F1: Elhalasztják a költségvetési plafon bevezetését?

Közzétéve:
2019-06-19, 11:51

Június helyett októberben határoznának a 2021-es költségvetésről – a csapatok különböző véleményen vannak.

Társszerző: Hajdu Balázs

Régóta folynak a Forma-1-es költségvetési plafonról szóló tárgyalások, az egyeztetések kritikus szakaszba érkeztek. A csapatok fele ellenzi azt a tervet, hogy a 2021-es pénzügyi szabályokról idén június helyett októberben szülessen döntés. Az Alfa Romeo, a McLaren, a Racing Point, a Renault és a Williams vélekedése szerint ez is csak a nagycsapatok malmára hajtaná a vizet. A Mercedes és a Ferrari szerint a 2021-es tervek kiforratlanok, többi idő kell a megfelelő kidolgozásukhoz.

Toto Wolff és Zak Brown beszélget
Balra a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff, jobbra pedig a McLaren első embere, Zak Brown látható

A fentebb említett csapatok ellenállása nehéz helyzetbe hozza a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a Forma-1 vezetőit. Az előírások ugyanis megkövetelik, hogy június végéig véglegesíteni kell a 2021-es szabályokat. Ez alól kivétel, ha minden csapat a halasztás mellett dönt. Egyelőre minden fél egyetért abban, hogy a sportági és műszaki szabályozások nem elég érettek.

Ezen a héten csütörtökön számos érintett ül tárgyalóasztalhoz az FIA Világtanács pénteki ülése előtt.

„Mi azt a javaslatot támogatjuk, mely a legjobb egyensúlyt teremti elő a Forma 1-ben. Sokkal több pénzt költünk el, mint ami a versenyzéshez, és a nézők szórakoztatásához szükséges. A Forma 1 azon kevés iparágak egyike, mely nem alkalmazkodott a megváltozott gazdasági környezethez. Komoly egyenlőtlenségek vannak, melyeket minél hamarabb meg kell szüntetnünk. Szeretnénk biztosítani a sportág jövőjét, mielőtt túl késő lesz” - mondta a BBC Sportnak adott exkluzív nyilatkozatában Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója.

Zak Brown
Zak Brown aggódik a McLaren és az F1 jövője miatt

Miért aggódik ez az öt F1-es csapat?

A kisebb költségvetéssel rendelkező csapatok számára elengedhetetlen, hogy bevezessék a pénzügyi plafont. Ahogy az most is látszik, a világbajnokság két – vagy inkább egyfrontos – küzdelemmé vált. A Mercedes, a Ferrari és a Red Bull költségvetése 3-400 millió dollár között mozog, a többi csapat viszont 120-210 millió dollárból gazdálkodhat. Ha ezen nem változtatnak, a kiscsapatok számára reménytelen lesz a küzdelem.

A Renault, a McLaren, a Racing Point, az Alfa Romeo és a Williams szerint a 2021-es költségvetési plafon feltételei elfogadhatók, és nem szeretnének azon változtatni. Az eredeti terv kezdetben egy 150 millió dolláros korlát bevezetése volt, ezt közel egy évnyi egyeztetést követően 175 millióra emelték fel. A pilóták és a három legjobban fizetett vezető bére, a motorral kapcsolatos költségek, a marketing és a vendéglátás, az utazás és szállás kiadásai ezen felül értendők. A plusz költségek maximális mértéke 75 millió dollár lehet.

A csapatok azonban nem járulnak hozzá a döntéshozatal elhalasztásához, ha a pénzügyi korlátról nem születik határozat június végéig. A jelenlegi helyzetben az FIA-nak két lehetősége van: enged az elvárásokból és meghozza a döntést most, vagy annak tudatában hozza nyilvánosságra a 2021-es pénzügyi szabályokat, hogy a sportági és műszaki háttér nem áll készen. Mivel az autókon hatalmas változtatásokat terveznek, nem nagyon maradt vesztegetni való idő.

