2019. április 06. | 14:00

A Forma-1-ben az előzések adják a versenyek sava-borsát, a legemlékezetesebbekből most láthatsz egy rövid összeállítást!

Társszerző: Hajdu Balázs

Amint azt korábban már olvashattad, körülbelül egy hónap múlva kerül sor a Kínai Nagydíjra, mely az 1000. világbajnoki futam lesz a Forma-1 történetében. Ennek alkalmából összegyűjtöttem néhány látványos előzést, kerék-a-kerék elleni csatát. Sokszor az idegek csatája ez, ez teszi – vagyis tenné -  olyan izgalmassá az autóversenyzést.

Hány előzés van futamonként?

2018-ban összesen 686 előzést láthattott a nagyközönség – ebben nincsenek benne az első körös helycserék és a műszaki problémából fakadó kikerülések. Ez a szám még a történelmi összehasonlításban sem olyan rossz. A nyolcvanas évek eleje óta vezetett előzési statisztikákból kiderül, hogy akkoriban átlagosan 40 előzés volt versenyenként.

Tavaly ez a szám 33-ra jött ki. A kilencvenes években aztán visszaesés következett. 1990-ban átlagosan 30,86, 1995-ben csak 17,47 előzés volt. A mélypontot 2005 jelentette, amikor mindössze 10 előzés történt futamonként.

Az előzés a Forma-1 alfája és omegája

Az előzéseknél azonban nem csak a mennyiség, hanem a minőség is számít. 2005 ebből a szempontból kifejezetten jó volt. Különös tekintettel a Giancarlo Fischella-Kimi Räikkönen ütközetre a Japán Nagydíjon, mely eldöntötte a verseny végkimenetelét. Az előzések száma aztán ismét elkezdett megnőni. Ez napjainkban az állítható hátsó szárnynak, valamint a kötelező kerékcserének is köszönhető.

A legjobb előzések az F1 történetében

A felejthetetlen manőverek közé tartozik a 2000-es Belga Nagydíjon bemutatott előzés. Michael Schumacher és Mika Häkkinen szinte egyszerre érkeztek a lekörözendő Ricardo Zonta mögé. Schumacher kívülről próbált elmenni, ezt kihasználva a finn a belső íven előzött. 

Szintén emlékezetes Nelson Piquet 1986-os előzése Ayrton Sennával szemben a Hungaroringen, vagy Mark Webber 2011-es manővere az Eau Rougeban Fernando Alonso ellen.

A 2019-es idényben a szervezők több előzést, szorosabb csatákat szeretnének látni. Ennek érdekében megnövelték az autók szárnyait, és magasították a hátsó légterelőn. A DRS is használatban maradt, így várhatóan akciódús lesz az idei szezon.

A Forma-1-ben az előzések adják a versenyek sava-borsát. A legjobb 15 előzést az alábbi videóban láthatod.

 

  • Címkék:
  • F1