Van még Sebastian Vettelnek jövője a Forma-1-ben?

Közzétéve:
2019-07-20, 07:56

A négyszeres világbajnok saját hibáiról, és a túlszabályozott F1-ről is beszélt.

Társszerző: Hajdu Balázs

Vettel a mezőny egyik legmegfontoltabb, legintelligensebb tagja, ám néha őt is magával ragadják az érzelmek. Ami a statisztikákat illeti, ő a Forma-1 harmadik legsikeresebb versenyzője a futamgyőzelmek terén, csak három pilótának van nála több VB-címe. Pályafutása utóbbi éveit azonban főként kapitális hibák jellemzik.

Vettel a Ferrarival, oldalról fotózva
Vettel és a Ferrari világbajnoki álmainak egyelőre Lewis Hamilton és a Mercedes állták útját

A német pilóta saját bevallása szerint rajong a Száguldó Cirkuszért, részese lett annak történelmének, szenvedélye a vezetés. A világ egyik legismertebb sportolója, aki kizárja a nyilvánosságot a magánéletéből. Maga a kétlábon járó ellentmondás: a világ legfejlettebb technológiát használó sportágban versenyez, a modern kor egyik legnépszerűbb vívmányát, a közösségi médiát viszont tudatosan kerüli.

Sebastian Vettel a Brit Nagydíjat követően a BBC munkatársainak beszélt a Ferraris világbajnoki álmairól, arról, hogyan tud megbirkózni a hibákkal, mik aggasztják a sportággal kapcsolatban. valamint a saját jövőjéről is ejtett néhány szót.

Győzelmi ambíciók a Ferrarival

Sebastian Vettel négyszeres világbajnokként 2015-ben csatlakozott a Ferrari csapatához. Elsőszámú célja, hogy gyermekkori hőséhez, Michael Schumacherhez hasonlóan VB-címet ünnepelhessen Maranellóban.

Egyelőre azonban nem sok sikerélménye volt. Két évig tartott, amíg felépítettek egy versenyképes csapatot, majd újabb két évig hiába próbálkoztak megtörni Hamilton, illetve a Mercedes dominanciáját. Vajon a sikertelenség hatással van Vettel önbizalmára? Hisz-e még abban, hogy egy napon le tudják győzni az Ezüst Nyilakat?

„Vegyesek az érzéseim. Voltak jó periódusaink, ám nyilván van hiányérzetünk, hiszen nem értük el a céljainkat. Nagyon közel kerültünk, ám van még lemaradásunk. Többször csúnyán helybenhagytak minket, ez pedig fájdalmat okoz. Nem szeretek veszíteni” - kezdte mondanivalóját Vettel.

Vettel fejhallgatóval

„Összességében inkább előre tekintek, és nem a múltba. Nem foglalkoztat, mi történt tavaly. Hamarosan újra Hockenheimben versenyzünk, és nyilván nem úgy megyek oda, hogy ez az a pont, ahol elszúrtam a versenyt tavaly. Inkább nevessünk és viccelődjünk, felejtsük el, ami az előző évben történt” - folytatta a Ferrari német pilótája.

Vettel senkitől sem zavartatva, vezető helyről csúszott ki hazai közönség előtt Hockenheimben, 2018-ban. Itt indul meg a német a lejtőn lefelé: egyre többet hibázott, ezzel együtt az autó teljesítménye is visszaesett. Lewis Hamilton köszönte szépen a lehetőséget, és megnyerte ötödik világbajnoki címét.

Vettel szórakoztató humorral emlékszik vissza a történtekre. Vajon így próbál túllépni a hibák okozta fájdalmon?

„Igen, a humor segít. De akkor muszáj volt káromkodnom. Nagyon fájt. Tökéletes hétvégénk volt, szombaton megszereztem az első rajtkockát, a futamon fantasztikus volt a hangulat. Nagyon ritkán áll össze minden. Szörnyű érzés volt, amikor kicsúsztam a kavicságyba. Szerettem volna egy győzelemmel megajándékozni a rajongóimat, szóval, nagyon fájt, amit történt. Apró hibát vétettem, ami nagyon sokba került. Hibáztam már ennél nagyobbat, amit olcsóbban megúsztam. Az autóversenyzés ilyen: amennyire szép élményeket ad, annyira kegyetlen is tud lenni” - mondta Vettel.

