A féktelen pénzköltésnek lassan úgy tűnik, gátat szabnak a Formula 1 esetében, ám vannak, akiket ez továbbra sem érint: a versenyzőket. Az F1 tíz legjobban fizetett sztárja várhatóan 211 millió dollárt markolhat fel ebben a szezonban - derítette ki a Forbes.

Az élen a Mercedes szupersztárja, Lewis Hamilton áll, aki 2021-ben 62 millió dollárt kereshet. Ez az összeg az 55 millió dolláros alapfizetéséből és az előrejelzések alapján a mintegy 7 millió dollárra tehető bónuszból tevődik össze. Hamilton jelenleg csak a pontverseny második helyén áll, fennáll annak a lehetősége, hogy nem nyeri meg a bajnokságot. A kalulációban éppen ezért nem szerepel a bajnoki címért járó bónusz, s ha valóban második helyen végez a brit, akkor az idei bevétele kevesebb lesz, mint a 2020-as, amikor 66 millió dollárt zsebelt be a bajnoki cím mellé.

Red Bull Racing versenyzője, Max Verstappen vezeti jelenleg a pontversenyt. Az előrejelzések alapján idén összesen 42 millió dollárt markolhat fel, ebbe a fizetése és a várható bónuszok is beletartoznak. A fizetési rangsorban a harmadik helyen a kétszeres bajnok Fernando Alonso áll, az Alpine színeiben debütáló pilóta 25 millió dollárt kereshet idén.

Hamilton, aki az idei tíz versenyből négyet megnyert még megelőzheti a pontversenyben Verstappent, hiszen mindössze nyolc pont választja el a két bajnokaspiránst egymástól és még 12 futam van hátra - sőt, ha helyettesítik a törölt Ausztrál Nagydíjat egy beugró helyszínnel, akkor még 13. Bárhogyan is alakul a bajnokság, Hamilton biztosan első lesz az év végén a pénzügyi rangsorban. A brit 2014 óta minden évben a világ legjobban fizetett sportolója a Forbes szerint. Akkor Alonsót taszította le a képzeletbeli dobogó éléről szerénynek nem nevezhető 29 millió dolláros fizetésével és további 3 millió dolláros bónuszával.

Érdekesség, hogy míg Hamilton, aki saját bevallása szerint nem rajong a szponzori eseményeken való részvételért, 12 millió dollárt söpörhet be a bónuszoknak köszönhetően, addig Verstappen csupán egymillió dollárt keres e módon.

A Forma-1-es csapatok számára komoly költségvetési limitet vezettek be a 2021-es évre, minden istálló legfeljebb 145 millió dollárt költhet el, 2023-ra pedig 135 millió dollárra mérséklik ezt az összeget. Ez a top csapatok működését alapjaiban változtatja meg, hiszen a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull Racing éves költségvetése korábban meghaladta a 300 millió dollárt, sőt, olykor még a 400 millió dollárt is. A szabályváltozások eredményeként kénytelenek voltak mérsékelni a kutatásokra és fejlesztésekre szánt kiadásokat, csökenteniük kellett a személyzet méretét és a kiadásokat. A pilóták fizetése nem tartozik bele ebbe a költségvetési sapkába, így a tehetős csapatok továbbra is csillagászati összegeket fizethetnek ki a legnagyobb sztároknak.

Lewis Hamilton - 62 millió dollár

Lewis Hamilton a hétszeres világbajnok Michael Schumacher helyére lépett a Mercedesnél 2012-ben, és a bajnoki címek tekintetében már a némettel egy szintre ért. Schumacher 2000-ben és 2001-ben számított a világ legjobban kereső sportolójának. A 36 éves Hamilton két évvel meghosszabbította a Mercedes csapatával az év végén lejáró szerződését. 2015-ben három éves, 140 millió dollárról szóló szerződést kötött Hamilton a csapattal, míg 2018-ban két évre szóló megállapodás jött létre a felek között 100 millió dollár értékben. Hamilton az elektromos SUV bajnokság, az Extreme E sorozat egyik csapatának tulajdonosa, mely X44 néven szerepel a pontvadászatban.

Hamilton

Max Verstappen - 42 millió dollár

A holland 2019-ben és 2020-ban is harmadik lett a pontversenyben, 2021-ben azonban új szintre lépett. Eddig öt futamot nyert meg, és vezet Lewis Hamilton előtt - még azt követően is, hogy Hamiltonnal ellentmondásos körülmények között ütközött a Brit Nagydíjon, és feladni kényszerült azt, míg riválisa győzedelmeskedett. Verstappen még mindig csak 23 éves, de már a sportág csillagának számít. 2015-ben, mindössze 17 esztendősen ő lett a sportág legfiatalabb versenyzője, egy évvel később pedig a legifjabb, aki futamot nyert. 2015-ben, 2016-ban és 2017-ben az Év Személyiségének választotta meg a Nemzetközi Automobil Szövetség.

