Ez lehet az utolsó esélye a négyszeres bajnoknak, hogy bizonyítsa, még mindig a legjobbak közé tartozik.
A 2021-es Forma-1-es idény nagy változást hozott Sebastian Vettel számára. A német meglehetősen dicstelen módon távozott a Ferraritól, akivel már a sokáig halasztott 2020-as szezon kezdete előtt közölték, hogy az év végén megválnak tőle.
A német az akkor még Racing Point csapatánál talált új otthont, amely még a 2021-es szezon kezdetét megelőzően Aston Martinra cserélte nevét. A Racing Point a 2020-as szezonban sokak által átfestett Mercedesként igen szépen teljestett, a bajnokság harmadik helyéért küzdött. Sakhirban Sergio Perez az első, Lance Stroll pedig a harmadik helyen futott be. A nagy várakozások ellenére 2021-ben gyengén muzsikált a csapat, ami kevésbé múlt a versenyzőkön, mint magán az autón.
A padlólemezen és az aerodinamikai alkatrészeken végrehajtott változtatások következtében az Aston Martin a negyedik helyről a hetedikre zuhant vissza a konstruktőrök versenyében. Vettel mindössze egyszer ért el hivatalosan is dobogós eredményt, Bakuban, míg csapattársa, Stroll egyszer sem.
A történethez hozzátartozik, hogy Vettel második lett a pályán a Hungaroringen, ám utólag megfosztották eredményétől, mivel kevés üzemanyag maradt az autójában ahhoz, hogy mintát tudjanak belőle vételezni, így kizárták.
A kiugró eredmények azonban nem adnak átfogó képet Vettel szezonjáról. Bakuban és a Hungaroringen nem csak szerencséje volt a négyszeres bajnoknak, hanem szenzációsan vezetett, de Monacóban is remekelt, ahol ötödik helyen végzett, átugorva Pierre Gasly-t és Lewis Hamiltont. Most, hogy lényegében teljesen új autót kellett építenie az Aston Martinnak, rendkívül fontos lesz ez az év mind a csapat mind Sebastian Vettel számára.
Hogyan teljesített Vettel valójában 2021-ben?
Mielőtt a jövőbe tekintenénk, vegyük górcső alá, hogyan teljesített Vettel 2021-ben. Valójában egyáltalán nem volt olyan jó, mint amikor a Red Bullban nyerte a világbajnokságokat, vagy amikor a vb címért harcolt a Ferrari színeiben. Ugyanakkor voltak futamok, amikor megcsillantotta azt, hogy miért tartották egykor őt a legjobbnak a Száguldó Cirkusz versenyzői közül.
A szezon során Vettel 13-8-ra verte a kvalifikáción csapattársát, Lance Strollt. Stroll ugyanakkor 12-9-re verte Vettelt annak tekintetében, hogy ki végzett előrébb a pályán. A végelszámolásból Vettel jött ki jobban, 43 pontot szerzett csapattársa 34 bajnoki egyéségével szemben. Ráadásul Vettelnek nem is volt túl sok szerencséje 2021-ben, elég, ha a kizárására vagy a Brit Nagydíjon történt megpördülésére gondolunk. Stroll legyőzése nem legyintésre méltó dolog, mert a kanadai nem lassú és nem is gyenge pilóta, bár kétségkívül nem tartozik a világklasszisok közé.
Vettel azonban bemutatott néhány lenyűgöző vezetést. Például Bakuban, amikor a 11. helyről rajtolva lett második, mindössze 1,3 másodperccel ért célba Perez mögött. Persze ehhez kellett az is, hogy Verstappen defektet kapjon, Hamilton pedig elfelejtse bevenni a kanyart az újraindítást követően, de ezen eseménysorokat megelőzően is a negyedik helyért harcolt a német önerőből. Lenyűgöző volt az is, ahogyan a Magyar Nagydíjon űzte, hajtotta Ocont, és nem veszítette el a fejét: nem próbált meg egy mindent vagy semmit alapú előzést úgy, hogy nem lett volna reális esélye, hanem higgadtan befutott másodikként. Bár nem Monacóban érte el a legjobb eredményét, ugyanakkor sokak szerint az volt a legjobb futama. Akkor mutatta meg először az idény során Vettel és az Aston Martin, hogy bizony érdemes számolni velük is.
