2022. március 18. | 10:53

Ha valamikor, akkor most adott a lehetőség a wokingi csapat számára, hogy visszatérjen a győzelem útjára.

Nem kezdte túl jól a McLaren Formula 1-es csapata a hibrid korszakot. 2015-ben Honda motorra váltottak, abban a reményben, hogy régi-új partnerükkel ismét a világbajnoki címért küzdjenek majd. A brit csapat három szezont töltött el a középmezőnyben, amikor feladták álmaikat és új erőforrás után néztek.

2018-tól már Renault szív dobogott a McLarenekben. Kiderült azonban, hogy nem kizárólag a motorral volt gond, hanem az autó tervezésében is voltak alapvető tévedések, továbbá a csapat vezetőségének összetétele kapcsán is felszínre bukkantak hiányosságok. Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója tudta, hogy nagy változásokat kell véghezvinnie, és végre is hajtotta azokat.

2019-ben a csapat a negyedik helyen végzett a konstuktőrök versenyében, és öt év után először állhatott a wokingiak versenyzője a dobogón. Carlos Sainz volt képes erre a Brazil Nagydíjon. 2020-ban a McLaren a harmadik helyen végzett, és nagyon közel járt ahhoz, hogy megnyerje az Olasz Nagydíjat. Carlos Sainz és csapattársa, Lando Norris is ért el dobogós helyezéseket a szezon során.

2021-ben immáron a Mercedes motorjai hajtották a McLaren autóit, az MCL35M kódjelű gépet. A szezon során ötször ért el dobogós eredményt az istálló, az Olasz Nagydíjon pedig kibérelte az első két helyet Daniel Ricciardo és Lando Norris, miután Max Verstappen és Lewis Hamilton összeütközött egymással és a kavicságyban ragadtak az első kanyarkombinációt követően.

Bár a Ferrarival szemben elveszítették a wokingiak a harmadik helyért folytatott csatát, így is nyilvánvalóvá vált, hogy a McLaren nem egy szürke középcsapat többé. A kérdés az, hogyan tovább?

Mielőtt előre tekintenénk..

…először tekintsünk vissza a 2021-es szezonra! A csapat a korábbi eredményekhez képest erősen kezdett, miután a szezonnyitón Norris a negyedik, Ricciardo pedig a hetedik helyen zárt. Rögtön a következő futamon, Imolában már a dobogón állhatott Norris. Az ifjú brit pilóta aztán Monacóban is felállhatott a pódiumra, ahol a McLaren a különleges festéssel versenyzett. Ausztriában Norris ismét dobogós helyen végzett, az Orosz Nagydíjon pedig a pole pozícióból indulva nem sokon múlt, hogy nyerni tudjon, ám az időjárás közbe szólt és Hamilton ölébe hullott az első hely.

Ricciardo számára komoly kihívást jelentett, hogy alkalmazkodjon a MCL35M-hez. Az év elején a távozásának a lehetősége is lógott a levegőben, ám nagy fordulatot jelentett, amikor az ausztrál pilóta megnyerte az Olasz Nagydíjat. A McLaren komoly esélyes volt akkor a konstruktőri bajnokság harmadik helyére, ám a végén több szerencsétlen eseményt követően és a Ferrari stabilitásának is betudhatóan végül negyedik lett a wokingi csapat. Ennek ellenére a brit istálló sokkal kedvezőbb helyzetben van most, mint amikor még a Hondával voltak kapcsolatban. Két hihetetlenül tehetséges versenyzőjük van, a csapatfőnök, Andreas Seidl pedig kézben tartja a dolgokat. A jövő nem is lehetne ennél biztatóbb a McLaren számára.

Mire számíthatunk a McLaren csapatától?

Semmiképpen sem volna ésszerű azt gondolni, hogy a McLaren idén ismét a bajnoki címért fog harcolni, ám a közeljövőben ez egyáltalán nem elképzelhetetlen. Andreas Seidl kinevezésével a csapatfőnöki székben a lehető legrátermettebb ember ül. A csapatnál ismét hisznek abban, hogy az élmezőnyhöz tartozhatnak. Az erőfeszítések pedig már rövidtávon is kifizetődni látszódnak, kulcsfontosságú volt ebből a szempontból a monzai siker. Bár Olaszországban nem jött rosszul a McLarennek az, hogy a két bajnokesélyes kiütötte egymást, valójában nyers tempójukkal is az első helyért harcoltak a balesetet megelőzően is.