Fernando Alonso - 25 millió dollár

Két év pihenőt követően Fernando Alonso visszatért a Száguldó Cirkusz mezőnyébe, méghozzá az Alpine csapatának tagjaként. A 39 éves fiatalember, aki egykor a sorozat Spygate és Crashgate botrányainak középpontjában állt, rendkívüli népszerűségre tett szert, részben annak köszönhetően, hogy más sorozatokban is sikereket ért el. Az elmúlt években elindult az Indianapolis 500-on, a Dakar Ralin, a 24 órás Le-Mans-i és a 24 órás daytonai futamot pedig meg is nyerte. A spanyol 2005-ben és 2006-ban világbajnoki címet nyert azzal a Renault-val, amely az Alpine elődje tulajdonképpen.

Alonso

Sergio Perez - 18 millió dollár

Sergio Perez első szezonját tölti a Red Bullnál, a mexikói a Racing Pointtól érkezett új csapatához, amely ma már Aston Martin néven szerepel a sorozatban. Max Verstappenel karöltve annyi pontot szereztek, mellyel a Red Bull vezeti a konstruktőri pontversenyt az évek óta verhetetlennek tűnő Mercedes előtt. A komplikált Brit Nagydíjat követően csökkent az energiaitalosok előnye, Perez pedig az ötödik helyre esett vissza a harmadikról a pilóták pontversenyében. A 31 esztendős pilótának köszönhetően Mexikóban ismét rendkívül népszerű a Formula 1.

Sebastian Vettel - 15 millió dollár

Sebastian Vettel 2010-től zsinórban négy egyéni világbajnoki címet nyert a Red Bull csapatával, mielőtt a Ferrarihoz szerződött volna. A német és az olaszok együttműködése 2020-ban azonban csúfos véget ért. Most az új márkanéven futó Aston Martin csapatában versenyez, Sergio Perez helyét vette át. Egyelőre még nem tudott maradandót alkotni, de így is több futamgyőzelemmel rendelkezik mint bárki az F1 történetében, leszámítva Lewis Hamiltont és Michael Schumachert.

Charles Leclerc - 12 millió dollár

A Ferrari akadémiájának növendékeként került a Forma-1-be, ez már a harmadik szezonja a maranellói csapat színeiben, szerződése 2024-ig szól. Első idényében, 2019-ben tíz dobogós helyezést ért el, tavaly azonban ez a szám kettőre csökkent, amiért az autó gyengélkedése okolható elsősorban. Idén eddig tíz futamon egyszer állhatott fel a pódiumra, igaz, a Brit Nagydíjat kis híján megnyerte.

Valtteri Bottas - 10 millió dollár

Miután a 2019-es és a 2020-as évben is második helyen zárt, Bottas az idei év előtt már nem is nagyon fogadkozott, hogy legyőzi Hamiltont. A 2021-es szezonja frusztrálóan indult, így felerősödtek azok a pletykák, hogy a Mercedes öt szezon után szakít a finnel, és helyébe a Williams színeiben versenyző tehetséget, George Russellt ülteti. Erre az idényre azonban még rendelkezik szerződéssel Bottas, ám ki tudja, meddig maradhat a Mercedesnél.

Daniel Ricciardo - 10 millió dollár

Daniel Ricciardo nagy reményekkel érkezett a McLarenhez, ám a wokingiaknál idén debütáló ausztrál pilóta egyelőre nem igazán találja a ritmust. Csapattársa, Lando Norris gyakorlatilag minden aspektusban felülmúlja őt, ám a McLaren bízik abban, hogy előbb-utóbb megtanulja kezelni az autót Ricciardo.

Lando Norris - 9 millió dollár

A McLaren által kinevelt brit már harmadik szezonját teljesíti a csapattal, májusban pedig meghosszabbították a szerződését. A pilóták tabelláján az előkelő harmadik helyen áll, megelőzve a papíron jobb autóval rendelkező Bottast és Perezt is. A 21 éves versenyző a virtuális versenyeken is rendre jól szerepel, mindennek fényében nem is oly meglepő, hogy tavaly esport csapatot indított.

Carlos Sainz Jr. - 8 millió dollár

Sokan nem hitték, hogy Sainz képes lesz lépést tartani Charles Leclerc tempójával, ám egyelőre a spanyol képes erre. Mindössze 26 éves, de ez már a negyedik F1-es csapata. A legendás raliversenyző fiának nincs könnyű sorsa, előbb Fernando Alonso helyén kapott lehetőséget a McLarennél, most pedig a Sebastian Vettel távozása után maradt űrt kell betöltenie a Ferrarinál.