2021. december 25. | 18:50

Ami a közúti közlekedésben hasznos, az nem feltétlenül jelent segítséget a versenypályán.

Elgondolkodtál már valaha azon, hogy miért nincs a Forma-1-es autókon féklámpa? Nos, a válasz roppant egyszerű: mert teljesen felesleges és értelmetlen lenne. A féklámpa célja ugyanis az utcai autók esetében az, hogy figyelmeztesse a hátunk mögött érkező sofőrt arra, hogy lassítani kezdtünk és készüljön fel arra is, hogy adott esetben meg kell majd állnia. Ennek köszönhetően a legtöbb esetben elkerülhetőek a ráfutásos balesetek.

Ugyanakkor az F1-ben a féklámpa inkább csak egy zavaró tényező lenne. Főként azért, mert az autók olyan nagy tempóval haladnak, hogy ha a hátulról érkező pilóta – legyen akármilyen jó reakcióideje is – kizárólag az előtte autózó féklámpájára hagyatkozna, nem lenne képes időben megállni, mire egyáltalán észlelné a fények felvillanását.

A Száguldó Cirkuszban 20 profi versenyző méri össze a tudását, ami egyben azt is jelenti, hogy bár minimális eltéréssel, de nagyságrendileg mindegyikük ugyanoda lövi be a fékpontot. Ennek következtében pontosan tudják, hogy az előttük haladó mikor fog elkezdeni lassítani, így viszonylag ritkán fordul elő, hogy egy hátulról érkező versenyző elmérje a féktávot és felöklelje az előtte lévőt. Bár mivel az F1-es versenyző is csak ember, azért néha akad rá példa, mint az idei Magyar Nagydíjon.

A lényeg, hogy a versenypályán jó esetben nem kell olyan helyzetekkel számolni – figyelmetlen gyalogosok, úttestre tévedő vadállatok, kátyúk és egyéb úthibák –, mint a közúti közlekedés során, amelyek hirtelen fékezésre vagy megállásra kényszerítenék őket. Éppen ezért teljesen fölösleges egy olyan rendszert beépíteni az autókba, ami a váratlan fékezés miatt fellépő veszélyhelyzetre figyelmeztetné a hátulról érkező sofőrt.

Akkor mégis milyen fények látható az F1-es autók hátulján?

Bár féklámpa nincs az F1-es autókon, ez azonban távolról sem jelenti azt, hogy egyáltalán nincsenek rajtuk olyan fények, amelyek jól látható jelzést adva a biztonság növelését szolgálják. 2019-ben a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) úgy határozott, hogy az autók hátsó szárnyának függőleges véglapjain, valamint a diffúzoron LED-es jelzőfényeket kell elhelyezni. Ezek akkor kezdenek el együttesen villogni, amikor az autóban lekapcsol a hibrid rásegítés, és az energia-visszanyerő rendszer (ERS) elkezdi az energia visszatermelést. Ez azt jelenti, hogy a kocsi némileg lassabb tempóra lesz képes, mint rásegítéssel lenne.

Ezek a fényjelzések rendszerint az egyenesekben, a féktáv előtt villannak fel. Hogy mikor, az nagyban függ a motor és a hibrid rendszer energiafelhasználásának beállításaitól, és az adott erőforrás energiahatékonyságától is.

Az F1-es autók hátulján elhelyezett LED-es lámpáknak van még egy nagyon fontos feladatuk. Esős körülmények között ugyanis ezek együttes villogása figyelmezteti a hátulról érkező versenyzőt az előtte haladó másik autóra, így a rossz látási viszonyok, a felvert vízpermet ellenére is pontosan tudják a pilóták, hogy hol helyezkednek el a pályán a riválisok.