2019 decemberében Alejandro Agag, a Formula-E alapítója bejelentette, hogy hamarosan debütál egy új, korábban soha nem látott elektromos rali sorozat. Minden tekintetben más lesz mint az eddig ismert motorsport változatok, amelyek ha őszinték akarunk lenni többségében csak a pénz és a show körül forognak.

Extreme E autó egy teszt során szemből

A kezdetek

Az Extreme E bejelentését követően sokan kezdték ekézni a szervezőket, hiszen többségében komolytalannak minősítették a törekvést. Ugyanez történt akkor is, amikor megfogalmazták, az elektromos formula bajnokság alapjait. Jelen helyzetben viszont egy tucat nagy múltú csapat jelezte, hogy csatlakozna a kezdeményezéshez, ilyen volt az Andretti Autosport és Chip Ganassi Racing istálló is, csakúgy, mint a Formula-E bajnok Techeetah és a Volkswagen-csoporthoz tartozó Cupra is.

Mindezt erősíti az is, hogy olyan nevek is csatlakoztak a sorozathoz, mint például a Red Bull tervező zsenije, Adrian Newey, aki a Veloce Racing technikai vezetője és alapítója is egyben. A versenyzők között pedig olyan nevek is megjelentek, mint a kétszeres Dakar bajnok Carlos Sainz és Sebastien Loeb. Ez s bajnokság abban a tekintetben is különleges, hogy nem csak a technikai hátteret definiálták, hanem a pilótákkal kapcsolatban is fogalmaztak meg szabályokat: minden csapatban kell lennie egy női versenyzőnek is.

Mattias Ekström és csapattársa az Abt Extreme E autója előtt

"Korábban győztek már le hölgyek, és ezzel nincs semmi gondom" - mondja Mattias Ekström, akinek csapattársa Claudia Hürtgen túraautó-veterán.

Sokan gondolhatják, hogy az Extreme E csak egy a sok olyan sorozatok közül, amelyek mostanában indultak, csak azért, hogy még több pénzt tudjanak legombolni a szponzorokról, a nézőkről, mindezt egy kicsit újradefiniált köntösben, a mai trendeknek megfelelően: elektromos motorokkal, nem a megszokott európai helyszíneken, a világ gazdag országaiban. Azonban ennek a sorozatnak egy sokkal nemesebb célja van ennél.

Mi az az Extreme E?

Erre a kérdésre a választ Mattias Ekström adja meg.

"17 évig vezettem a DTM-ben. Rengeteg abroncsot, üzemanyagot és alkatrészt fogyasztottunk versenyről versenyre, de soha senkiben nem merült fel a kérdés, ez vajon milyen környezeti hatással járhat. A különbség az lesz, hogy az XE-ben 10 abroncsot használhatunk fel évszakonként, amíg a DTM-ben a 10 szettet egy hétvége során fogyasztottunk el. Készen állok arra, hogy megnyerjem ezt a sorozatot is, de az egész célja ezúttal kicsit más. Azt gondolom, sokmindent tehetünk ezekért a célokért és nyilván mindenkinek lesz pro és kontra véleménye, de ha sokak figyelmét fel tudjuk hívni arra, hogy jobban vigyázzunk a bolygónkra, az mindenkinek segít" – mondta Mattias Ekström, kétszeres DTM, valamint egyszeres ralikrossz-világbajnok.

A Cupra Extreme E autója egy pálya boxutcájában oldalról

Ekström szavaiból is nyilvánvaló, hogy a szokványos szórakoztatási célok mellett a sorozat azért lett életre hívva, hogy az éghajlati körülményekre is felhívja a figyelmet. A szezon öt helyszíne öt különböző természeti körülményt fog bemutatni. Ellátogat a mezőny Szaúd-Arábiába, ahol a sivataggal kell megküzdeniük, utána Szenegálban az óceán közelsége mellett kell megvívnia egymással a pilótáknak. Grönlandon a sarkvidék közelsége adja a futam pikantériáját, a Brazíliába történő látogatással az esőerdők megmentésére hívják fel a figyelmet. Végül Argentínában ér véget az Extreme E, ahol a gleccserek lesznek középpontban. 

Az autókat mindezeknek megfelelően nem extrém erős dízel motorokkal, hanem elektromos hajtással szerelték, hogy csökkentsék azok biológiai lábnyomait. A bajnokság egy szakértői testületet alkalmaz arra a célra, hogy a már említett helyszíneket tudják támogatni többek között fák ültetésével, a helyiek oktatásával és a mezőgazdaság fejlesztését szolgáló tanácsokkal.

Az Abt csapat Extreme E autója egy teszt során hátulról

“A motorsportoknak sokkal inkább értékorientáltakká kell válniuk, ez már nem csak a showról és a profitról szól. Nekünk is kell valami jót tennünk, ami szolgálja a társadalmakat. Ilyen lehet például az, ha a Forma-1-ben szintetikus üzemanyagra váltanak, vagy az, hogy van már van olyan, hogy Formula-E. Ezek felhívják a figyelmet az éghajlatváltozásra, melynek  az egész világ haszonélvezője lehet. Ez a motorport jövője valamint a gazdaságunké is. A fiatalokat egyre inkább érdekli a fenntarthatóság, így ezirányú érdeklődésüket kombinálnunk kell a versenyek varázsával” – mondta Nico Rosberg, aki Lewis Hamilton mellett szintén indít saját csapatot a bajnokságban.

