2019. július 28. | 21:12

Leclerc és Bottas odaverte az esőben, Verstappen megpördült, Hamilton nullázott - őrült futam zajlott Hockenheimben!

Német Nagydíj - Az időmérő

Rögtön drámával kezdődött az időmérő, miután hamar eldőlt, hazai közönség előtt Sebastian Vettel nem tud mért kört menni. Utóbb kiderült, a németnek a turbójával támadt probléma. Meglepetésre szintén a Q1-ben búcsúzott a McLaren fiatal tehetsége, Lando Norris.

A Q2-ben egy komolyabb meglepetés volt, Daniel Ricciardo nem jutott be a legjobb 10-be. A nyolcadik és a 13. helyezett között 33 század különbség volt.

A Q3-ban jött az újabb sokk a Ferrari rajongók számára, miután Charles Leclerc is kiszállt az autójából idő előtt, neki az üzemanyagrendszere hibásodott meg. Sokáig vártak a többiek, míg éles kört teljesítettek, ez végül Lewis Hamiltonnak sikerült a legjobban, aki betegen is képes volt egyedüliként 1:12 alá bemenni. Mellé Max Verstappen kvalifikálta magát az első sorba, Valtteri Bottast megelőzve. Pierre Gasly bár pénteken összetörte az autóját, mégis jó volt az ideje a negyedik helyre. Az igen előkelő harmadik sorból várhatta a rajtot Kimi Räikkonen valamint az a Romain Grosjean, aki csapattársával ellentétben leszedette autójáról az összes fejlesztést.

  1. Lewis Hamilton (Mercedes)
  2. Max Verstappen (Red Bull)
  3. Valtteri Bottas (Mercedes)
  4. Pierre Gasly (Red Bull)
  5. Kimi Raikkonen (Alfa Romeo)
  6. Romain Grosjean (Haas)
  7. Carlos Sainz Jr. (McLaren)
  8. Sergio Perez (Racing Point)
  9. Nico Hulkenberg (Renault)
  10. Charles Leclerc (Ferrari)

Német Nagydíj - A futam

Az eső miatt biztonsági autó mögött kezdte el a körözést a mezőny. 64 körre csökkent a futam, mivel ezek a körök beleszámítottak a versenytáv megtételébe. A safety car behívása után állórajttal kezdődött a viadal, Vettel is a rajtrácsról vághatott neki a fennmaradó köröknek.

Verstappen beragadt a lámpák kialvását követően, Bottas kicsit szélesre vette, végül a két Mercededs fordult el az élen Räikkonen és Verstappen előtt. Mögöttük óriási tumultus alakult ki, Hülkenberg szelte át az első versenykört ötödikként, mögötte Leclerc, Grosjean, Gasly, Sainz és Magnussen viaskodott az első tízben a minél jobb helyekért. Vettel a 14. helyre tört előre.

A harmadik körben ismét visszatért a biztonsági autó, Perez forgott meg, majd a menetiránnyal szemben parkolt le, kissé odaverve rózsaszín versenyautóját. Vettel indította a kerékcseréket, majd jött mindenki más is, hogy esőgumiját intermedietre cserélje.

Hamilton mögött Magnussen, Bottas, Verstappen, Stroll, Leclerc, Hülkenberg, Norris, Russel és Kubica sorakozott az első tízben.

Magnussen nem tudta sokáig tartani a helyét az esőgumikon, nem jött be a dán kockázatvállalása. A pálya fokozatosan száradt, a 11. kör végén ennek ellenére Leclerc kis híján megpördült. A célegyenesre rávezető kanyarban vette túlságosan szélesre a kanyart a monacói, de sikerült megfognia a Ferrarit. A 14. körben az FIA bejelentette, hogy Leclerc nem kap időbüntetést, a Ferrari csapatát sújtották veszélyes kiengedés miatt.

Hamilton, Bottas, Verstappen, Leclerc, Hulkenberg, Räikkonen, Vettel, Sainz, Albon, Grosjean sorrendben haladtak a pontszerzők 15. kör kezdetén.

Ricciardo alatt elfüstölt a Renault motor, ami nem egy megszokott dolog esős futamon. A 7-es kanyar kijáratánál parkolta le a vasat az ausztrál, amiért virtuális safety car szakaszt rendeltek el.

 

A Ferrari azonnal lépett, Leclercet kihozták egy új szett gumiért. Pozíciót nem vesztett annak ellenére, hogy a jobb első nehezen ment fel, mivel mögötte Hülkenberget is kihívták a boxba. A német az utolsó utáni pillanatban kapcsolt, de még éppen szabályosan hajtott ki a boxutcába.

Verstappen nagyon nyomta, meg is csúszott egyszer, ám ismét támadásba lendült Bottas ellen. Az esőmenő hollandot nyugtatni próbálták rádión, de vérszemet kapott Verstappen. Sainz a 20. kör elején célegyenesre való ráfordulás helyett a bukótérbe hajtott, és rengeteg helyet veszítve, de vissza tudott jönni a pályára Norris mögé a 14. helyre.

Hamilton, Bottas, Verstappen, Leclerc, Hulkenberg, Räikkonen, Vetel, Albonn, Giovinazzi és Gasly alkotta az első 10 versenyzőt a 20. kör végén.

Verstappen megérkezett Bottasra, az eső pedig a boxutcába. A pálya többi részén nem esett, így Magnussen gondolt egyet, és feltetette a szárazpláyás gumikat. Vettel abronsai kezdtek elfogyni, a Ferrari is vállalta a slickekkel a kockázatot. Az élmezőnyből Verstappen jött ki először szárazpályás gumikért, majd szép sorban mindenki így döntött. Verstappen megpördült a célegyenes előtti kanyarkombinációban, de megúszta minimális időveszteséggel.

Norris motorerőt vesztett és leparkolt a 28. körben, amiért ismét virtuális safety cart rendeltek el. 

Hamilton mögött Leclerc közlekedett a kerékcserék után, őt követte Bottas, Verstappen, Hülkenberg, Albon, Räikkonen, Vettel, Sainz és Giovinazzi.

Hamilton jött a boxba, Leclerc pedig elkezdte nyomni, hogy faragjon hátrányán az időközben zöld szászló alatt. A monacói túltolta, sokadjára hibázott a célegyenesre rávezető kanyarnál, felúszott az autója és a sóderágyban kötött ki. Ezúttal jött a biztonsági autó.

Megforgott Hamilton is, így kénytelen volt szabálytalanul a boxba hajtani, a szerelők rohantak a boxba új kerekekért és első vezetőszárnyért, amelyet sérülés miatt cserélni kellett. Kis tanácstalanság után intermedietet tettek fel Hamiltonnak. Verstappennek is intert tettek fel.

Az első 10-es sorrendje jelentősen átalakult, Bottas, Verstappen, Hülkenberg, Hamilton, Albon, Sainz, Räikkonen, Vettel, Gasly és Giovinazzi haladt pontszerző helyen.

Bottas volt a nagy vesztes, kénytelen volt jönni szárazpályás abroncsokért, és a harmadik helyre került a boxlátogatás után. A safety car a 33. kör végén hagyta versenyezni a mezőnyt, amelyet Verstappen szépen összerázott indokoltatlan lassú haladással. A holland a pálya legveszélyesebb pontján adott gázt, de mindenki megúszta a célegyenes előtti szakaszt.

Verstappent Hülkenberg, Bottas, Albon, Hamilton, Sainz, Räikkonen, Gasly, Vettel, Giovinazzi sorrendben üldözték a többiek.

Hamilton bár a füvön át, a bója nem megfelelő oldalán hajtott a boxba, így is csak 5 másodperces büntetést kapott. Újabb vizsgálattal nézett azonban szembe a brit, mivel túl lassan haladt a biztonsági autós periódus alatt. Végül ezért nem büntették, mert mint kiderült, technikai malőr okán került a világbajnoki cím elsőszámú várományosa górcső alá.

A 37. körben Bottas kihasználva a tempókülönbséget megelőzte Hülkenberget, ám Verstappennel szembeni hátránya 8,5 másodpercre hízott. Hamilton is átrágta magát a Renault német pilótáján, ám a címvédőnek nyomnia kellett a büntetés miatt is.

Vettel megelőzte Gasly-t, majd Räikkonen kicsúszott a célegyenes előtt, így a Ferrari egyetlen talpon maradt versenyzője előretört a hetedik helyre. Räikkonen Giovinazzi elé jött vissza a  a kilencedik helyre.

A dobogós reményekkel száguldó Hülkenberg a szokásos helyszínen elhagyta a pályát, és nem tudott visszajönni a sóderágyból - megint jött a biztonsági autó. Verstappent kihozták az élről egy újabb szett gumiért, még pozíciót sem veszített a Red Bull üdvöskéje. Jött Vettel is, aki a két Alfa és Kvjat mögé tért vissza a pályára. A két Mercedes maradt, nem tértek be a boxba.

Verstappen, Bottas, Hamilton, Albon, Sainz, Gasly, Räikkonen, Giovinazzi, Kvjat, Vettel sorrendben kezdődött meg a vonatozás.

A 45. kör végén újra kezdődött a valódi verseny. Bottas-szal közölték a ráadión, hogy a legjobb esélye a futam megnyerésére, ha a biztonsági autó kimenetel után rögvest megelőzi Verstappent - ez azonban nemhogy nem jött össze a finnek, de hamarosan tetemes hátrányra tett szert.

