2019. július 20. | 09:33

Az állam egyik kezével elvesz, de a másikkal néha ad. Ezt kihasználva egyre kedvezőbb áron lehet elektromos kisautóhoz jutni.

Kétségtelen, az elektromos autók a tökéletes megoldás a kis távolságú városi közlekedésre. Ameddig van hol töltened őket és nem merészkedsz túl sokszor városhatárokon kívülre, neked is ideális lehet egy kis szervizigényű elektromos verda.

Miután az eddig csak nagyon drágán gyártható akkumulátorok előállítási költségei csökkenőben vannak, a városi közlekedésben hamarosan elszaporodhatnak a nem túl nagy hatótávolságú, de éppen ezért megfizethető kisautók. Már csak az kell, hogy Állambácsi autóvásárlási támogatása továbbra is elérhető legyen (ingyenes parkolás, 1,5 millió forintos árengedmény, adók elengedése, stb.) és akkor semmi nem állhat az elektromos forradalom útjába. Íme egy lista a viszonylag elérhető áron megkapható villanyautókról. A cikkben feltüntetett árakból (és becslésekből) még le kell vonni az állami támogatást.

VW e-Up!

A VW egyike az úttörőknek a kis elektromos autók piacán. A VW e-Up!-ot 2013 óta lehet kapni, ami egy tisztán villanyüzemű városi kisautó. Bemutatása óta hatalmas népszerűségnek örvend, a magánvásárlók mellett több európai közösségi autómegosztó is bevásárolt belőle (lásd itthon a Mol Limo vagy a Greengo). A töretlen sikerhez persze az is kell, hogy az elmúlt 6 évben rézkelzhetően esett az akkumulátorok ára, így a Volkswagen (is) csökkenthette az elektromos és hibrid autóinak árát. Az aprócska külső méretei ellenére egy viszonylag praktikus és belül is használható teret kínáló járműről van szó, aminek természetesen a vadászterülete a város. Aki először ül benne és normál üzemmódban lepadlózza, biztos meglepődik, hogy milyen vehemenciával gyorsít a kis 82 lóerős elektromotor. A hasonló teljesítményű benzinesek messze lemaradnak. A lendület 60 km/h-ig kitart, utána azért érezhetően elfogy a szufla. Városba való, na.

  • Teljesítmény: 82 LE
  • Gyorsulás: 12,4s
  • Végsebesség: 130 km/h
  • Akkumulátor kapacitás: 18,7 kWh
  • Hatótáv: 134 km
  • Ár: már nem kapható, 2019 szeptemberében a Frankfurti Autószalonon mutatkozik be a frissített modell 

Skoda Citigo iV

Érdemes megszoknod a Skoda „iV” típus jelölését, ugyanis a cseheknél így hívják (fogják hívni) a hibrid illetve teljesen elektromos modelleket. A Skoda kis elektromos kocsija a VW e-Up!-ra hajaz formailag, de hajtáslánca többet kínál majd annál. Pontosabban az e-Up! következő generációjának frissített hajtásláncát kapja, csak a Skoda Citigóban hamarabb jelenik meg. Az elektromotorjának teljesítménye nem változik, így menetdinamikája ahhoz hasonló, de duplázott akkumulátor kapacitásának miatt az egy töltéssel megtehető hatótáv szépen növekedett. A nagyobb akkumulátor nagyobb tömeget is jelent, de a csehek igyekeztek kompromisszumos megoldást találni a használható hatótáv és a nem túl nagy tömeg között.

  • Teljesítmény: 82 LE
  • Gyorsulás: 12,5s
  • Végsebesség: 130 km/h
  • Akkumulátor kapacitás: 36,8 kWh
  • Hatótáv: 265 km
  • Ár: még nem ismert, de biztosan az e-Up!-nál olcsóbb lesz, megjelenése 2020-ban várható 

SEAT Mii Electric

Az e-Up! és a Citigo iV után nem nagy meglepetés, hogy a konszerntestvér SEAT is kijön hamarosan a saját kis villanyautójával, a SEAT Mii Electric-kel. Külseje és technikája is szinte minden részletében megegyezik a testvérmodellekével. Ugyanakkor Magyarországon feltételezhetően nem lesz kapható, mivel a közép-európai piacon a Skoda sokkal erősebb, így házon belül nem csinálnak a Citigo iV-nek konkurenciát. Jogosan merül fel a kérdés, hogy minek kell három szinte teljesen egyforma autó a Volkswagennek. A válasz az, hogy nem titkoltan a kis elektromos modellek hivatottak konszern szinten lejjebb tornászni a károsanyag-kibocsátást. 2020-tól ugyanis minden autógyárnak a teljes modellpalettájára vonatkoztatott átlag szén-dioxid-kibocsátása nem haladhatja meg a 95g/km-es értéket.

