2021. október 06. | 15:06

Az új nafta révén legalább 65 százalékkal alacsonyabb károsanyag-kibocsátást szeretnének elérni.

A tervek szerint a Száguldó Cirkuszban 2025-től új motorformulát vezetnek be, és búcsút intenek a jelenlegi 1,6 literes, V6-os hibrid hajtásnak. Az F1 döntéshozói pedig azt szeretnék, hogy az újgenerációs motorok már 100 százalékban fenntartható forrásból származó bioüzemanyagokat használjanak, ezzel is segítve a bajnokságot abban, hogy elérje célját és 2030-ra karbonsemlegessé váljon.

Üzemanyagok tekintetében már a 2022-es szezon is változást hoz majd, hiszen a Forma-1 áttér az E10-es versenybenzin használatára, ami 90 százalékban fosszilis üzemanyag és 10 százalékban etanol keveréke. Az új motorformula érkezésével párhuzamosan azonban kiemelt jelentőséget kapott egy 100 százalékban fenntartható üzemanyag kifejlesztése. Az F1 már meg is kezdte az egyeztetéseket a nemzetközi olajvállalatokkal az új nafta paramétereit illetően, hogy mekkora mennyiségre van szüksége belőle a bajnokságnak, valamint a minél nagyobb tételben történő előállítás lehetőségeivel kapcsolatban, hogy kereskedelmi forgalomba lehessen hozni.

Ez a zöld, megújuló bioüzemanyag ugyanis tökéletesen alkalmas lesz a hagyományos, belső égésű motorok működtetésére anélkül, hogy azokon bármilyen módosítást végre kellene hajtani. Laboratóriumi körülmények között kommunális hulladékból, vagy nem élelmiszeralapú biomasszából fogják előállítani, szén-dioxid-leválasztással. Így a fosszilis üzemanyagokhoz mérten az üvegházhatást okozó vegyületek mennyiségét legalább 65 százalékkal tudják majd csökkenteni.

Kulcsfontosságú tényező, hogy az új versenybenzin méltó lesz a technikai sportok csúcskategóriájához, és a jelenleg az F1-ben használt fosszilis üzemanyagokkal megegyező energiasűrűséggel rendelkezik majd. Az autók tehát éppolyan gyorsan tudnak majd száguldani, mint ahogy most is teszik.

Becslések szerint 2030-ra a világviszonylatban mintegy 1,8 milliárd autó közlekedik majd az utakon, amelyeknek mindössze 8 százaléka lesz tisztán elektromos. Ezen kívül a belső égésű motorok továbbra is kulcsfontosságúak lesznek a légi és a tengeri közlekedés, valamint a szállítmányozás szempontjából egyaránt.

Azáltal, hogy komoly erőfeszítéseket tesz a fejlett, teljes mértékben fenntartható forrásból származó bioüzemanyagok kifejlesztésének érdekében, a Forma-1 jelentős szerepet játszhat a gépjárműforgalom globális szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésében.