2019. július 17. | 17:12

Egyszerűsített szárnyak és nagyobb leszorítóerő a fenéklemeztől, többek közt ezeket tartalmazza az új tervezet.

A Formula–1 és az FIA közösen dolgozik egy izgalmasabb és egyenlőbb erőviszonyokat lehetővé tevő új generációs autó megtervezésében. Ross Brawn és Pat Symonds által vezetett 10 fős mérnökcsapat egyezkedett Nikolasz Tombazisszal, az FIA technikai vezetőjével. A tervek szerint legkésőbb novemberben véglegesítik a szabályokat, az új generációs gépek fejlesztése a végéhez közeledik, már csak apróbb módosítások lehetségesek.

Több féle verziót láthattál már az új generációs F1-es technikáról. A legutolsó koncepció adatainak alapján már kiszivárogtak a netre különböző grafikák, melyek nem sokban térnek el egymástól.

Mindegyik skiccen egyszerűsített karosszéria, első-, illetve hátsószárny látható. Ezek helyett az autó padlólemeze, valamint az azon kialakított légcsatornák által létrehozott szívóhatással tapasztaná az úthoz a versenygépet. Ezzel kiküszöbölhető a csapatok egyik legnagyobb problémája, az autójuk kanyar közbeni egyensúly-ingadozása.

„Lehetővé akarjuk tenni, hogy az autók követni tudják egymást, hogy több izgalmas csata legyen. Szeretnénk olyan gumikat, amikkel lehet harcolni anélkül, hogy elhasználódnának közben, vagy csak rövid ideig tennék lehetővé a támadást. Az új autó egyszerűbb a mostaninál, mert sok kis elemet eltávolítottunk, főleg az oldaldobozok körül, valamint az első szárnyat is leegyszerűsítettük. A diffúzor az autó alatt húzódik, egy Venturi-csatorna formájában. Csatornák vannak az oldaldobozok alatt az elejétől a hátuljáig” - magyarázta Nikolasz Tombazisz.

Majd hozzátette:

„A probléma az, hogy jelenleg a mérnökök túl nagy szabadsággal rendelkeznek az első kerekek által generált zavaró áramlatok irányításában. Ebben gyökeredzik a probléma, amivel manapság küzdünk. A légáramlatokat az autó körül vezetik el, és azok a hátsó szárny mögött találkoznak, éppen ott, ahol a hátul haladó autó megy. A célunk az volt, hogy elvegyük a mérnököktől ezen áramlatok irányításának lehetőségét.”

A 2011-es felbukkanása óta rengeteg támadás éri a Pirelli mérnökeit az abroncsok miatt, pedig az F1 hibája, hogy show elemként tekintenek az abroncsokra.

„Úgy vélem, az elmúlt években a rossz dolgokat kértük a Pirellitől: nem a nagy kopás elérése a helyes út. Egyelőre nincs tiszta elképzelésünk arról, merre tovább. Sok szimulációt végzünk, és elég sok mindent tehetünk. Hisszük, hogy a kerékcserék fontosak a Forma–1 számára. Tudjuk, hogy a szurkolóknak tetszenek a két másodperces, vagy az alatti kerékcserék, szóval szeretnénk megtartani ezt a szintet. Mert lehet azt mondani, hogy könnyű lenne Le Mans-i típusú gumikat készíteni, amik a végtelenségig bírják. De ezzel elveszítenénk a kerékcseréket" - ismerte be a hibájukat Pat Symonds.

Az új generáció bevezetésének oka nyilvánvalóan a költségcsökkentés, ami sok esetben rossz irányba tereli az adott törekvést. Az alkatrészek egységesítése és a költségplafon bevezetése sem igazán sikerült eddig. Azonban több alkatrész egyszerűsítéséről és standardizálásáról még mindig nem mondott le az FIA. Többek közt az üzemanyagrendszerre és a hűtőradiátorokra várhat ez a sors.

Valamint hosszú évekre befagyasztanák a váltók fejlesztését, korlátoznák bizonyos anyagok használatát, a szélcsatorna-használat idejét a felére csökkentenék, betiltanák a hidraulikus futóműveket, továbbá egységesítenék a felniket, a kerékanyákat, a boxutcai eszközök nagy részét és a fékrendszereket is. Ezek után a tankolás visszahozása már smafu!

A leírtak alapján úgy tűnik évekkel visszavetnék a világbajnokság szintjét. A tervezett aerodinamikai változások körülbelül a 2017-es szintre vetnék vissza az autók kanyarsebességét. Az új éra szabályrendszere és az autókon alkalmazni kívánt egységesítések és kasztni módosítások az IndyCar-ban látottakhoz hasonlítanak leginkább.