Interjú Zsigovits Norberttel, a SuperEnduro GP fiatal tehetségével

Közzétéve:
2019-02-13, 09:10

Norbi idén még csak 20 éves, de ennek ellenére a világ legjobbjai között versenyez

A Zsigo becenévre hallgató fiatal motoros több kategóriát járt meg, mint ahány ujjad van egy kezeden és még nem is töltötte be a második X-et. Volt olyan verseny, ahol tiniként szállt harcba a felnőttek ellen, mégis célba ért! Jelenleg pedig a világ leglátványosabb terepversenyében vitézkedik. Érdekes karrier az övé, amiről egy kávé mellett beszélgettünk.

Mikor ültél először motoron?

Zsigovits Norbert: Hat évesen kezdtem el motorozni, még biciklizni sem tudtam, amikor megtetszett egy gyerek motor, így miután megtanultam a pedállal hajtós kétkerekűvel közlekedni, utána szinte azonnal elkezdtem húzni a gázt.

Zsigovits Norbi szemből fotózva egy kávézóban

Milyen kategóriákat jártál meg a SuperEnduro GP előtt?

Zsigovits Norbert: A motocross volt számomra a kezdet és egészen 15 éves koromig a magyar bajnokságban indultam, de ellátogattam osztrák és cseh versenyekre is. Ott az utolsó évemben MX1 másodosztályban bajnokságot nyertem. Ez után elkezdtem endurocrossozni és cross countryzni. Ebben az időszakomban sorban nyertem a német bajnoki címeket, egészen pontosan négyet. 2015-től állok rajthoz a SuperEnduro Világbajnokság Junior kategóriájában, ebben Németh Kornélnak nagy szerepe volt, aki szintén tagja volt a mezőnynek.

2016-ban elég sok minden történt, ebben az évben a MAMS (Magyar Motorsport Szövetség) az év sportolójának választott, ekkor Magyar endurocross bajnokságot nyertem az "E1" kategóriában, közben a Magyar Enduro bajnokság és az Alpok Adria Enduro Junior kategóriájában is az élen végeztem.

Zsigovits Norbi motorja kanyarban, oldalról

A felsorolt kategóriák közt mi a legnagyobb különbség?

Zsigovits Norbert: Motorokban majdnem megegyeznek ezek a szakágak, csupán a teleszkópok különböznek.

Intenzitásban viszont óriási különbség van. Ezek közül a SuperEnduro a legintenzívebb, ugyanis 6 perc + 1 kör a versenytáv, és erre néhány percre kell, hogy minden 100%-os legyen. Hatalmas technikai tudással kell rendelkezni, mert nagyon nehéz a pálya. Szükséges hozzá trial tudás is, fontos a precízség, pontosság és összeszedettség, valamint a jó fizikum, az egész testet rettentően igénybe veszi, azonban az alkart éri a legnagyobb terhelés.

Zsigovits Norbert a SuperEnduro magyar futamán

Térjünk vissza egy kicsit a Sixdays-re. Mi is ez pontosan?

Zsigovits Norbert: A Sixdays egy nemzetközi enduro verseny, amely nevéből adódóan hat napon keresztül tart és nehezebbnél nehezebb terepen vezet az út egészen a célig. Egy mini Dakar raliként is lehet tekinteni rá. Nagyon megerőltető fizikailag a táv és tudni kell beosztani az erőt.

Minden nap 200 km körüli mért szakaszt kellett teljesíteni. Sokaknak hatalmas meglepetést okoztam, azzal, hogy 17 éves létem ellenére a világ legjobbjai közt is helyt tudtam állni, sőt legjobb magyar versenyzőként végeztem.

Hogyan telnek a mindennapjaid?

Zsigovits Norbert: A rengeteg utazás és edzés mellett nem sok mindenre jut időm, de azért próbálok pihenni. A MAMI SZKI-ba jártam és most márciusban a graz-i egyetem gépészmérnöki karán folytatom tanulmányaimat.

Nehéz lesz összeegyeztetni az óráimat az edzésekkel, de mások is versenyeznek tanulás mellett. Mint említettem elég sok felkészülés szükséges a vb-re. Ez heti 2-3 motoros edzést foglal magában, ezek általában az egész napomat kitöltik, 11 órakor kezdődnek és 17 óráig tartanak. Ezen felül 3-4 erőnléti tréningem is van hetente, ezek magában foglalják az úszást, biciklizést, futást és persze az edzőtermi mozgást is. Általában reggel hatkor van egy foglalkozás és igyekszek délután is edzeni egyet.

Zsigovits Norbert motorján, oldalról fotózva

Mi vár rád 2019-ben?

Zsigovits Norbert: A negyedik forduló után a 14. helyen állok a Junior kategóriában, de az utolsó fordulón sajnos nem tudok részt venni, mert egybe esik a német cross country bajnokság versenyével és a csapatommal nagyobb hangsúlyt fordítunk az ottani szereplésemre, mivel az egyik idei célom a profi kategória első helyén végezni az évad végén. 2019-ben szeretnék még részt venni a Magyar superenduro és enduro cross bajnokságban is. A távlati célom a SuperEnduro Világbajnokság Junior kategóriájában az első helyen végezni.

Kapcsolódó írások

2019. február 10.
Repülő motorok és benzingőz, mi kell még?