F1: bejelentették a 2021-es szabálymódosításokat

Közzétéve:
2019-11-01, 10:35

Készülj, mert két év múlva egy forradalmian új korszak veszi kezdetét!

Társszerző: Hajdu Balázs

A Forma-1 döntéshozói tartották magukat az október végi határidőhöz, és az Amerikai Nagydíj hétvégi programjának megkezdése előtt bejelentették a 2021-es módosításokat. Hosszú várakozás után végre lehullt a lepel. Az ígéretek szerint az új autókkal izgalmasabbá válik a versenyzés.

Az aerodinamikai és technikai változások mellett újdonság, hogy bevezetik a költségvetési sapkát, ami a pénzügyi és finanszírozási szakadékot kívánja csökkenteni a csapatok között. Ennek mértékét 175 millió dollárban határozták meg.

2021-től új, leegyszerűsített aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkező autókat láthatsz a rajtrácson. Nagyobb hangsúlyt fektetnek a mechanikus tapadásra, hogy a versenyzők közelebbről követhessék egymást. Az új generációs autók a mostani 55%-hoz képest 86%-os leszorítóerővel tudnak majd közlekedni.

„Az új szabályok célja, hogy izgalmasabb versenyeket és több akciót lássunk a pályán. Emellett szeretnénk környezettudatosabbá és vonzóbbá tenni sportágat. A szabályalkotási folyamat során számos változást eszközöltünk, figyelembe vettük a csapatok és részvényeseink hozzászólásait. Hiszem, hogy elértük a kitűzött célt” - mondta Chase Carey, a Forma-1 első embere.

A 2021-es szabályokról bővebben

Aerodinamika

Az új szabályoknak megfelelően az autók egy leegyszerűsített kinézetet kapnak. Változnak az első szárnyak, az oldaldobozok alá pedig hosszú diffúzorokat szerelnek fel, a jobb mechanikus tapadás elérése érdekében. Az áramlási kondicionálást végző „bargeboardokat” pedig betiltják.

Az aerodinamika hatását a minimálisra kívánják csökkenteni, ezért lesznek korlátozások ilyen téren. A szabályok azonban adnak némi mozgásteret a csapatok számára az orr, az első szárny, a motor légbeömlő-nyílása és az oldaldobozok tekintetében.

2021-es F1-es autó látványterve szemből

Hajtóegységek

A jelenlegi 1.6-os hibrid hajtóegységek maradnak, néhány korlátozást azonban a költségcsökkentés érdekében bevezetnek. Ezek bizonyos alapanyagokat, a motor súlyának növekedését, és egy sztenderd üzemanyagpumpa bevezetését jelentik. A motorszállítóknak azonos hajtóegységekkel kell ellátniuk a gyári csapatot és a partneristállókat.

Váltó

A váltókkal kapcsolatos kutatás-fejlesztés terén jelentős költségcsökkentést kívánnak elérni, így a konfigurációkat egy időre befagyasztják. Teljes újratervezés egy ötéves cikluson belül várható.

Felfüggesztés: Egyszerűbbé válik a felfüggesztés beállítása, a hidraulikus rendszereket betiltják, és helyettük rugókat és lengéscsillapítókat használnak.  

Kerekek

Talán a leginkább szembetűnő változás, hogy 2021-től 18 colos abroncsokkal szerelik fel az autókat. A gumimelegítő paplanok maradnak, azonban ezek költségeit is faragják.

2021-es F1-es autó látványterve hátulról

Fékek

Az első féktárcsák mérete 278 milliméterről 330 milliméterre nő, geometriájuk pedig egyszerűsített lesz. Az egységesítés legkorábban 2023-től kezdődhet.

Karosszéria

A magasabb versenyzők számára jó hír, hogy növelik a pilótafülke méretét. A csapatok próbáltak előnyhöz jutni rugalmas padlólemezek használatával, a jövőben egy előírt struktúrát kell majd alkalmazni.

2021-es F1-es autó látványterve oldalról

Üzemanyag

2021-re az üzemanyag megújuló tartalma 20%-ra emelkedik. Ezt az arányt a következő években tovább kívánják növelni. Az üzemanyagrendszerekben továbbá számos sztenderd alkatrészt vezetnek be.

Te várod már, hogy éles csatában láthasd az új autókat?

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Forma-1-es autó
2019. december 29.
A gazdag múltra visszatekintő fesztivál fénypontját évről-évre a királykategória autói adják.
Petrov Alonso előtt
2019. december 30.
Emlékszel még Hamilton és Massa 2008-as drámájára? Vagy Vettel első világbajnoki címére? Esetleg hallottál a Hunt vs. Lauda csatáról? Most megnézheted a 10 legizgalmasabb F1-es végjátékot.

További hírek