Fel kell állni a padlóról

A Hockenheimben elkövetett hiba után Vettel rontott Monzában, Suzukában, és Austinban is. Az idény végén úgy érezte, hogy át kell gondolnia a történteket, és egy kis időre van szüksége. Most elmagyarázza, mire gondolt akkor.

„Tavaly volt pár ütközés, amikből rosszul jöttem ki. Talán rosszul csináltam valamit. A hibák többsége a kockázatvállalásból fakad. Sajnos néha rosszul sülnek el a dolgok. Ám nem szabad ezen sokáig rágódnom, nem érzem úgy, hogy komolyan rendet kellene rakni a fejemben. Próbálom kívülről szemlélni ezeket a dolgokat. Manapság az emberek hamar felkapnak témákat, a figyelem középpontjába kerülsz. Majd történik valami érdekesebb, és hirtelen mindenki elfelejt mindent. Én tudom, mi történt az autóban. Tisztában vagyok a tetteimmel, vissza is néztem őket. Remélem nem követem el újra ugyanazokat hibákat. Tovább kell lépni” - magyarázta a Ferrari elsőszámú versenyzője.

A kanadai futam utóélete

A Ferrari a világbajnoki címért kívánt harcba szállni a 2019-es szezonban. Az idény előtti tesztek ígéretesen sikerültek, egyelőre azonban futamgyőzelem nélkül állnak Vettelék. Volt két-három olyan verseny, melyen nyerhettek volna.

Charles Leclerc motorhibája Bahreinben szívszorító volt, az ifjú monacóit Ausztriában Verstappen múlta felül hatalmas küzdelemben. A Ferrari harmadik esélye Kanadában adatott meg, ahol Sebastian Vettel egy 5 másodperces büntetésnek köszönhetően veszítette el az első helyet.

Vettel cseréli a helyezést jelölő táblákat a Kanadai Nagydíj után
A Kanadai Nagydíj után Vettel a saját autója elé helyezte az 1-es számmal ellátott táblát

Vettel természetesen elégedetlenkedett a verseny közben a rádióban, a leintés után áthelyezte az első helyezett tábláját a saját autója el. A német versenyző elmondása szerint spontán akcióról van szó.

„A táblacserét abban a pillanatban találtam ki. Vicces ötletnek tűnt. A helyzet az, hogy nem tetszik, ahogy kritizálják a hősöket. Először is, a magaslatokba emelik őket. Én soha nem kértem, hogy hősként kezeljenek. Az emberek aztán csak arra várnak, hogy beléd köthessenek, és bebizonyítsák, nem is vagy olyan különleges. A médiának ebben hatalmas szerepe van. Elég furcsa, hogy az emberek show-t, érzelmeket, egyéniségeket akarnak. Majd megkapják mindezt, és egyszerűen darabokra cincálva kritizálják. Szerintem a szenvedély nem jöhet létre érzelmek nélkül. Nem maradhatsz csendben, ha valami jól sikerül, illetve, ha valami rosszul megy. Miért támadnak olyasvalakit, aki a pillanat hevében üvölt a rádióban? Mindenkinek vannak ilyen pillanatai” - tette hozzá a négyszeres világbajnok.

Vettel helye a Forma-1-ben

Mennyire törődik Vettel a saját eredményei és személye megítélésével?

„Bizonyos mértékig mindenkit érdekel. Mások képest engem kicsit kevésbé. Azért persze foglalkoztat, mit gondolnak rólunk az emberek. Senki nem akarja, hogy azt mondják neki, szörnyen néz ki. Senki nem vágyik a szemrehányásra. Mindenki szeretne szép dolgokat hallani, ám nem szabad ettől függenünk. Tisztában vagyok a számszerű eredményekkel, tudom, hogy hol állok. Nyilván szeretnék ötszörös világbajnok lenni. Nem akarok állandóan a múltban elért sikereimre gondolni. Az álmomat már többször valóra váltottam, ám szeretném a Ferrari csapatát is győzelemre vezetni. Imádom a versenyzést, a csapattal végzett közös munkát, melynek édes gyümölcse a futamgyőzelmek sorozata. Ezért vagyunk itt. Mindenki nyerni akar.””


Vettel 2013 óta küzd az ötödik világbajnoki címéért

Túlszabályozott Száguldó Cirkusz

Vettel idén a viták kereszttüzébe került – legyen szó csapatutasításokról, a sportág jövőjéről, vagy éppen a túl szigorú büntetési rendszerről.