Nagy hibát vétett viszont a csapat akkor, amikor túlságosan sokat kockáztatott Oroszországban. Norris rosszul ítélte meg a helyzetet, és kint maradt száraz gumikon a csepergő esőben, így eldobott magától egy biztos dobogós helyet. A csapatnak felül kellett volna bírálnia ifjú pilótája megérzéseit, ám minden bizonnyal mind Norris mind a csapat tanult az esetből.

A 2022-es idényben a szabályváltozások újraírhatják az erőviszonyokat. Ha valóra válnak az előzetes jóslatok, akkor sokkal könnyebb lesz előzni az idei szezon során. A technikai részleget vezető James Key a szakma egyik legjobbjának számít. Az elmúlt két szezonra nagyszerű autót tervezett a csapat számára, amivel pole pozíciót és futamgyőzelmet is elért a McLaren. A wokingi csapat komoly lehetőség kapujában áll.

Mi lesz 2022-ben?

Nagy kérdés, hogy a McLaren 2022-ben esélyes lehet-e a címre. Ez nem csak rajtuk fog múlni természetesen, hanem a többi csapattól is. A szakértők továbbra is a Red Bullt és a Mercedest tartják a legesélyesebbnek. Tény és való, hogy e két csapat azonban a tavalyi szezonzáró legutolsó köréig a 2021-es autóval volt elfoglalva, a Ferrari és a McLren viszont nyugodtan elkezdhetett készülni az idei évre a szezon második felében.

Ne feledkezzünk el azonban a többi csapattól sem. Az Aston Martin grandiózus tervekkel rendelkezik, a Williams új tulajdonosa pedig szintén nem szeretné, ha a csapat a mezőny végén kullogna. Na és persze ott van az Alfa Romeo is, amely új lendületet vehet a Mercedestől leigazolt Valtteri Bottasszal a fedélzeten.

Az nyilvánvaló, hogy a McLaren erős pozícóból várhatja a 2022-es idénnyitót. Bár Ricciardo első szezonja nem feltétlenül úgy alakult, ahogyan ő maga és a csapat szerette volna, ettől a tehetsége nem csorbult. Norris pedig nem csak ambiciózus, de hihetetlenül gyors is, most pedig már némi tapasztalattal is rendelkezik. A pilótapáros tehát több mint jónak mondható, most már csak az autónak kell jól muzsikálnia.

A rajongók azt várják a csapattól, hogy minél többször ismételjék meg azt, amit Monzában mutattak. Kilenc évet kellett várnia a szurkolóknak a McLaren újabb győzelmére. Aligha gondolta volna bárki, hogy ilyen hosszú időszakon át képtelen lesz a dobogó legfelső fokán végezni a csapat legalább egy versenyen. Áttvészelte ezt az ínséges időszakot a csapat, és minden jel arra utal, hogy hamarosan ismét futamgyőzelmekért harcolhat a wokingi istálló.

A Bahreini szezonnyitót követően egy kicsit világosabb lesz az, hogy az idei évben mire lehet képes a McLaren. A szakértők hangsúlyozzák, hogy az év első futamain történtek még nem feltétlenül fogják meghatározni azt, hogy mi lesz a szezon további szakaszában. A 23 futamos versenynaptárnak hála bőven van lehetősége a csapatoknak a pontszerzésre, így ha esetleg az év eleje nem úgy alakul valaki számára, ahogyan tervezi, nem kell feladnia korán az idényt. Kulcskérdés lesz, hogy mennyire tudja majd stabilan szállítani az eredményeket a McLaren.

Hamarosan mindenre fény derül. A Bahreini Nagydíj időmérő edzése szombaton 16:00-kor, a futam pedig vasárnap 16:00-kor kezdődik magyar idő szerint. Mindkettőt élőben fogja közvetíteni az M4 Sport.

  • Címkék:
  • F1