2010 óta Magyarországon átlagosan 10 ezer ember szenved könnyű személyi sérüléssel járó közúti balesetet. Ennek 56,3 %-a haladó járművek ütközéséből fakad, 16,3 %-ban farolás, felborulás, pálya elhagyás, 15%-ban gyalogos elütése történik. Mindezek ellenére a személyautó állomány 2010-2017 között 16,35%-kal nőtt, azaz 2017-ben már 3 471 997 autót rótta az utakat. Évről-évre egyre több új és használt elektromos autót regisztrálnak, 2018-ban eddig a Nissan Leaf vezet 427-tel, a második helyen az e-Golf 153-mal, negyedik helyen pedig az e-up! foglal helyet, tehát van miért pénzt fektetnie a Volkswagennek az e-mobilitásba. De vajon van-e olyan biztonságos az e-up!, mint a benzines változata?

Volkswagen Crash Fest

Volkswagen e-up! törésteszten

A méretgazdaságosságot és tervezést hatékonyabbá tevő új karosszériaplatformok nagyobb teret engednek a mérnököknek - például a méret-tengelytáv megváltoztatásával, és ez a fajta szabadság az elektromos autók elterjedésével tovább nő, mivel ezek esetében csak a négy kerék helye adott. Nincs üzemanyag-tank, üzemanyag-vezeték hálózat, viszonylag nagyobb helyigényű hajtálánc, így szabadabban tervezhető, optimálisabb helykihasználtságú, aktív és passzív biztonság terén is javítható autókat kaphat az, aki az elektromos autók mellett tenné le a voksát.

VW e-up! törésteszt után

Az elektromos autók sorozatgyártása során a MEB-platform rugalmasabbá teszi a tervezést: azt talán már a laikusok is sejthetik, hogy egy elektromos autó esetében kevesebb alkatrésszel kell számolni, ezáltal arányaiban megbízhatóbb, kisebb karbantartási igényű jármű születik. Attól függetlenül, hogy az autó nehezebbé válik, a fenéklemezen található akkumulátorok által nő a stabilitása és ugyanazokat a törésteszti eredményeket produkálják, mint a belső égésű motorral szerelt változataik. Jó példa erre a benzines Volkswagen up!, ami 2011-ben öt csillagot kapott az Euro NCAP töréstesztjén, 2016-ban az ADAC ugyan azzal a metódussal vizsgálta az e-up!-ot, ami szintén öt csillagot kapott. Nem robbant fel, nem gyulladt ki, a karosszéria elnyelőképessége nem változott.

Ehhez kellett többek között a B-oszlopot alkotó, melegen alakított acél rész, valamint a szintén melegen alakított acél elemek összesége a padlólemezben. Az akkumulátorok miatt nem kell aggódni, hiszen a 17 lítium-ion cellacsomag egy törésbiztos, zárt tokban helyezkedik el az ülések alatt, a panel alsó részén extraerős acél-kereszttartókat használtak, például ezért van az, hogy csak négyajtós kivitelben kérhető ez e-up!.

VW e-up! crash

A nagyfeszültségű rendszer az utasteren kívül helyezkedik el és baleset esetén 5 másodpercen belül le kell kapcsolnia: egy relén keresztül leválasztja az akkumulátorcsomag és az elektromos meghajtás nagyfeszültségű vezetékei közötti összekötő rendszert, de természetesen a 12V-os belső egység életben marad, ezzel hívhatunk segítséget, kinyithatók az ajtók a szerencsétlenség után is. Érdemes a márka szakképzett munkatársait hívni, ha az autó mozgásképtelenné válik, vagy ha egy elektromos autót érintő balesetet látsz, hiszen fontos tudni a nagyfeszültségű vezető alkatrészek elhelyezkedését, nagyfeszültségtől való mentesítést, ezek megfelelő oltását tűz esetén.

Nem csak küllemében szilárd az új Touareg

A kombinált karosszériastruktúrák szépen lassan leváltják a túlnyomó részt nagy szilárdságú acélokat használó szerkezeteket, ennek legújabb példája a Volkswagen Touareg, melynél a karosszéria alumíniumalkatrészeinek aránya eléri az 50%-ot. Könnyebb, szilárdabb egység jön létre. A Touareg az EuroNCAP töréstesztjein 5 csillagot ért el, ami többek között a gyalogosvédő habbal ellátott lökhárítónak is köszönhető, mely által nagyobb eséllyel pattan le az adott élőlény ütközés esetén, minthogy maga alá gyűrné azt.

Kiemelték még a Touareg esetében az acél-alumíniumkötések kialakításának fontosságát vegyes építésmódnál - sajtolt szegecselést alkalmaznak félig üreges szegeccsel, klincselést, lyuk- és menetalakító csavart, illetve súrlódóelemes hegesztést, amik mind azt szolgálják, hogy ne alakuljon ki korrózió a kétféle fém nem megfelelő rögzítése esetén.

VW Touareg karosszéria

Több mint 20 éve készül alumíniumkarosszériás Audi A8, ez idő alatt nagy mértékű technológiai tudásra tehettek szert a konszernnel belül a gyártásban, javítási technológiák terén, ezt a tudást pedig szépen átadtak a márkaszervizeknek. Az alumínium megmunkálása veszélyes is lehet, hiszen a csiszolása során finompor keletkezik, ez a levegővel és acélporral keveredve bizony robbanó elegyet alkot. Jól szemléltette ezt a gyártó a kémiai bemutatón, ahol hidrogén gázzal töltött lufikat robbantottak és olthatatlan égéssel elillanó alumínium port is láthattunk égni.

Crash Fest kémiaóra

A Volkswagen távlati célja között szerepel, hogy 2025-ig 80 új elektromos modellt vezessen be, 2030-ra több, mint 20 milliárd eurót fordítanának a zéró károsanyag-kibocsátású autók fejlesztésére, illetve hazánkban is a töltőkapacitás és a javító hálózat kibővítésére törekszenek.