A Forma-1 legjobb versenyzői: Jack Brabham

Közzétéve:
2018-12-17, 13:25

Sir Jack Brabham egyike annak a nyolcfős csoportnak, akik legalább három alkalommal meg tudták nyerni a világbajnoki címet a Száguldó Cirkusz történetében

Társszerző: Hajdu Balázs

Ezeket olvastad már?

Az ausztrál pilóta 15 éves pályafutásába két Forma 1-es aranykor is belefért. Versenyzett többek között Sir Stirling Moss, Jim Clark, Jackie Stewart vagy Jochen Rindt ellen, mindegyükük legendának számít ebben a sportban. Ennek ellenére valamiért sokkal inkább él a Brabham csapatnév az emberek fejében. A csapat vezetését ugyanis nem más, mint Bernie Ecclestone vette át, aki többek között Nelson Piquet közreműködésével kétszer is világbajnoki címet ünnepelhetett. Brabham, mint pilóta méltatlan módon egy kicsit a háttérbe szorult.

Jack Brabham

Az első világbajnoki címét 1959-ben nyerte meg. Ehhez le kellett győznie olyan kitűnő pilótákat, mint a Lotusnál versenyző Stirling Moss, vagy a Ferrari versenyzője, Tony Brooks. Rendben van, ezt a címet leginkább a kitartás hozta meg számára. Brabham éppen annyit hozott ki az autóból, amennyi kellett, és várta, hogy Moss kocsijával valami probléma adódjon. Azt azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy ő mindig ott volt azokban az esetekben.

1960-ban aztán már dominálni tudott. Zsinórban öt győzelmet tudott bezsebelni a Cooper csapat színeiben, illetve sikerült kihasználni a Lotus bizonytalanságát. 1962-ben megszületett a döntés: Brabham megalapította saját istállóját. A következő néhány évben a versenyképességen és a megbízhatóságon dolgoztak. Az első győzelmet az 1964-es Francia Nagydíj hozta el, melyet Brabham csapattársa, az amerikai Dan Gurney zsebelt be. Jack Brabhamnek egészen 1966-ig kellett várnia, hogy az első olyan pilóta lehessen, aki futamot nyer egy róla elnevezett autóval.

Brabham mindmáig az egyetlen olyan ember, aki egy róla elnevezett autóval tudta elhódítani a serleget.

Ez a győzelem aztán átszakította a gátakat. Brabham győzni tudott az Egyesült Királyságban, Németországban, és Hollandiában is, így az idény végén elhódította a világbajnoki trófeát. 
Ez a rekord alighanem örökre fennmarad, Brabham nagyon keményen meg is dolgozott érte. Az autókat ugyan Ron Tauraunac tervezte, azonban Brabham is tevékeny részt vállalt az autó fejlesztésében.

Brabham saját autójával nyert világbajnokságot

Az 1966-os idényre sikerült meggyőznie az ausztrál Repco vállalatot, hogy tervezzenek egy új, nyolchengeres, háromliteres motort. Ez szembement az akkori trenddel, mivel a motorgyártók inkább a magasabb számú hengerekben hittek. A Repco nem volt éppen a legerősebb motor, ám a kitűnő súly-erő eloszlásnak köszönhetően jó vezethetőséget biztosított. A Brabham ellenlábasai mind valamilyen problémával küzdöttek. A Ferrari év közben szakított első számú pilótájával, John Surteesszel, Jim Clarkot pedig a Lotus motorproblémái hátráltatták.

Brabham 40 éves korában nyerte meg utolsó világbajnoki címét, és a Forma-1 meghatározó alakja tudott maradni egészen az 1970-ben bekövetkezett visszavonulásáig.  
Utolsó idénye főleg arról a versenyről marad emlékezetes, mely elindította Jochen Rindtet a világbajnoki cím felé vezető úton. Brabham nem bírta az osztrák pilóta által ránehezedő nyomást, és az utolsó kanyarban kiesett, ezzel Rindtnek ajándékozta a győzelmet.

Ami azt illeti, Brabham elég erős idényt futott, néhány szerencsétlen meghibásodás fosztotta meg a győzelemtől a Brit és Német Nagydíjakon is, így feltételezhetően lett volna esélye a világbajnokság megnyerésére. Brabham megítélése vegyes volt a többi versenyző körében, sokan úgy érezték, hogy minden trükköt képes bevetni, csak azért, hogy maga mögött tartsa a többieket. Talán a mai mezőnyben is akad egy-két ilyen pilóta, bár a módszerek finomodtak valamelyest...

1967-ben, Silverstoneban egy komplett versenyen keresztül harcoltak Chris Amonnel a negyedik helyért. A Ferrari egykori pilótája így emlékszik vissza:

„Jack mindent bevetett, kavicsokat, füvet, port szórt rám. Emlékszem, hogy állítgatta a tükröket a verseny elején, az egyik aztán leesett, és éppen a fejem mellett süvített el. Aztán elkezdett babrálni a másikkal, azt hittem, le akarja tépni azt is. 30 kör megtétele után mindkét tükrét elhagyta. Nagyot küzdöttünk, igazán széles volt az autó. Később aztán elnézést kért, de egyszerűen nem látott a tükrök hiánya miatt.” 

Jack Brabham egy szűkszavú ember volt, akiből talán hiányzott az a tűz, ami meg volt a nála jobb pilótákban. Helye azonban megkérdőjelezhetetlen a Forma-1 legnagyobb alakjai között.

Kapcsolódó írások

2019. március 06.
A világ egyik legnagyobb Autószalonjára több gyártó is kihozta a jelenlegi Formula 1-es versenyautóját
Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!
2018. december 16.
11 kérdés a szezon második feléről olyan kérdésekkel, hogy min sértődött meg Bottas Magyarországon, mennyi ideig nem nevetne Oconnal Verstappen, és milyen állathoz hasonlította magát vajon Hülkenberg?
2019. február 10.
2019-től a McLaren kiszáll a díjkiosztásból