2019. november 15. | 11:30

Hétvégén Interlagosba látogat a Száguldó Cirkusz.

Társszerző: Hajdu Balázs

19 versenyen már túl vagyunk, két futammal a vége előtt már eldőltek a lényeges kérdések. A Brazil Nagydíj ezzel együtt még rengeteg izgalmat tartogat. Lássuk, miért olyan különleges helyszín Interlagos.

1. Egy legendás pálya

Ha azt mondom egy F1-es rajongónak, hogy Interlagos, akkor azonnal a Száguldó Cirkusszal hozza összefüggésbe. Az Autodromo José Carlos Pace versenypálya kialakítása garanciát nyújt az izgalmas futamra. A kör elején a Senna S kanyaron hajtanak keresztül, a széles ívek és lapos kerékvetők pedig lehetővé teszik a nagy tempójú száguldást.

Mexikóváros mögött Interlagos a második legmagasabban fekvő, valamint a harmadik legrövidebb versenytávval rendelkező helyszín a Forma-1-ben. A pálya hossza 4309 kilométer, a pilótáknak pedig 43 méter szintkülönbséggel kell megbirkózniuk. A legmagasabb pont az 1-es kanyar bejáratánál, a legalacsonyabb pedig az 5-ös kanyarnál található. A pálya hangulata tehát egyedi és különleges. Legyen a vasárnapi is egy felejthetetlen futam, mely méltó a Brazil Nagydíjak történetéhez!

2. Brazília gazdag F1-es történelemmel rendelkezik

Ayrton Senna, Nelson Piquet, Emerson Fittipaldi, Felipe Massa, Rubens Barrichello, Carlos Pace… elég, ha ezeket a neveket említem, nem kell tovább magyarázni, hogy mit jelent a Forma-1 a brazilok számára.

A pálya Pace nevét viseli, Sennát azonban még mindig istenként tisztelik Brazíliában. Az Ayrton Senna Intézet Sao Paulóban található, a legendás pilóta sírja pedig pár kilométerre fekszik a pályától. Számos lélegzetelállító győzelmet aratott Interlagosban, az első hazai futamát 1991-ben nyerte. A versenyt váltóhibával szenvedte végig, így a végén alig tudta felemelni a karjait.

Senna mellett Piquet és Fittipaldi tudtak világbajnokságot nyerni Brazíliának. Barrichello és Massa – főleg utóbbi – is közel került a végső győzelemhez, a szenvedélyes brazil szurkolók számára ők is varázslatos pillanatokat okoztak. Csak az Egyesült Királyság és Németország büszkélkedhet több világbajnokkal, mint Brazília.

3. A szurkolók

Számos Forma-1-es helyszínen érdemes beszélni a szurkolók fanatizmusáról. Interlagosban imádják az autóversenyzést. Amikor a brazilok hazai pilótának szurkolhatnak, akkor szinte felrobbannak a lelátók.

Az idei szezonban nincs brazil versenyző a rajtrácson, ám a futballstadionokra jellemző hangulat ezúttal is garantált.

4. A bajnoki címről döntő, drámai versenyek

Korábban a Brazil Nagydíj volt a Forma-1-es versenynaptár utolsó futama, így értelemszerűen sokszor Interlagosban dőlt el a világbajnoki cím sorsa. Legutóbb 2012-ben maradt a szezonzáróra a döntés. A pontverseny éllovasa, Sebastian Vettel egy ütközés következtében megpördült, így megnyílt a lehetőség Fernando Alonso előtt., a német azonban egy sérült autóval is visszakapaszkodott, így zsinórban harmadik alkalommal ünnepelhetett világbajnoki címet.

Alonso számára a 2007-es futam is fájdalmasan alakult. Lewis Hamilton váltója meghibásodott, így a brit a mezőny végére esett vissza. A versenyben vezető Felipe Massa elengedte csapattársát, Kimi Räikkönent, aki hihetetlen felzárkózást mutatott be az utolsó két versenyen, A végig egymással csatázó McLarenesek előtt mindössze egy pont különbséggel a finn versenyzőt koronázták meg az év végén.

A legemlékezetesebb azonban a 2008-as végjáték volt. A futam forgatókönyve, és a vele együtt járó izgalmak a megismételhetetlen kategóriába sorolandók. Hamilton egy 5. hellyel már világbajnok lett volna, az időjárás azonban igencsak megnehezítette a dolgát. A történet bizonyára ismerős: Massa győztesként haladt át a célvonalon, a család és a csapat már ünnepelt, hiszen ők nem látták, hogy Hamilton megelőzte a száraz pályára alkalmas gumikkal poroszkáló Timo Glockot. Két kanyarral a vége előtt még a brazil volt az elméleti világbajnok.

Ma is előttem van a kép, ahogy Massa a mellét verve köszöni meg a fantasztikus támogatást a brazil szurkolóknak. Érzelemdús verseny volt, az egyszer biztos.

5. Kiszámíthatatlan időjárás

A világbajnokságot eldöntő futamokon jelentős szerepe volt az időjárásnak, az eső gyakran kaotikus körülményeket képes teremteni. Az égi áldás sokszor hirtelen, váratlanul érkezik meg a pálya fölé. Gyakran már az időmérő kimenetelét is befolyásolhatja. Emlékszel például Nico Hülkenberg 2010-es pole pozíciójára a Williamsszel?

Egyáltalán nem érdemes hinni az előrejelzésnek, hiszen Interlagosban bármikor eshet. Egy kicsit olyan a helyzet, mint Spa-Francorchampsban. 2016-ban Max Verstappen fantasztikusan versenyzett a vizes pályán, és Lewis Hamilton mögött megszerezte a második helyet.

Vajon most milyen izgalmakra lehet számítani a futamon?

  • Címkék:
  • F1