figyelembe véve azonban a Renault volt a legjobb a nagy hármas üldözőinek sorában. A rövidtávú etapokban a Mercedes mögött a második helyet csípték meg, fél perccel a középmezőnyben található riválisok előtt.

Renault
A Renault felzárkózhat az élmezőny mögé

A leginkább szembetűnő statisztikai adat, hogy övék volt a legnagyobb százalékos javulás, hosszútávú tempó terén, az Abu Dhabi Nagydíjhoz képest, a Mercedes teljesítményéhez hasonlítva. A Renault 2,91%-ot fejlődött, a Haas 2,63%-os, a McLaren 1,19%-os, a Williams pedig 0,92%-os előrelépést mutatott be. Ugyanebben az összevetésben a Red Bull 0,7%-kal, a Ferrari pedig 0,5%-kal esett vissza. A tisztánlátás végett hozzátenném, hogy különböző pályákról és helyzetekről beszélünk, a számok mindenesetre a Renault mellett szólnak.

A Ferrari formáján nehéz kiigazodni

Az idei téli tesztek adatait böngészve leginkább a Ferrari teljesítményén nehéz kiigazodni. Valamiért hiányzik a tavalyi idényben látott, egyenesekben mutatott sebesség.

Mattia Binotto csapatfőnök állítja, hogy nem takargatnak semmit. Az adatokból is látszik, hogy ez valóban igaz, és a visszaesésük számokban is mérhető. Az Alfa Romeóhoz képest 1,5 másodperces lemaradásuk volt az egyenesekben elért sebesség tekintetében. Tavaly szenvedtek a lassú kanyarokban, mivel nem rendelkeztek megfelelő mennyiségű leszorítóerővel. A téli szünetben erre komoly hangsúlyt fektettek, ennek pedig pozitív eredménye mutatkozott Barcelonában.

Mit jelent mindez a következő idényre nézve?

A tesztek eredményei alapján egyértelmű esélyesnek látszik a Mercedes, azonban ők sem megingathatatlanok, így a Red Bullnak és a Ferrarinak is lehet esélye. A tavalyi év elején az Ezüst Nyilak komoly előnyre tettek szert, így a riválisoknak nagyon kell figyelniük az új szezon kezdetén. Amennyiben nyomást tudnak helyezre a Mercedesre, akkor lehet keresnivalójuk. Ahogy a Német Nagydíjon is láttuk, Hamilton és Bottas is képes hibákat elkövetni.

Ami a középmezőnyt illeti, egy Renault-McLaren-Racing Point küzdelem látszik kibontakozni. Ez a három csapat fejlődött a legtöbbet, talán közelebb tudnak kerülni az első hármashoz. Az Alpha Tauri, a Haas, az Alfa Romeo és a Williams közel egyforma esélyekkel küzdhet a pontszerző helyekért.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Forma-1-es autó
2019. december 29.
A gazdag múltra visszatekintő fesztivál fénypontját évről-évre a királykategória autói adják.
Petrov Alonso előtt
2019. december 30.
Emlékszel még Hamilton és Massa 2008-as drámájára? Vagy Vettel első világbajnoki címére? Esetleg hallottál a Hunt vs. Lauda csatáról? Most megnézheted a 10 legizgalmasabb F1-es végjátékot.

További hírek