2018. október 11. | 18:17

A Volkswagen Crash Festen kiderült, hogy mit tud a törésteszteken a VW e-up! a belsőégésű motorral szerelt változatához képest. A Volkswagen Touaregről meg eddig is tudtuk, hogy szilárd egy autó, de az új még masszívabbra sikeredett.

2010 óta Magyarországon átlagosan 10 ezer ember szenved könnyű személyi sérüléssel járó közúti balesetet. Ennek 56,3 %-a haladó járművek ütközéséből fakad, 16,3 %-ban farolás, felborulás, pálya elhagyás, 15%-ban gyalogos elütése történik. Mindezek ellenére a személyautó állomány 2010-2017 között 16,35%-kal nőtt, azaz 2017-ben már 3 471 997 autót rótta az utakat. Évről-évre egyre több új és használt elektromos autót regisztrálnak, 2018-ban eddig a Nissan Leaf vezet 427-tel, a második helyen az e-Golf 153-mal, negyedik helyen pedig az e-up! foglal helyet, tehát van miért pénzt fektetnie a Volkswagennek az e-mobilitásba. De vajon van-e olyan biztonságos az e-up!, mint a benzines változata?

Volkswagen e-up! törésteszten

A méretgazdaságosságot és tervezést hatékonyabbá tevő új karosszériaplatformok nagyobb teret engednek a mérnököknek - például a méret-tengelytáv megváltoztatásával, és ez a fajta szabadság az elektromos autók elterjedésével tovább nő, mivel ezek esetében csak a négy kerék helye adott. Nincs üzemanyag-tank, üzemanyag-vezeték hálózat, viszonylag nagyobb helyigényű hajtálánc, így szabadabban tervezhető, optimálisabb helykihasználtságú, aktív és passzív biztonság terén is javítható autókat kaphat az, aki az elektromos autók mellett tenné le a voksát.

Az elektromos autók sorozatgyártása során a MEB-platform rugalmasabbá teszi a tervezést: azt talán már a laikusok is sejthetik, hogy egy elektromos autó esetében kevesebb alkatrésszel kell számolni, ezáltal arányaiban megbízhatóbb, kisebb karbantartási igényű jármű születik. Attól függetlenül, hogy az autó nehezebbé válik, a fenéklemezen található akkumulátorok által nő a stabilitása és ugyanazokat a törésteszti eredményeket produkálják, mint a belső égésű motorral szerelt változataik. Jó példa erre a benzines Volkswagen up!, ami 2011-ben öt csillagot kapott az Euro NCAP töréstesztjén, 2016-ban az ADAC ugyan azzal a metódussal vizsgálta az e-up!-ot, ami szintén öt csillagot kapott. Nem robbant fel, nem gyulladt ki, a karosszéria elnyelőképessége nem változott.

Ehhez kellett többek között a B-oszlopot alkotó, melegen alakított acél rész, valamint a szintén melegen alakított acél elemek összesége a padlólemezben. Az akkumulátorok miatt nem kell aggódni, hiszen a 17 lítium-ion cellacsomag egy törésbiztos, zárt tokban helyezkedik el az ülések alatt, a panel alsó részén extraerős acél-kereszttartókat használtak, például ezért van az, hogy csak négyajtós kivitelben kérhető ez e-up!.

A nagyfeszültségű rendszer az utasteren kívül helyezkedik el és baleset esetén 5 másodpercen belül le kell kapcsolnia: egy relén keresztül leválasztja az akkumulátorcsomag és az elektromos meghajtás nagyfeszültségű vezetékei közötti összekötő rendszert, de természetesen a 12V-os belső egység életben marad, ezzel hívhatunk segítséget, kinyithatók az ajtók a szerencsétlenség után is. Érdemes a márka szakképzett munkatársait hívni, ha az autó mozgásképtelenné válik, vagy ha egy elektromos autót érintő balesetet látsz, hiszen fontos tudni a nagyfeszültségű vezető alkatrészek elhelyezkedését, nagyfeszültségtől való mentesítést, ezek megfelelő oltását tűz esetén.

Nem csak küllemében szilárd az új Touareg

A kombinált karosszériastruktúrák szépen lassan leváltják a túlnyomó részt nagy szilárdságú acélokat használó szerkezeteket, ennek legújabb példája a Volkswagen Touareg, melynél a karosszéria alumíniumalkatrészeinek aránya eléri az 50%-ot. Könnyebb, szilárdabb egység jön létre. A Touareg az EuroNCAP töréstesztjein 5 csillagot ért el, ami többek között a gyalogosvédő habbal ellátott lökhárítónak is köszönhető, mely által nagyobb eséllyel pattan le az adott élőlény ütközés esetén, minthogy maga alá gyűrné azt.

Kiemelték még a Touareg esetében az acél-alumíniumkötések kialakításának fontosságát vegyes építésmódnál - sajtolt szegecselést alkalmaznak félig üreges szegeccsel, klincselést, lyuk- és menetalakító csavart, illetve súrlódóelemes hegesztést, amik mind azt szolgálják, hogy ne alakuljon ki korrózió a kétféle fém nem megfelelő rögzítése esetén.

Több mint 20 éve készül alumíniumkarosszériás Audi A8, ez idő alatt nagy mértékű technológiai tudásra tehettek szert a konszernnel belül a gyártásban, javítási technológiák terén, ezt a tudást pedig szépen átadtak a márkaszervizeknek. Az alumínium megmunkálása veszélyes is lehet, hiszen a csiszolása során finompor keletkezik, ez a levegővel és acélporral keveredve bizony robbanó elegyet alkot. Jól szemléltette ezt a gyártó a kémiai bemutatón, ahol hidrogén gázzal töltött lufikat robbantottak és olthatatlan égéssel elillanó alumínium port is láthattunk égni.

A Volkswagen távlati célja között szerepel, hogy 2025-ig 80 új elektromos modellt vezessen be, 2030-ra több, mint 20 milliárd eurót fordítanának a zéró károsanyag-kibocsátású autók fejlesztésére, illetve hazánkban is a töltőkapacitás és a javító hálózat kibővítésére törekszenek.