2018. október 15. | 15:11

Az elektromos sportautó pályára optimalizált kiviteleivel indítanak szériát

A Jaguar I-Pace eTrophy versenyváltozataival rendeznek futamokat, mellyel a jelenleg téli szünetre leálló Formula-E sorozatot népszerűsítik. Az elektromos járművek Formula idénye decemberben kezdődik Szaúd-Arábiában, és legalább tíz országban állomásoznak majd. Még az is lehet, hogy további helyszíneket jelentenek be addig, hiszen erről is lehet hallani.

A Formula-E-vel együtt futó betétversenyen húsz I-Pace versenyautó mérkőzik meg egymással, a sebességkülönbség pedig nem is annyira látványos a „nagyokhoz” képest. A virtuális tesztek szerint bizonyos pályákon csak két másodperccel lassabbak ezek a Jaguarok az előző szezon Formula-E gépeinél, ami egészen meglepő ahhoz képest, hogy utcai autókból alakították át őket.

Nagyjából ugyanúgy csinálnak versenyautót egy elektromos járműből, mint a hagyományos belsőégésű motorral ellátott kocsikból: elsőként kidobnak a beltérből minden felesleges dolgot: a kárpitokat, a kényelmi extrákat stb. A helyükre pedig versenyülések és bukócső kerül. A nagyjából 600 kilós akkucsomaggal nem tudtak mit kezdeni, az továbbra is az autó aljában kap helyet. A stabilitás szempontjából előnyös telepek többek közt a végsebességet is szűk korlátok közé teszik.

Természetesen kaptak az autók pályára optimalizált bodykitet, nagy beömlőkkel (azért az elektromos hajtásnak is kell a hűtés) és lökhárító toldatokkal. A bódé alá 22 colos kerekek kerültek Michelin Pilot Sport gumikkal, a nyomtávokat pedig kiszélesítették. Wayne Burgess, a Jaguar dizájnstúdiójának vezetője szerint az eTrophy versenyautók egyes elemei visszaköszönhetnek majd a Jaguar SVR utcai sportverzióján.

Habár kiszedtek 300 kilónyi alkatrészt, nagyjából százat vissza is raktak a versenyfelszereléssel. Így 1965 kilogrammot nyomnak a kocsik, mely még így is magas érték, azonban az utcai változatoknál még mindig 200 kilóval könnyebbek. A futamok utcai pályán lesznek, melyek a hely szűkössége miatt még izgalmasabbá teszik majd a versenyeket.

Ezek a kocsik azonban mégsem adnak olyan érzést, mint egy benzines versenyautó. Nincs motorhang, nincs váltási érzet. A kormányzás sem szolgál elég visszajelzéssel, a közúton jónak számító gyorsulás pedig nem olyan hatásos kint a pályán. A fékezés is furcsa az akksitöltő üzemmód miatt, a fordulékonyság is lehetne jobb egy kicsit. Az mindenesetre fontos, hogy egyre szélesebb körben terjesztik az új technológiát, hiszen egy bizonyos ponton túl már csak elektromos autók fognak versenyezni. Már csak az a kérdés, mikor jön el ez az idő…