Sztárigazolás a jövő építésének jegyében
Vettelt nem azért szerződtették, hogy szerezzen néhány pontot és dobogós helyezést. A csapat célja az, hogy felérjen a csúcsra. Kérdés, hogy kivárja-e ezt Vettel, annyi azonban bizonyos, hogy teljes mértékig elkötelezett a csapat iránt és pozitív impulzust vitt a csapathoz, amiből a pályára is át tudott menteni ezt-azt.
A szezon során nem csak a versenyzésével hívta fel magára a figyelmet. Felszólalt a környezetvédelem mellett, támogatta az LMBTQ mozgalmat és kiállt Hamilton mellett a rasszizmus elleni harcban. Sokan mindezek miatt méginkább felnéznek Vettelre.
De térjünk vissza arra, hogy mi történt a pályán. Nem nagy meglepetés, hogy az, hogy Vettel hogyan fog szerepelni 2022-ben nagyban függ, hogy milyen autót ad alá az Aston Martin. 2021-ben láthattuk, ha kellően versenyképes csomagot kap a német, akkor még mindig képes harcolni a győzelemért.
A 2022-es autókat alapjaiban szabták át a jelentős szabálymódosítások kapcsán. Ez egy esély az Aston Martin számára, hogy tiszta lappal kezdve előre lépjen a csapatok rangsorában és az élvonalba kerüljön. Persze nem lesz könnyű dolga Vetteléknek, hiszen hasonló álmokat szövöget a Ferrari, a McLaren és az Alpine is, és nyilvánvalóan ezek a csapatok sem karba tett kézzel várják a szezonnyitót.
Miért lehet olyan fontos a 2022-es szezon Vettel számára?
Vettel idén nyáron ünnepli 35. születésnapját, ami számos élsportoló számára a nyugdíj előtti utolsó idényt jelenti, legyen szó a Forma-1-ről, a labdarúgásról vagy bármilyen más sportágról. Ha idén nem sikerül előre lépnie az Aston Martinnak, és ismét csak a konstruktőri cím hetedik helyéért lesznek harcban, akkor milyen motivációja maradna Vettelnek, hogy folytassa pályafutását az F1-ben? Valószínűleg semmilyen.
Ha azonban jól alakulnak a dolgok az Aston háza táján és sikerül előre lépnie a csapatnak, akkor minden bizonnyal több okot lát majd arra Vettel, hogy adjon a projektnek további esélyt. Vettel önbizalma szempontjából is fontos lesz ez az év, hogy bebizonytsa, képes még versenyt nyerni és harcolni a bajnoki elsőségért. A német utoljára 2019-ben nyert futamot Szingapúrban, lassan három éve. A sebessége és a tehetsége azonban nem illant el nyom nélkül. Annyi bizonyos, hogy mindenképpen szüksége lesz egy jó autóra ahhoz, hogy jól szerepelhessen és motivációt találjon a továbbiakra.
Mit tartogat 2022 Vettel számára?
Az idei évadot a 2009-eshez szokták hasonlítani. Akkor a Brown GP jött, látott és győzött. Az esély az Aston Martin számára is adott, hogy elérjen valami hasonló bravúrt.
A korábbi csapatfőnök, Otmar Szafnauer helyét Mike Krack veszi át, aki korábban a BMW globális motorsport-tevékenységeit irányította. Akár ez is új lendületet adhat a csapatnak. Lawrence Stroll biztosan nem azért vette meg az akkori Force Indiát, hogy néhány szezon után feladja a projeket, Vettel pedig kulcsfontosságú része ennek.
Hogy elegendő lesz-e a temérdek mennyiségű pénz, a jó szakemberek és Vettel tudása ahhoz, hogy sikeres legyen az Aston Martin? Hamarosan kiderül.