  • Teljesítmény: 82 LE
  • Gyorsulás: 12,5s
  • Végsebesség: 130 km/h
  • Akkumulátor kapacitás: 36,8 kWh
  • Hatótáv: 265 km
  • Ár: Magyarországon várhatóan nem kerül forgalomba

 

Honda e

A japánok elektromos autója formailag erősen emlékeztet az 1972-ben megjelent első generációs Honda Civic-re, bár itthon az kevésbé ismert, mert mire ideértek a „nyugati” kocsik, addigra kiöregedett és elrohadt az a generáció. Érdekes viszont, hogy méretét tekintve is megegyezik a két autó, ami 50 éve a kompakt kategória volt, az ma szinte mininek számít. A Honda e mutat néhány, autóipari szinten is újdonságnak ható extrát: például a külső visszapillantó tükrök helyett kamerák pásztázzák az autó melletti és mögötti területet. A légellenállás csökkentése lényeges szempont egy villanyautónál, így ezt a különcséget egy kísérletnek is fel lehet fogni a városi kisautó esetében. Ha beválik, bizonyára nagyobb tempókra és nagyobb távokat megtenni képes autókon is megjelenik. A kis Honda nemcsak technológiailag érdekes, esetében lehet némi vezetési élményről is beszélni, az 50-50%-os súlyelosztáson túl a hajtás a hátsó tengelyen van. Persze 1,5 tonnás súlya miatt nem ez lesz a szerpentinek királya, de az akkuk miatti alacsony súlypont szintén sokat hozzátesz majd a stabilitáshoz.

  • Teljesítmény: 150 LE
  • Gyorsulás: 8s
  • Végsebesség: 150 km/h
  • Akkumulátor kapacitás: 35,5 kWh
  • Hatótáv: 200 km
  • Ár: a szeptemberi Frankfurti Autószalonon mutatkozik be hivatalosan, árak akkor várhatók, de biztosan valamivel 10 millió felett lesz

 

Peugeot e-208

A francia márka új arculatát képviselő kisautó tisztán elektromos üzemű lesz. Feladata a márkához csábítani azokat, akik szimpatizálnak a villanyautózással, de nem engedhetik meg maguknak a drágább Tesla féléket, viszont nem is szeretnének egy miniben ülni (pl. VW e-Up!). Az e-208 belső méretei teljes mértékben megegyeznek majd a normál Peugeot 208-asával, azaz meglepően kényelmes teret biztosít 4 felnőttnek, de alkalomadtán akár 3 normál testalkatú ember is beülhet hátra, rövidebb távokon az sem lesz büntetés. Hatótávja és dinamikája tökéletes városi, elővárosi autóvá varázsolja a kis Peugeot-t. Az akkuk feltöltése 80%-os szintre 30 perc alatt megvalósítható lesz az arra alkalmas gyorstöltőkön keresztül, de még otthoni körülmények között is elegendő 7,5 óra az autó 100%-ra való feltöltésére.

  • Teljesítmény: 136 LE
  • Gyorsulás: 8,2s
  • Végsebesség: 144 km/h
  • Akkumulátor kapacitás: 50 kWh
  • Hatótáv: 340 km
  • Ár: a pontos ár még nem ismert, de 10 millió körül várható, az autó 2020-ban jelenik meg 

