2019. június 30. | 20:51

A futamot leintették, az első két versenyző balesetét azonban még az utolsó kör után is vizsgálták.

A Forma-1-es világbajnokság kilencedik futamára került sor Spielbergben, a Red Bull Ringen. A rendkívül unalmas francia futam után okkal reménykedhettek abban a rajongók, hogy némileg izgalmasabb lesz a sógoroknál lebonyolításra kerülő verseny, hiszen az élcsapatok pilótái közül a Meredeses Bottas és a Red Bull üdvöskéje, Verstappen is odacsapta az autóját a falhoz a pénteki szabadedzések során, ami nyilvánvalóan befolyásolta felkészülésüket.

Osztrák Nagydíj - Az időmérő

Az élcsapatok pilótái kivétel nélkül bejutottak a kvalifikáció végjátékába, ahol azonban borult a papírforma. Leclerc legyőzhetetlennek bizonyult, második helyre szorítva Hamiltont. A második sorba Vertsappen és Bottas kvalifikálta magát, az ötödik helyet pedig nagy meglepetésre a Haas versenyzője, Magnussen csípte meg. Norris lett a hatodik a McLarennel az Alfa Romeo két pilótáját, Räikkonent és Giovinazzit megelőzve. A kiábrándító kilencedik rajtkockát szerezte meg Gasly a másik Red Bullal, Vettel pedig nem tudott műszaki okok miatt mért kört menni az utolsó etapban.

Az időmérő vége után Hamiltont megbüntették, mivel Räikkonent feltartotta a Q1 során - a finn be is intett a címvédőnek. Lényegében így tett az FIA is, 3 rajthellyel hátrébb sorolta a Mercedes brit pilótáját, így az első sorból két ifjú titán, Leclerc és Verstappen rajtolhatott. Magnussent is hátrébb sorolták, így Hamilton a 4., Vettel pedig a 9. helyről várta a piros lámpák kialvását.

Osztrák Nagydíj - A futam

A rajtnál Leclerc simán jött el, Verstappen viszont beragadt, így Bottas feljött a második, Hamilton pedig a harmadik helyre. Az első kör végére alaposan átrendeződött az élmezőny, Lelcercet Bottas, Hamilton, Räikkönen, Norris, Vettel, Verstappen, Gasly, Giovinazzi és Magnussen követte.

Vettel gyorsan megkezdte a felzárkózást, megelőzte Norrist és Räikkonent is, így feljött a negyedik helyre Hamilton mögé. Magnussent boxutca-áthalytásra büntették, mivel nem kellően precíz helyről startolt.

A 22. körben kezdték meg az élcsapatok a boxkiállásokat, Bottas után Vettel is jött egy új szett gumiért, ám a német abroncsait késéssel hozták ki a Ferrari szerelői, így értékes másodperceket bukott a négyszeres világbajnok. Leclerc jött a következő körben, Hamilton viszont stratégiai megfontolásból kint maradt. A britnek azonban az első szabadedzéshez hasonló problémája akadt, ezért a 31. körben lecserélték első vezetőszárnyát.

Féltávnál Leclerc, Bottas, Vettel, Verstappen, Hamilton, Sainz, Ricciardo, Norris, Gasly és Räikkonen volt az első tíz sorrendje, akik közül csak Sainz és Ricciardo nem volt kint kerékcsere okán.

A 42. körben aztán a McLaren spanyol versenyzője, Sainz is kilátogatott a boxba, a 14. helyre jött vissza, életben tartva matematikai esélyeit a bravúros pontszerzésre. Néhány körön belül előbb Norris, majd Gasly is elment Ricciardo mellett. Eközben az élen eközben kényelmes, 4 másodperces előnnyel autózott Leclerc Bottas előtt, őt Vettel, Verstappen, Hamilton, Norris, Gasly, Ricciardo, Räikkonen és Giovinazzi követte a pontszerző helyeken.

Hatalmas csata bontakozott ki a harmadik helyért Vettel és Verstappen között, DRS távolságon belül többször is megpróbált bevetődni a 10 körrel frissebb kemény keverkékeken a holland a Ferrari versenyzője mellé, de Vettel rendre zárta az előzési lehetőségeket. Az 51. körben aztán elment Verstappen Vettel mellett, ami után a német jött is a boxba friss gumikért.

