2019. július 04. | 09:50

A Honda elárasztott minket infókkal az új Honda e-ről, új színt hoz az EV piacra.

A gyártó bejelentette, egyes piacokon a rajongók már rárepülhetnek a Honda e-re, ami talán az eddigi legmókásabb EV a piacon. Már az első kiszivárgott látványtervek után felkeltette az érdeklődést, de többnyire csak show offnak tartottam én is a koncepciót. Aztán Genfi autószalonon kezdett egyre inkább valósággá válni a retro dizájnú városi villanyautó, ekkorra úgy tűnt a Honda tényleg nem viccel a merész húzással.

A sokat sejtető retro külső már műszakilag is másokra nem jellemző irányba megy, ugyanis a kis elektromos autót a hátsókerekei hozzák lendületbe. A megoldás mindenképpen előnyös hatással van a vezetési élményre, persze a tapasztalatok alapján a legapróbb városi EV-k önsúlya is igen nagy ami nem jó ezen a téren. Ezzel együtt az akkupakk elhelyezése miatt rettentően alacsonyra kerülő súlypont, nagyon jól kompenzálja az igen nagy tömeget a kanyarokban. Az alacsony, földtől 50 centiméterre került súlypont mellett az autó súlyelosztása is ideális 50:50 arányú, ráadásul a rövid kis autó kerekei majdhogynem az autó négy sarkában helyezkednek el, ami még rátesz egy lapáttal az élménymérce fun faktorára.

A Honda komoly vezetési élményt ígér a kisautóhoz, ami mellett a divatosra szabott retro forma és színvilág biztosan közkedvelt lesz a fiatal városlakók körében. A gyártó által megadott adatok alapján a villanyverda 110 kW-os motorja úgy 150 lóerőt 300 Nm forgatónyomatékot tud. Az autót 35,5 kWh-s akkumulátorcsomaggal szerelték, ami bár a kategóriájában a legkisebb a gyártó szerint hatótávolsága meghaladja a 200 km-t. Az apró akkupakk előnye, hogy ha az autó lemerült gyorstöltővel akár 30 perc alatt 80 százalékra tölthető.

A hátsókerék-hajtásnak köszönhetően rettentő nagy kormányszöget kaphattak az első kerekek, ezért a Honda e fordulókörének sugara 4,3 méter, ami nem kicsit előnyös a városi manőverezéshez. Azon felül, hogy az autó ránézésre is jó paraméterekkel rendelkezik, a Honda külön kiemeli az alacsony súlypontú autó futóműhangolásának különlegességét. A városi utak minőségéhez jellemzően egy SUV kátyúlépő tulajdonsága lenne ideális, nem egy sportosra hangolt alacsony EV-jé. A gyártó azonban lágyra hagyhatta a rugózást, mivel pont az alacsony súlypontot kihasználva az autó vajpuha felfüggesztés mellett sem nyújtogatja a kanyarokban jobbra-balra a bódét.

A Honda e rendszere támogatja az egypedálos kezelést, vagyis, hogy a vezető a gázpedál lenyomásával gyorsítson, felengedésével fékezzen. Ez egyrészt gazdaságosabb vezetést eredményez a városba, mivel a fékezés közben visszatöltő funkcióban lesz a járgány, másrészt még egyszerűbbé teszi a vezetést, ha az ember hozzászokik a rendszerhez. A nagyobb lábú vevők akku horpasztó sport üzemmódot is választhatnak.

A konkrétan sorozatgyártású változatot a Honda valamikor az év hátralevő részében mutatja majd be, ami egy előrelépést hoz a 2025-ra előirányzott tervnek, miszerint akkora minden eladott Honda képes lesz elektromos üzemmódban is közlekedni.