Itt az igazság: Baumgartner Zsolt indulása a Forma-1-ben nem volt éppen sétagalopp

Szabó Balázs újságíró
Közzétéve:
2021-01-16, 08:50

Egy születésnapi cikknek indult, aztán meghívás lett belőle Baumgartner Antal részéről. Nem az adófizetők pénzéből indulhatott!

Baumgartner Zsolt születésnapja alkalmából írtunk egy cikket „Magyarország egyetlen F1-es pontja – Ma 40 éves Baumgartner Zsolt” címmel, amely után megkeresett bennünket Baumgartner Antal, Zsolt édesapja. Hogy miért? Azért, hogy elmesélje, milyen volt ezt az egész történetet szülőként átélni, milyen játszmák folytak a háttérben és mit jelent ez a ma viszonylatában.

Baumgartner Zsolt a Minardi színeiben

Először is egy helyreigazítással kezdeném, hiszen újévi cikkünkben más forrásokhoz hasonlóan azt lehet olvasni, hogy Zsolt indulását Gyurcsány Ferenc akkori sportminiszter közbenjárása tette lehetővé. Ez az állítás azonban nem igaz. Több akkori cikk állítása ellenére a sportminiszter és az akkori kormány nem adott pénzt az indulásra, csupán hitel formájában tettek ajánlatot, amit a kedvezőtlen feltételek miatt elutasított a Baumgartner-család. Zsolt Forma-1-es szerepléséhez a pénzügyi hátteret a szponzorok és magyar – főként Vas megyei – magánszemélyek segítségével, a Baumgartner Autócentrum Kft. által felvett hitellel, illetve családi összefogással biztosították.

Miért lehetnek büszkék a magyarok Baumgartner Zsoltra?

A család közel sem érdemli meg azt a gyűlöletáradatot, amely a kommentekben érkezett, vagy ami akár csak a köztudatban él Zsolt Forma-1-es szerepléséről, személyéről. Neki kellett a volán mögött ülnie akkor, amikor a kisebb sorozatokban sikereket ért el, hogy aztán az egyetlen magyarként Forma-1-es szuperlicenszet szerezzen. A sok közül csak egyetlen történet is jól szemlélteti, hogy miért lehetünk rá büszkék.

Baumgartner Antal és Zsolt egy képen

Baumgartner Zsolt megnyerte a 10 futamból álló német bajnokságot, míg az Európa bajnokságban az összetett harmadik helyén végzett a több mint 30 versenyzőből álló mezőnyben, öregbítve ezzel a magyar autósport hírnevét. Csak Gianmaria Bruni és Antônio Pizzonia tudott több pontot gyűjteni nála. Később mind a három pilóta eljutott a Forma-1-ig, sőt, Zsolt és Gianmaria Bruni csapattársak lettek a Minardinál, ahol Zsolt nyerte el az első számú pilóta státuszát. Ennek az autónak mind a mai napig vezeti kétüléses változatát.

1999-ben a Formula Renault 2000-es bajnokság utolsó versenyén Portugáliában, 70 ezer néző előtt állhatott fel a dobogó legfelső fokára. Amikor érzékelte, hogy a háta mögött nem a magyar, hanem a német zászlót húzták fel és a német himnuszt kezdték játszani, Zsolt lejött a dobogóról és határozott kijelentést tett a szervezőknek. Csak akkor hajlandó visszaállni a dobogóra, ha elölről kezdik a díjkiosztó ceremóniát, mögötte pedig a magyar zászló lobog és a magyar himnuszt játsszák. Természetesen a sportszerűség és a tiszteletadás miatt ezt a szervezők meg is tették, amit a 70 ezer néző felállva tapsolt. Ez volt az a pillanat, amikor elhatározta az édesapja, hogy mindent megtesz azért, hogy a fia az első magyar F1-es pilóta lehessen.

Nem is beszélve arról, hogy a Forma-1 története folyamán összesen 915 induló pilótából mindössze csak 331-nek sikerült a pontszerzés. Szerencsével, hátszéllel vagy csak simán tehetségből? A 331-ből egyikük sem gondolkodik ezen, ahogyan én sem tenném, ha rajta lenne a nevem ezen a listán és   lenne a királykategóriában egyetlen pontom is.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Forma-1-es autó
2019. december 29.
A gazdag múltra visszatekintő fesztivál fénypontját évről-évre a királykategória autói adják.
Petrov Alonso előtt
2019. december 30.
Emlékszel még Hamilton és Massa 2008-as drámájára? Vagy Vettel első világbajnoki címére? Esetleg hallottál a Hunt vs. Lauda csatáról? Most megnézheted a 10 legizgalmasabb F1-es végjátékot.

További hírek