Albon megtámadta Hamiltont, majd Sainz bejött a brit mögé a hatalmas tumultusban, s elment végül Albon mellett Gasly, Räikkonen és Vettel is.

Verstappen kiment az élről szárazpályás gumikért, csakúgy Bottas. Hamilton került az élre, ő maradt interen, csakúgy mint Räikkonen, aki Vettellel csatázott nagyot a második helyért. Jött aztán a kövekező körben Räikkonen, Vettel és Giovinazzi is, így az a Stroll vette áta vezetést a Racing Pointtal, akit elsőnek hívtak be szárazpályás gumikért.

Verstappen megelőzte Strollt, a közvetítésben ez azonban nem volt látható. Kvjat, Bottas, Sainz, Magnussen, Albon, Gasly, Vettel és Grosjean haladt a további pontszerző helyeken, Hamilton csak a 12. pozícióból üldözte a mezőnyt.

Az 51. körben Kvjat megelőzte Strollt a DRS segítségével, e duóra elkezdett felzárkózni Bottas. Vettel is lopakodott, a hetedik helyen követte Albont. A Ferrari négyszeres bajnoka a száraz pályán megfutotta a leggyorsabb kört.

Hamilton eldobta nagy igyekezetében a célegyenes végén a Mercedes-t, leírt egy nagy kört, majd folytatta útját a 13. helyen. Vettel 10 körrel a vége előtt megelőzte Albont és 3,4 másodperces hátránnyal ülözte Sainzot, aki az ötödik helyen haladt.

Verstappen előnye 10 másodpercre nőtt Kvjat előtt, Strollra pedig megérkezett Bottas. Sainz, Vettel, Albon, Gasly, Grosjean és Räikkonen volt a további pontszerzők sorrendje.

Bottas nekivágta autóját a falnak hét körrel a vége előtt, a harmadik helyről zúzta le az ezüstnyilat a célegyenes végén a finn, aki komolyat faraghatott volna hátrányán Hamiltonnal szemben. Márkatársa épp a 15. helyen haladt ekkor Kubica és Russel mögött, és a biztonsági autó behívásával sem maradt esélye arra a Mercedesnek, hogy 200. futamán legalább egyik pilótája pontot szerezzen. Toto Wolff kis híján széttörte az asztalt öklével. Ezt Bottas is egész nyugodtan megtehette volna, akár a jövő évi szerződésébe is kerülhet ez a blama.

Verstappen, Kvjat, Stroll, Sainz, Vettel, Albon, Gasly, Räikkonen, Grosjean és Giovinazzi volt a top 10-ben.

Öt köre maradt a Verstappen által vezetett mezőnynek arra, hogy csatázzon még egy utolsót. Vettel hamarosan megelőzte Sainzot, és elkezdett tapadni Strollra. A 62. körben sikerült az előzési manőver, és a harmadik helyről folytathatta.

Gasly Albon ellen próbálkozott, Albon nem engedett, Gasly pedig letörte első vezetőszárnyát és kiállni kényszerült. Vettel eközben megelőzte Kvjatot, az orosz - akinek éjszaka megszületett a kislánya - nem tanúsított ellenállást a biztos dobogó reményében.

Hamilton a végén feljött a 11. helyre, de Magnussent már nem tudta elkapni a pontszerző helyért, így Mercedes pontszerzés nélkül, Verstappen győzelemmel ért véget a Német Nagydíj. Vettel az utolsó helyről a második helyen végzett, míg Kvjat kihasználva a káoszt a harmadik helyen zárt. Stroll és Sainz sem lehet elégedetlen a negyedik és az ötödik hellyel, Albon lett a hatdik. A két Alfa és a két Haas fért még be a pontszerzők közé.

FRISSÍTÉS: A cikk a pályán elért eredményt tartalmazza, utólagos büntetések nyomán a hivatalos végeredményt külön írásban olvashatod.

A Német Nagydíj pontszerzői:

  1. Max Verstappen
  2. Sebastian Vettel
  3. Danyiil Kvjat
  4. Lance Stroll
  5. Carlos Sainz
  6. Alexander Albon
  7. Kimi Räikkonen
  8. Antonio Giovinazzi
  9. Romain Grosjean
  10. Kevin Magnussen

A Forma-1 élmezőnyének állása:

  1. Lewis Hamilton 223 pont
  2. Valtteri Bottas 184 p
  3. Max Verstappen 162 p
  4. Sebastian Vettel 141 p
  5. Charles Leclerc 120 p
  6. Pierre Gasly 55 p

A Forma-1 konstruktőri versenyének élcsapatai:

  1. Mercedes 407 pont
  2. Ferrari 261 p
  3. Red Bull 217 p
  4. McLaren 70 p
  5. Toro Rosso 42 p
  6. Renault 39 p