Készülj, mert két év múlva egy forradalmian új korszak veszi kezdetét!
Társszerző: Hajdu Balázs
A Forma-1 döntéshozói tartották magukat az október végi határidőhöz, és az Amerikai Nagydíj hétvégi programjának megkezdése előtt bejelentették a 2021-es módosításokat. Hosszú várakozás után végre lehullt a lepel. Az ígéretek szerint az új autókkal izgalmasabbá válik a versenyzés.
Az aerodinamikai és technikai változások mellett újdonság, hogy bevezetik a költségvetési sapkát, ami a pénzügyi és finanszírozási szakadékot kívánja csökkenteni a csapatok között. Ennek mértékét 175 millió dollárban határozták meg.
2021-től új, leegyszerűsített aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkező autókat láthatsz a rajtrácson. Nagyobb hangsúlyt fektetnek a mechanikus tapadásra, hogy a versenyzők közelebbről követhessék egymást. Az új generációs autók a mostani 55%-hoz képest 86%-os leszorítóerővel tudnak majd közlekedni.
„Az új szabályok célja, hogy izgalmasabb versenyeket és több akciót lássunk a pályán. Emellett szeretnénk környezettudatosabbá és vonzóbbá tenni sportágat. A szabályalkotási folyamat során számos változást eszközöltünk, figyelembe vettük a csapatok és részvényeseink hozzászólásait. Hiszem, hogy elértük a kitűzött célt” - mondta Chase Carey, a Forma-1 első embere.
A 2021-es szabályokról bővebben
Aerodinamika
Az új szabályoknak megfelelően az autók egy leegyszerűsített kinézetet kapnak. Változnak az első szárnyak, az oldaldobozok alá pedig hosszú diffúzorokat szerelnek fel, a jobb mechanikus tapadás elérése érdekében. Az áramlási kondicionálást végző „bargeboardokat” pedig betiltják.
Az aerodinamika hatását a minimálisra kívánják csökkenteni, ezért lesznek korlátozások ilyen téren. A szabályok azonban adnak némi mozgásteret a csapatok számára az orr, az első szárny, a motor légbeömlő-nyílása és az oldaldobozok tekintetében.
Hajtóegységek
A jelenlegi 1.6-os hibrid hajtóegységek maradnak, néhány korlátozást azonban a költségcsökkentés érdekében bevezetnek. Ezek bizonyos alapanyagokat, a motor súlyának növekedését, és egy sztenderd üzemanyagpumpa bevezetését jelentik. A motorszállítóknak azonos hajtóegységekkel kell ellátniuk a gyári csapatot és a partneristállókat.
Váltó
A váltókkal kapcsolatos kutatás-fejlesztés terén jelentős költségcsökkentést kívánnak elérni, így a konfigurációkat egy időre befagyasztják. Teljes újratervezés egy ötéves cikluson belül várható.
Felfüggesztés: Egyszerűbbé válik a felfüggesztés beállítása, a hidraulikus rendszereket betiltják, és helyettük rugókat és lengéscsillapítókat használnak.
Kerekek
Talán a leginkább szembetűnő változás, hogy 2021-től 18 colos abroncsokkal szerelik fel az autókat. A gumimelegítő paplanok maradnak, azonban ezek költségeit is faragják.
Fékek
Az első féktárcsák mérete 278 milliméterről 330 milliméterre nő, geometriájuk pedig egyszerűsített lesz. Az egységesítés legkorábban 2023-től kezdődhet.
Karosszéria
A magasabb versenyzők számára jó hír, hogy növelik a pilótafülke méretét. A csapatok próbáltak előnyhöz jutni rugalmas padlólemezek használatával, a jövőben egy előírt struktúrát kell majd alkalmazni.
Üzemanyag
2021-re az üzemanyag megújuló tartalma 20%-ra emelkedik. Ezt az arányt a következő években tovább kívánják növelni. Az üzemanyagrendszerekben továbbá számos sztenderd alkatrészt vezetnek be.
Te várod már, hogy éles csatában láthasd az új autókat?