Az IndyCar felé veheti az irányt 2021-től a Formula-1

Közzétéve:
2019-07-17, 15:12

Egyszerűsített szárnyak és nagyobb leszorítóerő a fenéklemeztől, többek közt ezeket tartalmazza az új tervezet.

A Formula–1 és az FIA közösen dolgozik egy izgalmasabb és egyenlőbb erőviszonyokat lehetővé tevő új generációs autó megtervezésében. Ross Brawn és Pat Symonds által vezetett 10 fős mérnökcsapat egyezkedett Nikolasz Tombazisszal, az FIA technikai vezetőjével. A tervek szerint legkésőbb novemberben véglegesítik a szabályokat, az új generációs gépek fejlesztése a végéhez közeledik, már csak apróbb módosítások lehetségesek.

Több féle verziót láthattál már az új generációs F1-es technikáról. A legutolsó koncepció adatainak alapján már kiszivárogtak a netre különböző grafikák, melyek nem sokban térnek el egymástól.

Mindegyik skiccen egyszerűsített karosszéria, első-, illetve hátsószárny látható. Ezek helyett az autó padlólemeze, valamint az azon kialakított légcsatornák által létrehozott szívóhatással tapasztaná az úthoz a versenygépet. Ezzel kiküszöbölhető a csapatok egyik legnagyobb problémája, az autójuk kanyar közbeni egyensúly-ingadozása.

Az új éra koncepciója Giorio Piola skiccén
Az új éra koncepciója Giorio Piola skiccén

„Lehetővé akarjuk tenni, hogy az autók követni tudják egymást, hogy több izgalmas csata legyen. Szeretnénk olyan gumikat, amikkel lehet harcolni anélkül, hogy elhasználódnának közben, vagy csak rövid ideig tennék lehetővé a támadást. Az új autó egyszerűbb a mostaninál, mert sok kis elemet eltávolítottunk, főleg az oldaldobozok körül, valamint az első szárnyat is leegyszerűsítettük. A diffúzor az autó alatt húzódik, egy Venturi-csatorna formájában. Csatornák vannak az oldaldobozok alatt az elejétől a hátuljáig” - magyarázta Nikolasz Tombazisz.

Majd hozzátette:

„A probléma az, hogy jelenleg a mérnökök túl nagy szabadsággal rendelkeznek az első kerekek által generált zavaró áramlatok irányításában. Ebben gyökeredzik a probléma, amivel manapság küzdünk. A légáramlatokat az autó körül vezetik el, és azok a hátsó szárny mögött találkoznak, éppen ott, ahol a hátul haladó autó megy. A célunk az volt, hogy elvegyük a mérnököktől ezen áramlatok irányításának lehetőségét.”

Az új éra egyszerűsített orr része
Az új éra egyszerűsített orr része

A 2011-es felbukkanása óta rengeteg támadás éri a Pirelli mérnökeit az abroncsok miatt, pedig az F1 hibája, hogy show elemként tekintenek az abroncsokra.

„Úgy vélem, az elmúlt években a rossz dolgokat kértük a Pirellitől: nem a nagy kopás elérése a helyes út. Egyelőre nincs tiszta elképzelésünk arról, merre tovább. Sok szimulációt végzünk, és elég sok mindent tehetünk. Hisszük, hogy a kerékcserék fontosak a Forma–1 számára. Tudjuk, hogy a szurkolóknak tetszenek a két másodperces, vagy az alatti kerékcserék, szóval szeretnénk megtartani ezt a szintet. Mert lehet azt mondani, hogy könnyű lenne Le Mans-i típusú gumikat készíteni, amik a végtelenségig bírják. De ezzel elveszítenénk a kerékcseréket" - ismerte be a hibájukat Pat Symonds.

Az új generáció bevezetésének oka nyilvánvalóan a költségcsökkentés, ami sok esetben rossz irányba tereli az adott törekvést. Az alkatrészek egységesítése és a költségplafon bevezetése sem igazán sikerült eddig. Azonban több alkatrész egyszerűsítéséről és standardizálásáról még mindig nem mondott le az FIA. Többek közt az üzemanyagrendszerre és a hűtőradiátorokra várhat ez a sors.

A jelenlegi és az új éra változásai egy Ferrarin szemléltetve
A jelenlegi és az új éra változásai egy Ferrarin szemléltetve

Valamint hosszú évekre befagyasztanák a váltók fejlesztését, korlátoznák bizonyos anyagok használatát, a szélcsatorna-használat idejét a felére csökkentenék, betiltanák a hidraulikus futóműveket, továbbá egységesítenék a felniket, a kerékanyákat, a boxutcai eszközök nagy részét és a fékrendszereket is. Ezek után a tankolás visszahozása már smafu!

A leírtak alapján úgy tűnik évekkel visszavetnék a világbajnokság szintjét. A tervezett aerodinamikai változások körülbelül a 2017-es szintre vetnék vissza az autók kanyarsebességét. Az új éra szabályrendszere és az autókon alkalmazni kívánt egységesítések és kasztni módosítások az IndyCar-ban látottakhoz hasonlítanak leginkább.

Forrás:

Kapcsolódó írások

2019. július 12.
A Ferrari egyik kamionjára valahol néhány illegális bevándorló is feljutott, egy biztos: nem a versenyre voltak kíváncsiak.
McLaren F1 a levegőben
2018. november 30.
A 90-es évek legendája feltöltés nélkül utasította maga mögé a világot, 627 lóerős motorja és pihekönnyű kasztnija lehetővé tette a hihetetlen rekorddöntést!
James Hunt cigarettázik
2016. június 15.
Nem volt még egy olyan résztvevője a Forma-1-nek, aki versenyzőként és kommentátorként is maradandót alkotott. 1976 világbajnoka örökké fennmarad a sportág rajongóinak emlékezetében
Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!