Mika Häkkinen 1968. szeptember 28-án látta meg a napvilágot egy kétgyermekes finn házaspár második gyermekeként. Már a gyerekkorában megtalálta a szenvedélyét, a gokartozást, ám ezt megelőzően kipróbált több sportot is, amivel kapcsolatban egyből egy nagyszerű sztorit mesélt egyszer.

Häkkinen egy Ausztrál Nagydíj befutóján menet közben

„Édesapám elektroműszerészként és taxisofőrként dolgozott, édesanyám pedig titkárnő volt. Gyerekként szinte az összes sportot kipróbáltam a jégkorongtól a labdarúgásig, de mindenhol lassú voltam. Akkor döntöttem el, hogy kell alám egy motor, ami után egyből éreztem, hogy megérkeztem a természetes környezetembe, a siker lehetősége pedig még jobban motivált. Szerelem volt ez első látásra, de a családomnak nagy áldozatokat kellett hoznia ahhoz, hogy támogatni tudjanak” – mondta Häkkinen egy interjúban.

A kezdetek

Miután gokartozni kezdett, a sikerek is jöttek, azonban nagyon nehéz volt ennek finanszírozása. Egy idő után persze megkapta az első saját gokartját is, hogy aztán bajnokságokat is nyerhessen. 1978-ban érte el az első sikereit, hogy aztán regionális és nemzeti bajnokságokban is elinduljon.

Elkezdett formula autókkal is versenyezni, ahol ugyancsak jól teljesített. Erre már az 1982-es Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg édesapja, Keke Rosberg is felfigyelt. Ő nem csak lehetőségeket, szponzorokat is tudott szerezni Häkkinennek, aki három skandináv Formula Ford bajnoki győzelem után az Opel Lotus Euroseries bajnokságot, majd az 1990-es brit Formula-3 bajnokságot is megnyerte.

Ezt követően feljutott a Team Lotus csapatához a Forma-1-be. Jól teljesített, de a márka nagyon nagy lejtmenetben volt ebben az időben, így Häkkinen ahogy tudott, eligazolt.

Häkkinen a Team Lotus Forma-1-es autójában szemből menet közben

Az 1993-as szezont már a McLaren tesztpilótájaként kezdte meg, hogy segítse Ayrton Senna és Michael Andretti munkáját. Miután azonban Andretti rengetegszer törte össze az autót, a szezon utolsó három versenyére Häkkinen lett Senna csapattársa, hogy aztán megkapja első McLarenes teljes szezonos szerződését 1994-re.

A halál torkából a mennyekig

1995 végén, az utolsó nagydíjon aztán kis híján tragikus balesetet szenvedett. A jobb első kerék egy törmelékdarabbal találkozott, ami után defektet kapott és még a féktáv előtt, 192 km/órás sebességgel elszállt az autó és a gumifalban kötött ki. Utólag kiszámolták, hogy a becsapódás pillanatában összesen 150 G-s erő hatott a finn pilótára, és miután a HANS rendszert csak később vezették be, úgynevezett ostorcsapás-sérülést szenvedett. A fejét nem támasztotta meg semmi az ütközés közben, az eszméletét elvesztette, a nyelvét pedig lenyelte. Más testrésze nem sérült meg, ám ez csak a szerencsének köszönhető, hiszen mint kiderült az egyik felfüggesztés elem átfúrta az autó oldalát és a lába alatt ment keresztül a versenygépen.

Häkkinen és a McLaren Adelaide-ben négy kerékkel elhagyja a pálya talaját

Häkkinen végül nagyon szerencsésen megúszta a balesetet, hiszen pár nap múlva már eszméleténél volt. Sőt, a következő idényben vissza is tért, hogy aztán két éven belül elérje pályafutásának csúcsát, az első és egyből a második Forma-1-es világbajnoki címét.

A majdnem visszatérő

A finn világbajnok ezután még két idényen keresztül szerepelt a királykategória mezőnyében, ahonnan 2001 végén távozott. Döntését motiválatlansággal és fáradtsággal indokolta meg. Ezt követően a DTM-ben szerepelt, de 2004-ben tárgyalni kezdett a Williams és a BAR csapatával is, hogy aztán 2006-ban nagyon közel kerüljön a Forma-1-es visszatéréshez.

A McLaren egy tesztnapot biztosított neki, aminek következtében már többen biztosra vették a visszatérést, azonban végül 2007-ben a fiatal tehetség, Lewis Hamilton és a kétszeres világbajnok Fernando Alonso kapott helyet a wokingi csapatnál.

Mika Häkkinen menet közben egy McLarennel oldalról

Mika Häkkinen ezt követően nagykövetként és reklámarcként dolgozott, valamint szakértőként jelenik meg néha különböző médiafelületeken.

Az biztos, hogy a finn kétszeres világbajnok beírta magát a Forma-1 történelemkönyvébe, azonban az is igaz, hogy talán több is volt az ő pályafutásában. Häkkinen mindenesetre egy szerethető karaktere volt a Száguldó Cirkusznak, akinek talán most fontos feladata lenne, hogy megtalálja a következő finn világbajnok alapanyagot, hiszen nemsokára a 41 éves Kimi Räikkönen is visszavonul a versenyzéstől.