2022. február 22. | 01:23

A Mercedes és a Red Bull 10-20 millió dolláros profittal zárta a tavalyi évet, ám a nyereség a költségplafon miatt még nagyobb is lehet a jövőben.

Létezik egy régi vicc az autóversenyzéssel kapcsolatban. Hogyan lehet egy kisebb vagyonra szert tenni egy Forma-1-es csapat üzemeltetésével? Szállj be az üzletbe egy nagyobb vagyonnal! A modern F1-es világban azonban ma már egy kicsit másképp is alakulhatnak a dolgok.

Voltak olyan idők, amikor az autóversenyzés egyáltalán nem számított nyereségesnek. A 2021-es végén azonban az egyéni világbajnokot adó Red Bull, valamit a konstruktőri címet bezsebelő Mercedes is 10-20 millió dolláros profitot könyvelhetett el. Ezek a számok ugyan nem túl magasak, ám az évi 450 millió dolláros működési költség tekintetében azért még így is figyelemre méltóak.

A kiadásokhoz természetesen az is hozzátartozik, hogy a világ legjobb autóversenyzői mellett a mérnöki szakma krémjét is meg kell fizetniük a csapatoknak. Egy Forma-1-es istálló komoly létszámú csapatot foglalkoztat, a 23 futamosra tervezett 2022-es szezonban pedig a logisztikai és infrastrukturális költségek is növekedhetnek.

Mindezek finanszírozására a csapatok többféle bevételi forrással rendelkeznek. A Mercedes és a Ferrari például motorbeszállítóként segít másoknak, a Haashoz Nyikita Mazepinnel együtt megérkezett az orosz tőke is, valamint a Nemzetközi Automobil Szövetség is fizet az adott évben elért helyezésekért. A legtöbb pénzt azonban minden esetben a támogatók hozzák a Forma-1-be.

A Mercedes szponzorának lenni például nem csak annyit jelent, hogy a hibrid éra legjobb csapatával állhatsz együttműködésben, hanem a vállalatod, vagy terméked neve gyakran kerül képernyőre a televíziós közvetítés során. Becslések szerint Hamiltonékat a teljes éves közvetítési idő 19 százalékában mutatja a kamera, ez pedig megéri a komoly befektetést. Egy frissen közölt statisztika alapján a 2021-es Abu-dzabi Nagydíjnak 108 millió nézője volt világszerte, ez pedig több, mint ahányan a Los Angeles Rams-Cincinnati Bengals Super Bowlt látták a TV-ben.

A fentebb említett 10-20 milliós profit a tavaly bevezetett 145 millió dolláros költségplafon miatt még növekedhet is. Idén debütál a Forma-1 történetének első kínai pilóta, Csou Kuan-jü érkezésével pedig az eddig is rendkívül népszerű sportág új rajongókat hódíthat meg az ázsiai országban. A szurkolók számának növekedésével együtt pedig jöhetnek az új támogatók is.

A lenti videóból további részleteket is megtudhatsz a csapatok bevételei kapcsán. Angol nyelvtudás szükséges.

 

  • Címkék:
  • F1