Opel Corsa-e

Az Opel elektromos kisautójának technikája megegyezik a Peugeot e-208-aséval. De hasonlóságok sora itt nem ér véget, ami elsősorban annak köszönhető, hogy az Opel 2017 óta a PSA-csoport tulajdonában van és az új Corsa is ugyanarra a platformra (PSA CMP) épül majd, mint a Peugeot 208. Nem véletlen tehát, hogy a két autó külsőre is mutat némi párhuzamot. Ettől függetlenül az Opel inkább a konzervatívabbaknak szól, míg a Peugeot vonalai merészebb dizájnt mutatnak. Tudásban és menetteljesítményekben megegyezik a két autó. A korrekt menetdinamikáját leginkább a 2,8 másodperces 50-re gyorsulás domborítja ki. Látható, hogy városban nemigen van/lesz ellenfelük a tisztán elektromos autóknak. Az új Opel Corsa-e-t kívülről szinte semmi sem különbözteti majd meg a sima benzines és dízel változatoktól. Ennek oka, hogy a közvélemény kutatások alapján az átlag Opel vásárló nem nyitott a csilivili külsőségekre.

  • Teljesítmény: 136 LE
  • Gyorsulás: 8,1s
  • Végsebesség: 150 km/h
  • Akkumulátor kapacitás: 50 kWh
  • Hatótáv: 340 km
  • Ár: a Peugeot e-208-hoz hasonlóan a pontos ár még nem ismert, de 10 millió körül várható, az autó szintén 2020-ban jelenik meg

Mini EV

Az autó már 2008-ban is létezett, igaz akkor csak 500 példán készült el belőle és csak az Egyesült Államokba szállították. Gyakorlatilag egy tesztprojekt volt azzal a céllal, hogy a begyűjtött információk és visszajelzések alapján a BMW elkészíthesse a saját elektromos autóit (BMW i3 és i8). 2019-ben azonban visszatér a teljesen elektromos Mini, célja, hogy letarolja a piacot. Divatos megjelenése és sikkes stílusa biztos nem lesz akadály. A sima modellektől eltérő fényezés, egyedi felnik és némileg átszabott maszk jelentik majd az eltérést. A mérnökök munkáját dicséri, hogy a benzines modellhez képest mindössze 145 kg-ot gyarapodott az elektromos modell súlya. Ennek köszönhetően a 184 lóerős villanymotor remek dinamikával mozgatja az autót. A gyár egyértelműen városba szánja a modellt, legalábbis erre enged következtetni a teljesítményhez viszonyított kicsi akkumulátor kapacitás. Ára sem lesz csillagászati, legalábbis elektromos autó viszonylatban, ami szintén kedvez majd az eladásoknak.

  • Teljesítmény: 184 LE
  • Gyorsulás: 7,3s
  • Végsebesség: 150 km/h
  • Akkumulátor kapacitás: 32,6 kWh
  • Hatótáv: 230 km
  • Ár: hamarosan kapható, ár még nem ismert, de 9 millió körül várható

Renault Zoe

A Renault szintén az elsők között kapcsolt és kínált teljesen elektromos modellt. A 2012-ben bemutatott kisautó technikája felett kissé eljárt már az idő, ezért eljött a frissítés ideje. Nemrég bemutatkozott a megújult Renault Zoe és hamarosan elérhetővé válik a kereskedőknél is. A típus sosem lett igazi siker (talán a magas ár tehet erről) de arra tökéletes volt, hogy a márkát felvértezte némi tapasztalattal a villanyautózás kapcsán már jóval a konkurencia előtt. Az új változat minőségben, technikájában és felszereltségét illetően is sokat fejlődött. A külsőn csak apróbb változtatásokat eszközöltek, de belül lényegesebb újításokkal is találkozni lehet. A műszerfal például mostantól teljesen digitális és a középkonzol tetején egy hatalmas –a kor követelményeinek megfelelő – érintőképernyő trónol. Érdekes és szinte egyedülálló módon a szegmensben: a ráncfelvarrott modell is kétféle teljesítményszinttel lesz kapható.

  • Teljesítmény: marad a mostani 109 lóerős, de választható lesz egy 136 lovas kivitel is
  • Gyorsulás: 11,4s (109 LE), 10s (136 LE)
  • Végsebesség: 135 km/h (109 LE), 140 km/h (136 LE)
  • Akkumulátor kapacitás: 52 kWh
  • Hatótáv: akár 390 km
  • Ár: 10 millió Ft

 

Volkswagen ID.3

A Volkswagen ID.3-as egy Golf méretű kompakt kategóriás elektromos autó lesz, hivatalos bemutatkozására azonban az őszi Frankfurti Autószalonig várni kell még. Az ID típusnév a márka villanyautóit fogja jelenteni és a tervek szerint idővel lesz az ID.3-nál két kisebb és két nagyobb modell is a családban.