„Minél több idő telik el, annál jobb helyzetben lesznek a nagycsapatok. Ahogy én tudom, mindenki elfogadja a pénzügyi szabályozások alapelvét. Számomra nincs szükség további halasztásra. A dolgok alakulása azt sejteti, hogy valakik el akarnak térni a megbeszéltektől. Nem keressük a konfrontációt, nem szeretnénk semmit siettetni, ha a döntéshozók nem állnak készen, az idő viszont sürget bennünket. A legfontosabb a pénzügyi plafon bevezetése. A Renaultnál még mindig a csapatépítés fázisában járunk. Tudnunk kell, mi a Forma-1 terve a reklámbevételekkel. Nem tudjuk, mi fog történni fél év múlva. Néha jó megállni, értékelni, húzni egy vonalat. Ha ismerjük az irányelveket, könnyebben tudunk tervezni” - fejtette ki gondolatait Cyril Abiteboul, a Renault ügyvezető igazgatója.

Abiteboul szája elé tartja a kezét
A Renault ügyvezető igagatója, Abiteboul aggodalmainak adott hangot

Mi a helyzet a nagycsapatokkal?

A Mercedes és Ferrari álláspontja szerint a szabályokat egyszerűen meg kell erősíteni, hogy azok hatékonyabbak legyenek.

„A célkitűzések tekintetében mindannyian egyetértünk. Lassan azonban kifutunk az időből, a jelenlegi szabálytervek pedig még nem elég jók. Ezért gondoljuk, hogy el kellene halasztani a döntéshozatalt” - mondta Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke.

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke szája elé tartja kezét
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke a halasztás mellett érvelt

A világbajnok Mercedes csapata elmondta, hogy ők támogatják a pénzügyi plafon bevezetését, a 175 millió dollárt elfogadhatónak tartják. Megjegyezték továbbá, hogy ők mindig nyitottak voltak a szabálymódosításokra, még akkor is, ha azok a domináns pozíciójukat veszélyeztették.

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint a szabálymódosítások talán nem hoznak annyi változást, mint sokan szeretnék.

„Amikor a nagycsapatok elhúznak a többiektől, azonnal hozzá akarnak nyúlni a szabályokhoz, reménykedve abban, hogy a többiek felzárkóznak. A gyakorlat éppen az ellenkezője. Ha nem nyúlsz a szabályokhoz, előbb-utóbb kiegyenlítődnek az erőviszonyok” - mondta Toto Wolff.

Hamilton és a Mercedes ünnepli győzelmét

A döntéshozók az idei szezonra átalakították az első szárnyakat, valamint a gumik kialakítását, hogy ezzel tegyék izgalmasabbá a versenyeket. A dolog visszafelé sült el, hiszen a módosításokhoz a Mercedes alkalmazkodott a legjobban, és eddig minden futamot megnyertek.

„Ahogy a múltban, úgy most is úgy vélik a módosításokért lobbizó csapatok, hogy a változásokból előnyt kovácsolhatnak. 2019-ben semmi nem történt” - tette hozzá Wolff.

Forrás:

BBC

További autós hírek

Kukásautó és menetrend szerinti trolibuszjárat ütközött össze még szombaton Milánóban. Elképesztő sebességgel csapódott a kukásautó oldalról a buszba, ami a…

Még mellette sem szívesen parkoltunk volna, hiszen a sofőr – érthető indulatai ellenére – egy igazi dühöngő őrült, aki kezelésre…

Egy román “horror karaván”, az MO-ról lehajtva, a 7-es útra balra kanyaradó sávból, piros lámpánál jobbra kanyarodik. (szerencsére baleset nem…

A beleset-megelőzés, a rendőrség egyik hivatalos facebook oldala és a PoliceHungary YouTube csatorna posztolta ki azokat a jeleneteket egy videócsokorban,…

Kereskedelmi forgalomban várhatóan 2021-ben kapható majd, de valaki már csapatja vele 🙂 A durván 3 hete leleplezett monstrum most közúton…

Kapcsolódó írások

Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!
2018. december 16.
11 kérdés a szezon második feléről olyan kérdésekkel, hogy min sértődött meg Bottas Magyarországon, mennyi ideig nem nevetne Oconnal Verstappen, és milyen állathoz hasonlította magát vajon Hülkenberg?
2019. február 10.
2019-től a McLaren kiszáll a díjkiosztásból
2019. március 06.
A világ egyik legnagyobb Autószalonjára több gyártó is kihozta a jelenlegi Formula 1-es versenyautóját