2020. augusztus 22. | 13:37

Josh Rogers, Porsche Esports Szuperkupa-győztes és a W Series Esports Liga bajnoka, Beitske Visser beszélgetését olvashatod.

A koronavírus-járvány miatt több Forma-1-es futamot töröltek, illetve halasztottak el a szervezők. A mezőny egy része a szimulátoros versenyzés felé vette az irányt, néhány virtuális nagydíjat is tartottak, hogy formában tartsák a pilótákat, illetve szórakoztassák a rajongókat. A valóság és a szimuláció természetesen nem ugyanaz, de vajon mekkora a különbség a kettő között? Erről beszélgetett Josh Rogers, a Porsche Esports Szuperkupa győztese és Beitske Visser, a 2019-es W Series második helyezettje, az idei W Series Esports Liga győztese.

Beitske: 16 éves koromban kaptam egy szimulátoros szettet, azóta már különböző sorozatokban indultam. Te mikor kezded a szimulátoros versenyzést?

Josh: 9 évesen kezdtem autóversenyzős játékokkal játszani, a valódi szimulátoros versenyzést pedig 14 éves koromban próbáltam ki először. Be kell vallanom, szörnyen ment. Gokartversenyeken indultam, amikor nem a pályán voltam, akkor használtam a szimulátort. A való életben érzed, hogyan mozog alattad az autó, sokkal összetettebb az élmény. A szimulátoros versenyzésnél más érzékek kellenek, kevesebb dologra kell összpontosítanod. Te milyen különbségeket tapasztaltál?

Beitske: A vezetéstechnika ugyanaz, nekem viszont hiányzik az a teljes testet megmozgató érzés, amit az autóban ülve tapasztalok. Ehhez hozzá kell szokni. Az első néhány alkalommal lassan reagáltam, a rajtjaim most is hagynak kívánnivalót maguk után. Igyekszem fejlődni. Már nem számolom, hetente hány órát gyakorlok. Fizikailag nem megerőltető a szimulátor, inkább fejben fáradok el.

Josh: Egyetértek. Nagyjából 20 órát töltök a szimulátoron hetente. Nincsenek erőhatások, nem érezzük a hőmérséklet változását, így fizikailag nem túl nagy a kihívás. Enni és inni azért kell, miközben fejben nagyon kell összpontosítani. Kiemelten fontos a mentális erő, nem szabad hibázni, illetve megremegni a nyomás alatt. Egy hosszú bajnoki sorozatban ez különösen lényeges, hiszen a kiegyensúlyozott teljesítmény elengedhetetlen a sikerhez. Ebből a szempontból, gondolom ugyanúgy álltál hozzá a W Series Espors Ligához, mint a tavalyi, versenypályán teljesített sorozathoz?!  

Beitske: Teljes mértékben. Az Esports Liga célja ugyanaz, mint a valódi bajnokságnak: a te neved mellett legyen a legtöbb pont a tabellán. Az első és harmadik virtuális futamon mindent megtettem a győzelemért, a fordított rajtráccsal indított versenynek konzervatívabb felfogással vágtam neki. Ez a stratégia kifizetődött nekem.

Josh: Annak ellenére, hogy tavaly megnyertem a Porsche Esports Szuperkupát, idén is próbálok fejlődni. A szezon első felében visszafogottabb, óvatosabb stratégiával versenyzek. Jobban járok egy biztos negyedik hellyel, mint egy kockázatos manőverrel, ami tönkreteszi a versenyemet. A való életben jóval kevesebb rizikót vállalunk, a szimulátoron könnyebben lehet próbálgatni a határokat.

Beitske: Én is ugyanígy vagyok ezzel. A szimulátoros versenyen 100 méterrel a kanyar előtt kezdek fékezni, a valódi versenyen inkább húsz méterrel előbb indítom a manővert, hogy biztosan sikerüljön. A szimulátor remek lehetőséget kínál a féktávok próbálgatására, új pályák megismerésére. Ha valami nem sikerül, egyszerűen megnyomom az újraindítás gombot.

Josh: Így van, sok mindent ki lehet próbálni a szimulátoron: különböző íveket, fékezési technikát, kigyorsítást. Ha minden körben ugyanúgy csinálod a dolgokat, akkor semmit nem tanulsz. A csapattársaimmal nagyon jól kijövünk egymással, gyakran osztjuk meg adatainkat, tapasztalatainkat a másikkal. Sokkal nyugodtabban tudsz versenyezni, ha megbízhatsz a riválisokban. Összetett dolog az autóversenyzés – a W Seriesben is ilyen összetartó a csapat?

Beitske: Fantasztikus élmény együtt versenyezni a csajokkal. Azonos beállításokkal indulunk, ám lehetőségünk van adatokat cserélni egymással, videók alapján elemezhetjük társaink teljesítményét. Az elmúlt hónapokban rendkívül fontos szerepet töltött be számomra a szimulátor, mely összességében az autósport hasznára válhat. A fiatal pilóták olcsóbb, könnyebben elérhető lehetőséghez jutnak, tapasztalataikat pedig a való életben kamatoztathatják.  

Josh: A szimulátoros versenyzés elképesztően sokat fejlődött az elmúlt időszakban. Szerencsére visszatértek az autók a valódi versenypályákra, így egy kicsit csökken a felhajtás az e-sport körül. Az biztos, hogy sokat emelkedett a szimulátoros versenyzők ázsiója, már valódi karrierlehetőségként tekintenek rá. Örömmel tapasztalom, hogy egyre több női pilóta próbálja ki magát ebben a világban is.