Miért csatlakoztak ennyien a nagy nevek közül?

Alejandro Agag vezetésével már egyre több olyan sorozat kezd előre törni, amely célkeresztjében ezek a nemes célok állnak. A Formula-E is folyamatosan fejlődik, több nagy autógyártó csatlakozott az elektromos sorozathoz, habár éppen a közelmúltban jelentette be az Audi és a BMW, hogy ők viszont távoznak majd. Ezzel együtt az már más kérdés, hogy az elektromos hajtás valóban ilyen nagy mértékben kíméli meg a bolygónk klímáját?

Extreme E autó egy teszt során felülről

Az Extreme E sorozathoz nagy nevek, legendák és vállalatok is egyaránt csatlakoztak, ami azt jelenti, hogy az autósport résztvevői számára ez a fajta kiállás kiemelkedően fontos.

Versenyzők VAGY szócsövek?

A napokban nyilatkozott a Forma-1 új vezetője, Stefano Domenicali arról, hogy a versenyzőknek tudomásul kell venniük, hogy ők egyfajta nagykövetek is egyben, akiknek ki kell állniuk bizonyos ügyek, célok mellett.

Ez megint csak kérdéseket vet fel:  miért kellene egy pilótának olyan szerepben tetszelegnie, olyan témákat feszegetnie, ahogyan óta Lewis Hamilton teszi azt? Azért néznek az emberek motorsportokat, hogy szórakozzanak, vagy azért, hogy ideológiákkal tömjék a fejüket? Kisebbségek védelméről, éghajlatváltozásról és egyenlőségről... Mindamellett, hogy ezek kitűnő gondolatok, tényleg erre kell használni az autósportokat? Feltétlenül ezen célok szócsövének kell lennie egy autóversenyzőnek?

Az indulás

Egyelőre úgy tűnik, hogy az Extreme E 2021 áprilisában fog indulni Szaúd-Arábiában, ahol tehát a sivatag kérdése lesz terítéken. A mezőnyben csupán néhány hely kiadó, hiszen már csak Jenson Button mellett és a Techeetah csapat két ülése szabad.

A hivatalos versenynaptár:

  • 2021. április 3-4. – sivatag – Szaúd-Arábia
  • 2021. május 29-30. – óceán - Szenegál
  • 2021. augusztus 28-29. – sarkvidék - Grönland
  • 2021. október 23-24. – esőerdő - Brazil
  • 2021. december 11-12. gleccser - Argentina

Az összes induló csapat Extreme E autó egymás mellett a hivatalos festéseikkel

Az Extreme E jelenlegi mezőnye:

  • Abt Cupra XE - Mattias Ekström - Claudia Hürtgen
  • Acciona Sainz XE Team - Carlos Sainz- Laia Sanz
  • Andretti United Extreme E - Timmy Hansen - Catie Munnings
  • Chip Ganassi Racing - Sara Price - Kyle LeDuc
  • Hispano-Suiza Xite Energy Team - Oliver Bennett - Christine Giampaoli Zonca
  • JBXE - Jenson Button - ismeretlen
  • Rosberg Xtreme Racing - Johan Kristoffersson - Molly Taylor
  • Techeetah – ismeretlen - ismeretlen
  • Veloce Racing - Jamie Chadwick - Stéphane Sarrazin
  • Team X44 - Sébastien Loeb - Cristina Gutiérrez

Milyen autókkal versenyeznek az Extreme E során?

A versenyautók az Odüsszea 21 névre hallgatnak, amelyek összesen 1650 kilogrammot nyomnak és 540 lóerő leadására képesek. A közel 100 km/órás sebesség eléréséhez mindössze 4,5 másodpercre van szükségük. Az autók akkumulátorait a Forma-1-bő is jól ismert Williams gyártja. Természetesen összkerék-meghajtással rendelkeznek.

Az első bemutatóra 2019. július 5-én került sor, melyet több teszt is követett, később Ken Block is kipróbálta az XE autóját.

Kérdések és konklúzió

Jó kérdés, hogy vajon csak interneten lehet majd figyelemmel követni a versenyeket? Azt sem lehet tudni egyelőre, hogy csapattulajdonosok is ellátogatnak-e egyes elektromos futamokra, mint például Lewis Hamilton és Nico Rosberg. Esetleg majd ki is próbálják magukat?

Mindent összegezve bizonyára nagyon izgalmas sorozat lesz, habár az elején még számítani lehet visszafogott figyelemre, amely a Formula-E esetén is így volt. A korábban feltett kérdésekre pedig majd választ ad a jövő, hiszen az is lehet, hogy valóban ez az autósportok jövője és még csak szokatlan ez a fajta megközelítés. Egy biztos viszont, a pilóták feladata főként még mindig a volán mögött van, nem pedig a mikrofonok és a propagandák mögött, még az Extreme E esetében is.

Írd meg nekünk a véleményed arról, hogy szerinted jó-e vagy sem ha egy versenyző ilyen szerepben is kiáll a nyilvánosság elé!