A nem hivatalos berlini bemutató óta már több, mint 20 ezer ember tette le az autóért az 1 000 eurós foglalót, ami nem is csoda, hiszen a gyár olyan extra szolgáltatásokkal kívánja magához csalogatni a vásárlókat, mint az ingyenes tankolás egy évig vagy 2 000 kWh erejéig az Ionity töltőknél. Átlagos 16 kWh-ás fogyasztással számolva 100 kilométerenként ez kb. 12-13 000 km-nyi ingyen megtehető távot jelent a vásárlástól számított egy éven belül. A Volkswagen hatalmas sikert vár ettől a típustól (és modellcsalád többi tagjától is), a németországi gyárban rögtön évi 330 000 autó legyártására rendezkedtek be.

  • Teljesítmény: N/A
  • Gyorsulás: N/A
  • Végsebesség: N/A
  • Akkumulátor kapacitás: 3 féle kapacitás (44, 58 és 77 kWh)
  • Hatótáv: 330-420-550 km
  • Ár: kb. 13 millió Ft, megjelenés 2020 eleje

Hogy miként vizsgázik autópályán az elektromos Renault Zoe? Az erről készült tanulságos videót itt tekintheted meg:

Smart ForTwo EQ

A Daimler tervei szerint 2020-tól minden Smart teljesen elektromos autó lesz. A márka kivezeti a benzines modelljeit és a kisautók minden esetben tisztaüzeműek lesznek a közeljövőben. Ezek nem kis tervek, de nem is teljesen alaptalanok. A márka már nagyon korán, 2007-ben megkezdte első szárnypróbálgatásait az elektromobilitás területén. Még az ős-Smart második generációjából készítettek full villanyos modellt, ami egy csapásra népszerű lett az autómegosztók között, ugyanis azt még nem gyártották magánvásárlóknak. A 2014 óta gyártásban lévő harmadik generációból is készül elektromos verzió, amely már magánvásárlók számára is elérhető 2017-től. Jelenleg a Smart ForTwo EQ jelenti a legolcsóbb alternatívát az elektromos autózásra.

  • Teljesítmény: 82 LE
  • Gyorsulás: 12,7s
  • Végsebesség: 130 km/h
  • Akkumulátor kapacitás: 17,6 kWh
  • Hatótáv: 161 km
  • Ár: 7 millió Ft-tól

 

Fiat 500e

A Fiat 2013-ban hozta meg a döntést, hogy készítenek egy kizárólag villannyal működő verziót is a retro Fiat 500-asból. A döntés hátterében az állt, hogy bizonyos amerikai államokban (pl. Kalifornia) csak akkor lehet autót forgalomba hozni, ha az adott márka árul zéró emissziójú járművet is. Ennek megfelelően egy kicsit kényszer szülte az 500e-t és ez sajnos érződik is rajta. A 2015-ös modellév volt különösebben problémás, akkoriban voltak megbízhatósági gondok az autóval. Szintén ennek köszönhető, hogy relatíve kis hatótávolságú akkumulátorral szerelték az autót. Bár a számok végül igazolták, hogy ez nem okozott akkora problémát, miután ilyen méretű autót általában második, harmadik autóként vásárolnak az emberek és nem igen használják (használnák) hosszabb távokon. A  Fiat 500-as jelenleg már nem elérhető elektromos kivitelben, 2020-ban érkezik az új Fiat 500, ami viszont kizárólag elektromos autó lesz. Ha valaki mégis benzines modellre vágyik, nem kell aggódnia, mert a jelenlegi 500-as benzines kivitelben még gyártásban marad egy ideig.

  • Teljesítmény: 111 LE
  • Gyorsulás: 8,2s
  • Végsebesség: 141 km/h
  • Akkumulátor kapacitás: 24 kWh
  • Hatótáv: 160 km (az új generáció legalább 200 km megtételére lesz képes)
  • Ár: már nem kapható, 2020-ban érkezik az új generáció