2024. április 04. | 18:02

86%-os részesedést vásárolt 4 milliárd dollárért a Liberty Media hétfőn a Dorna Sportsból, írja a MotoGP hivatalos oldala. A Forma-1-et is birtokló amerikai nagyvállalat így a MotoGP mellett a Superbike-világbajnokság szervezésében és közvetítésében is többségi tulajdont szerzett. Cikkünkben elmondjuk, mit kell tudni a világ legértékesebb sportbirodalmáról.

A Liberty Media mint médiapiaci szereplő

A Liberty Mediát 1991 márciusában jegyezték be a Nasdaq részvénytőzsdén mint külön cég, ami a TCI nevű kábeltelevízió-szolgáltatóból vált ki. A Liberty a kilencvenes évek második felére többségi tulajdont szerzett a Faith & Values kábelcsatornában, ahol világi, szórakoztató tartalmakat is közvetíteni kezdtek.

A médiumot Odyssey Networkre nevezték át, ebbe vásárolta be magát a Hallmark és a Henson is. Az előbbi vállalkozás eredetileg külön csatornát hozott volna létre, ámbár a Liberty lebeszélte erről. A médiavállalat az új csatornák forgalmazását túlzottan összetett feladatnak látta.

A Hallmark-Henson bevásárlás után maradt a vallási vezetés, ugyanakkor a vezérigazgatót az előbbi cég adta. A cégprofilon 2000-ig nem változtattak, ekkor a Hallmark anyavállalata, a Crown Media Holdings többségi tulajdont szerzett az Odyssey-ben. 2001-re a csatornát át is nevezték Hallmark Channelre.

Mindeközben a Liberty 1999-re bekerült az AT&T portfóliójába, amitől a telekommunikációs cég 2001-ben meg is vált. A Liberty ezután összeolvadt az Ascent Media Grouppal. Ez négy évvel később a Discovery Communicationsszel együtt levált a gigavállalkozásból, létrehozva a Discovery Holding Company-t. A holding megszűnéséig olyan kábelcsatornákat üzemeltetett, mint a Discovery Channel, az Animal Planet vagy a TLC.

2009-re a Liberty Media 250 millió dollárért vásárolt részvényt a SiriusXM rádióban. A vállalat három évvel későbbre a rádió 40%-át vette birtokba a Deadline információi szerint. 2023 szeptemberében – írta a Reuters – ez a tulajdonrész 83%-ra emelkedett.

A Liberty Media szerepe a sportokban

Kevés sportbirodalom mondhatja el magáról, hogy a portfóliójába egész ligák vagy csapatok tartoznak sportmédiumok mellett. A Liberty azonban magának tudhatja a Drone Racing League-et, az IndyCar mezőnyébe tartozó Meyer Shank Racinget és a közösségi mediára szakosodott Overtime Sportsot is a Forbesra hivatkozó Formula.hu szerint.

Felix Rosenqvist szabadedzésen a kaliforniai Thermalban | Fotó: Depositphotos

A nagyvállalat 2017-ben 8 milliárd dollárért vásárolta fel a Forma-1-et a luxemburgi CVC Capital Partnerstől, azóta rengeteg változás történt a sportban. 2018-ban az F1 mint márka arculatot váltott, egy évvel később pedig kiadták Drive to Survive első évadát Netflixen.

A csapatfőnökök és versenyzők hátterére koncentráló sorozat rengeteg új emberrel kedveltette meg a Száguldó Cirkuszt, így a Liberty olyan új helyszínekkel bővítette a versenynaptárat, mint Miami, Las Vegas, Dzsidda, Doha vagy 2026-tól Madrid. Ezen felül 2021-től kezdve néhány helyszínen szombati sprintfutamokat is tartanak, idén ilyet hat helyszínen láthatunk, legközelebb Kínában.

Charles Leclerc a 2023. évi Las Vegas-i Nagydíjon | Fotó: Depositphotos

A MotoGP-ben hétfőn szerzett többségi tulajdon a CycleNews információi alapján felrúgja a tervezett szabálymódosításokat. A Michelin helyett az F1-et is kiszolgáló Pirelli fogja biztosítani a kerekeket, előbbi csak a személyzet paddockban használt golfkocsijainak abroncsait szállítja majd.

A 2027-re tervezett 850 köbcentis hajtóművek helyett nagyobb kéthengeres motorokkal terveznek olyan segédeszközök nélkül, mint a kipörgés- és kormányzásgátló, valamint a hasmagasság-szabályozó berendezés. Ezen felül korlátozzák a szárnyvégek számát is, ami alacsonyabb leszorítóerővel, ugyanakkor motorkerékpár-szerűbb kinézettel is jár.

Johann Zarco a 2022-es valenciai versenyhétvégén | Fotó: Depositphotos

A MotoGP alacsonyabb nézettsége miatt a Liberty-nél úgy tervezik, jövőre a motoros és autós királykategória versenyzői közös futamon indulnak Austinban. Mivel a kétkerekűek 25 másodperccel lassabbak körönként, a jelenlegi tervek szerint gurulórajtból indulnak a 3. kanyarból. Az eseményt az újonnan induló Drive to Ride címre hallgató netflixes sorozatban is dokumentálni fogják. A CycleNews azt írja, a Liberty Media szóvivője hivatalosan is igazolni fogja a fentieket április 11-én az austini futamhétvégén.

A történelem folyamán azonban nem ez az első alkalom, hogy az autós és motoros királykategória egy cég portfóliójába tartozzon. 2006-ban a CVC-nek ugyanis EU versenyszabályozó hatóságainak nyomására el kellett adnia a MotoGP-s tulajdonrészét.

Depositphotos