A német pilóta több alkalommal is elmondta, hogy túlszabályozottnak tartja a Forma-1-et. Ha nem lennének szabályok, a legtöbb versenyző túl messzire menne. Az erre vonatkozó kérdésre először nem akart válaszolni, attól félve, hogy mondandóját félreértelmezik.

„A múltban is voltak kemény megmozdulások. Volt idő, amikor belefért, most egy kicsit szigorúbb az elbírálás. Szerintem nagyobb szabadság járna nekünk, pilótáknak. Jobban tudjuk, mit kell tenni a versenypályán” - fejtette ki gondolatait Vettel.

„Létezik olyan, hogy tökéletes autóversenyzés? Nyilván nem. El tudjuk kerülni az időmérős feltartásokat? Szerintem lehetetlen. Előírásokra természetesen szükség van. Nincs azonban két egyforma eset. A pályafutásunk kezdetén megtanuljuk a szabályokat, és nem ütjük ki egymást szándékosan, mint az őrültek. Aki vét az előírások ellen, annak büntetés jár” - mondta higgadtan a német.

Vettel autójának hátulja
Vettel autójának hátulja

„Ami most zajlik, az egy kicsit túlszabályozott. Olyan dolgokat hívunk veszélyesnek, amelyek nem azok, és osztogatják értük a büntetéseket. A megfogalmazás néha olyan, mintha ügyvédeket hallgatnék. Senki nem beszél ennyire hivatalosan” - fejezte ki aggályait a Ferrari pilótája.

Hogy alakul Vettel jövője?

Sebastian Vettel a közelmúltban ünnepelte 32. születésnapját. Egyre több kérdés vetődik fel a jövőjével kapcsolatban – a Mercedes továbbra is dominál, Charles Leclerc pedig egyre jobb teljesítményt nyújt. A német versenyző elmondása szerint nem szereti a Forma-1 világát, már ami a politikát és a rivaldafényt illeti. Vigyázni kell minden szóra, hiszen könnyedén kiforgathatják.

Vettel elmondta, hogy jelenleg nem rajong a Forma-1 világáért, de nem tudja elképzelni az életét a versenyek okozta adrenalin nélkül (Képaláírás)

„Nem értsenek félre: imádok versenyezni. Hatalmas adag adrenalin-többletet ad, ahogy a rajongókat lázba hozza, amit csinálunk. Amikor vasárnap reggel felkelek, van bennem némi egészséges lámpaláz. Sikeres akarok lenni. Győzelemre akarom vezetni a Ferrarit. Ez határozza meg a jövőmet” - mondta Vettel.

A Ferrari első számú pilótájának lenni hatalmas nyomással jár. A BBC riportere erre is rákérdezett.

„Szerintem a nyomást mindenki maga érzi. Én elvárom magamtól, hogy jól teljesítsek. A sikertelenség engem keserít el a legjobban. Nem hiszem, hogy a csapatfőnök, vagy a befektető frusztráltabb lenne a pilótánál. Ez egyszerűen lehetetlen. Ha valami nem sikerül, nyilván emészted magad, ám én tudom a legjobban, mi történt. A kívülállók mondhatnak bármit a televíziós felvételek alapján, ott számos különböző szögből megnézhetik az esetet. De egyedül én láttam belülről.”

Binotto karban tett kézzel az Osztrák Nagydíjon
Binotto a Brit Nagydíj után úgy nyilatkozott, beszélni fog Vettellel

„Rengeteg jó és rossz dolog történt – próbálok a pozitív oldalon maradni. Inkább előre tekintek, hiszen még sokat kell dolgoznom az újabb sikerekért” - zárta gondolatait a Ferrari német versenyzője.

Te hogy látod Vettel jövőjét? Szerinted van még helye a Ferrarinál?

Fotók:

  • Háfra Zsolt
Forrás:

BBC

Kapcsolódó írások

James Hunt
2019. június 15.
Az F1 legendás alakja egy olyan korban versenyzett, amikor még a vezetői képességek domináltak
2019. március 06.
A világ egyik legnagyobb Autószalonjára több gyártó is kihozta a jelenlegi Formula 1-es versenyautóját
Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!
2018. december 16.
11 kérdés a szezon második feléről olyan kérdésekkel, hogy min sértődött meg Bottas Magyarországon, mennyi ideig nem nevetne Oconnal Verstappen, és milyen állathoz hasonlította magát vajon Hülkenberg?