2023. május 30. | 16:50

Összesen nyolc finn pilóta fordult meg a királykategóriában, de egyik sem jutott odáig, ameddig Häkkinen.

Mika Häkkinen 1968. szeptember 28-án látta meg a napvilágot egy kétgyermekes finn házaspár második gyermekeként. Már a gyerekkorában megtalálta a szenvedélyét, a gokartozást, ám ezt megelőzően kipróbált több sportot is, amivel kapcsolatban egyből egy nagyszerű sztorit mesélt egyszer.

„Édesapám elektroműszerészként és taxisofőrként dolgozott, édesanyám pedig titkárnő volt. Gyerekként szinte az összes sportot kipróbáltam a jégkorongtól a labdarúgásig, de mindenhol lassú voltam. Akkor döntöttem el, hogy kell alám egy motor, ami után egyből éreztem, hogy megérkeztem a természetes környezetembe, a siker lehetősége pedig még jobban motivált. Szerelem volt ez első látásra, de a családomnak nagy áldozatokat kellett hoznia ahhoz, hogy támogatni tudjanak” – mondta Häkkinen egy interjúban.

A kezdetek

Miután gokartozni kezdett, a sikerek is jöttek, azonban nagyon nehéz volt ennek finanszírozása. Egy idő után persze megkapta az első saját gokartját is, hogy aztán bajnokságokat is nyerhessen. 1978-ban érte el az első sikereit, hogy aztán regionális és nemzeti bajnokságokban is elinduljon.

Elkezdett formula autókkal is versenyezni, ahol ugyancsak jól teljesített. Erre már az 1982-es Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg édesapja, Keke Rosberg is felfigyelt. Ő nem csak lehetőségeket, szponzorokat is tudott szerezni Häkkinennek, aki három skandináv Formula Ford bajnoki győzelem után az Opel Lotus Euroseries bajnokságot, majd az 1990-es brit Formula-3 bajnokságot is megnyerte.

Ezt követően feljutott a Team Lotus csapatához a Forma-1-be. Jól teljesített, de a márka nagyon nagy lejtmenetben volt ebben az időben, így Häkkinen ahogy tudott, eligazolt.

Az 1993-as szezont már a McLaren tesztpilótájaként kezdte meg, hogy segítse Ayrton Senna és Michael Andretti munkáját. Miután azonban Andretti rengetegszer törte össze az autót, a szezon utolsó három versenyére Häkkinen lett Senna csapattársa, hogy aztán megkapja első McLarenes teljes szezonos szerződését 1994-re.

A halál torkából a mennyekig

1995 végén, az utolsó nagydíjon aztán kis híján tragikus balesetet szenvedett. A jobb első kerék egy törmelékdarabbal találkozott, ami után defektet kapott és még a féktáv előtt, 192 km/órás sebességgel elszállt az autó és a gumifalban kötött ki. Utólag kiszámolták, hogy a becsapódás pillanatában összesen 150 G-s erő hatott a finn pilótára, és miután a HANS rendszert csak később vezették be, úgynevezett ostorcsapás-sérülést szenvedett. A fejét nem támasztotta meg semmi az ütközés közben, az eszméletét elvesztette, a nyelvét pedig lenyelte. Más testrésze nem sérült meg, ám ez csak a szerencsének köszönhető, hiszen mint kiderült az egyik felfüggesztés elem átfúrta az autó oldalát és a lába alatt ment keresztül a versenygépen.

Häkkinen végül nagyon szerencsésen megúszta a balesetet, hiszen pár nap múlva már eszméleténél volt. Sőt, a következő idényben vissza is tért, hogy aztán két éven belül elérje pályafutásának csúcsát, az első majd a második Forma-1-es világbajnoki címét.

A majdnem visszatérő

A finn világbajnok ezután még két idényen keresztül szerepelt a királykategória mezőnyében, ahonnan 2001 végén távozott. Döntését motiválatlansággal és fáradtsággal indokolta meg. Ezt követően a DTM-ben szerepelt, de 2004-ben tárgyalni kezdett a Williams és a BAR csapatával is, hogy aztán 2006-ban nagyon közel kerüljön a Forma-1-es visszatéréshez.

A McLaren egy tesztnapot biztosított neki, aminek következtében már többen biztosra vették a visszatérést, azonban végül 2007-ben a fiatal tehetség, Lewis Hamilton és a kétszeres világbajnok Fernando Alonso kapott helyet a wokingi csapatnál.

Mika Häkkinen ezt követően nagykövetként és reklámarcként dolgozott, valamint szakértőként jelenik meg néha különböző médiafelületeken.

Mikä Häkkinen szakértőként még mindig hallatja a hangját a Forma-1 kapcsán | Fotó: Depositphotos

Az biztos, hogy a finn kétszeres világbajnok beírta magát a Forma-1 történelemkönyvébe, azonban az is igaz, hogy talán több is volt az ő pályafutásában. Häkkinen mindenesetre egy szerethető karaktere volt a Száguldó Cirkusznak, akinek talán most fontos feladata lenne, hogy megtalálja a következő finn világbajnok alapanyagot, hiszen nemsokára a 41 éves Kimi Räikkönen is visszavonul a versenyzéstől. 

Nyitókép: Depositphotos

Rzepka / ullstein bild / Getty Images
  • Címkék:
  • F1