F1: mit is jelent pontosan a szabálytalan rajt?

Közzétéve:
2020-08-01, 06:37

Bottas bemozdulását szabályosnak minősítették a Magyar Nagydíjon.

Egy Forma-1-es futam rajtja előtt a pilóták ülnek az autójukban a rajtrácson, és figyelik a lámpákat. Emelkedik a fordulatszám, ezzel együtt a versenyzők pulzusa és adrenalinszintje. Mindenki a jelre vár, próbálja eltalálni a megfelelő pillanatot az elinduláshoz. Aztán elég egy apró hiba, egy túl korai kuplungmozdulat, a lámpák még mindig égnek, a versenyző pedig kiugrott a rajtnál. Szabálytalan elindulás miatt jön a büntetés, a versenynek pedig lőttek. Tényleg mindig ennyire egyértelmű a helyzet? Nos, nem igazán.

rajtkocka

Az elmúlt néhány évben számos olyan példát láttunk, amikor mindenki számára nyilvánvalónak tűnt a szabálytalanság ténye, az adott pilóta mégis megúszta a büntetést. Gondolj csak Bottas esetére a 2017-es Osztrák Nagydíjról, vagy Vettel apró bemozdulására a 2019-es Japán Nagydíjon. A finn versenyző valami nagyon hasonlót mutatott be az elmúlt hétvégén a Hungaroringen, és őt sem vélte szabálytalannak a versenyigazgatóság. Vajon miért volt szabályos Bottas bemozdulása?

Minden egyes rajthely érzékelőkkel van felszerelve, melyek az indulásnál történő kiugrást figyelik. Ezek a szenzorok egy tolerancia-hatérték mentén működnek, mely megenged némi elmozdulást. Erre a toleranciára azért is szükség van, mert a versenyzők számos olyan dolgot csinálnak, amitől megmozdulhat az autó. Próbálgatják a kuplung felengedési pontját, enyhén leveszik a lábukat a fékről. Ha nem lenne ez a tűréshatár, a mezőny felét meg kellene büntetni szabálytalan rajt miatt.

Ez a jelenség még jelentősebb volt a múltban, amikor az autók manuális sebességváltóval és három pedállal voltak felszerelve. Nézz meg egy rajtot a hatvanas-hetvenes évekből: szinte olyan, mintha mindenki egy autónyival előrébb kúszna az indulást megelőzően. A kilencvenes években is folytatódott ez a tendencia, Jean Alesi különösen szerette feszegetni a határokat. Régen lámpák helyett egy zászlós ember indította az F1-es futamokat, az ő mozgását könnyebb volt kikövetkeztetni, mint a piros fények kialvásának időpontját.

Jean Alesi
Jean Alesi előszeretettel alkalmazott apró trükköket a rajtnál

Ez persze nem azt jelenti, hogy régen nem büntették a kiugrást. Az 1978-as Olasz Nagydíjon Mario Andretti és Gilles Villeneuve egyaránt egy-egy perces időbüntetést kapott a verseny után, melynek köszönhetően az 1. és 2. helyezés helyett a 6., illetve 7. pozícióban végeztek. Később boxutca-áthajtásos büntetés járt ezért a szabálytalanságért, a jelenleg érvényben lévő rendelkezések szerint a vétkes pilóta 5, vagy 10 másodperces büntetéssel sújtható. Ez elég ritka a mai Forma-1-ben, legutóbb Kimi Räikkönent büntették a 2019-es Orosz Nagydíjon, Pastor Maldonado pedig 2012-ben Spában ugrott ki a rajtnál.

A fentebb említett tolerancia pontos mértékét az FIA hétpecsétes titokként őrzi, nehogy a csapatok bármiféle előnyt tudjanak ebből kovácsolni.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Forma-1-es autó
2019. december 29.
A gazdag múltra visszatekintő fesztivál fénypontját évről-évre a királykategória autói adják.
Petrov Alonso előtt
2019. december 30.
Emlékszel még Hamilton és Massa 2008-as drámájára? Vagy Vettel első világbajnoki címére? Esetleg hallottál a Hunt vs. Lauda csatáról? Most megnézheted a 10 legizgalmasabb F1-es végjátékot.

További hírek