Verstappen szolgáltatta a show-t a továbbiakban is, hiszen üldözőbe vette a második helyért Bottast. Az 56. körben különösebb probléma nélkül ment el a belső íven a holland a finn mellett, és 5 másodpercre volt 15 körrel a vége előtt Leclerctől. Mindezt úgy, hogy 9 körrel frissebb abroncsokon volt Verstappen, mint Leclerc... 10 körrel a vége előtt 4,2 másodperc előnnyel vezetett Lelerc Verstappen előtt, őket Bottas, Hamilton, Vettel, Norris, Gasly, Sainz, Räikkonen és Giovinazzi követte. Egészen érdekes volt azt látni, hogy két különböző csapat pilótája harcolt a győzelemért, méghozzá úgy, hogy a Mercedes versenyzőinek sansza sem volt beleszólni az első két hely sorsába.

8 körrel a leintés előtt 3 másodpercre olvadt Leclerc előnye, 5 körrel a vége előtt DRS távolságon belülre került Verstappen, és óriási tempóval zárkózott fel a Ferrari pilótájára! A 71 körös verseny 68. körében sikerült megelőznie Verstappennek vetélytársát, de Leclerc visszatámadott, és visszavette a vezető helyet. Egy körrel később ugyanott Verstappen ismét bevetődött, kiterelte a pályáról Leclercet, össze is értek, így a Ferrari versenyzőjének nem volt sansza visszaverni a támadást. Mindkét pilóta idegesen reagálta le az esetet a rádióban, s a Kanadai Nagydíj fényében borítékolható volt egy 5 másodperces büntetés Verstappennek. Eközben Vettel megkaparintotta a negyedik helyet Hamiltontól.

Verstappent 2,7 másodperccel előbb intették le a kockás zászlóval, mint Leclercet, nem sikerült tehát a hollandnak kiautóznia 5 másodperces előnyt, ami némi biztosítékot jelentett volna a győzelemre. A dobogó alsó fokát Bottas csípte meg. A további pontszerző helyeken Vettel, Hamilton, Norris, Gasly, Sainz, Räikkonen és Giovinazzi futott be. Verstappené lett a leggyorsabb kör és az ezért járó plusz pont.

Verstappen úgy vélte a futam után, hogy az ilyen kemény manőverek részét képezik a versenyzésnek, míg Leclerc úgy nyilatkozott, a bírákra hagyja a döntést, de célzott rá, hogy a holland büntetést érdemelne. Amennyiben a sportfelügyelők döntése megszületik, a cikk frissülni fog. Erre minden esély meg van, mivel a lassítások alapján egyértelmű, hogy Verstappen nem hagyott helyet Leclercnek, és tett egy kormánymozdulatot a külső ív irányába, aminek egyértelmű célja az volt, hogy Leclercet akár ütközés árán is a pályán kívül tartsa.

Kérdés, hogy miért késlekedtek a döntés meghozatalával a bírák. Kétség kívül a döntésnek súlyos következményei vannak, viszont így az egész dobogós ceremóniának nincs értelme, ha utólag büntetést osztanak ki Verstappennek.

FRISSÍTÉS: Az FIA a felvételek ellenére versenybalesetnek minősítette az esetet, így nem osztott ki büntetést, a pályán elért eredménnyel Verstappen a futam nyertese.

Az Osztrák Nagydíj pontszerzői:

  1. Verstappen 25+1 pont
  2. Leclerc 18 p
  3. Bottas 15 p
  4. Vettel 12 p
  5. Hamilton 10 p
  6. Norris 8 p
  7. Gasly 6 p
  8. Sainz 4 p
  9. Räikkonen 2 p
  10. Giovinazzi 1 p

A Forma-1 élmezőnyének állása:

  1. Lewis Hamilton 197 pont
  2. Valtteri Bottas 166 p
  3. Max Verstappen 126 p
  4. Sebastian Vettel 123 p
  5. Charles Leclerc 105 p
  6. Pierre Gasly 43 p

A Forma-1 konstruktőri versenyének élcsapatai:

  1. Mercedes 363 pont
  2. Ferrari 228 p
  3. Red Bul Racing 169 p

Alapjárat helyszíni tudósítás