Botrányos véget ért a Kanadai Nagydíj

Közzétéve:
2019-06-10, 15:14

Vettel hibázott, és kis híján felkente a falra Hamiltont, ami nem maradt következmények nélkül

A Mercedes és Hamilton kényelmes helyzetből várhatta a Kanadai Nagydíjat. Az Ezüst Nyilak nem találtak legyőzőre az első hat futamon, Hamilton 137, Bottas 120 egységgel rendelkezett a hétvége előtt, míg Vettel 82, Verstappen 78 egységet gyűjtött Monacóval bezárólag.

Kanadai Nagydíj - Az időmérő

A Q1 nem tartogatott ezúttal különösebb meglepetést. A Q2 már annál inkább, ennek során eltaktikázta magát a Red Bull és Verstappen, ugyanis megpróbáltak közepes keveréken olyan időt futni, amivel be tudnak jutni a Q3-ba, ám ez nem jött össze.

A legvégén még maradt volna Verstappennek ideje, hogy fusson egy jó időt lány gumikon, ám jött Magnussen, aki a Bajnokok falának áldozata lett, a hollandnak pedig már nem volt lehetősége javítani. A dán csapattársa, Grosjean is pórul járt, aki közvetlenül Magnussen mögött érkezett, ám el kellett vennie a gázról a lábát. Magnussen ugyan éppen tizedikként továbbment, ám értelemszerűen nem tudott részt veni az edzés utolsó etapján rommá tört autójával.

Ott aztán Bottas is közel járt ahhoz, hogy jelentős anyagi kárt okozzon gépjárművében. Nem jól jött ki a 2-es kanyarból, megcsípte a füvet és keresztbe fordult, ám nagyot mentett és folytatta útját, mintha mi sem történt volna. Ez a kis manőver azonban rányomta a bélyegét az időmérőjére, csak a 6. lett. Nem ez volt azonban a legnagyobb meglepetés, hiszen Vettel megverte Hamiltont egy utolsó pillanatban futott remek köridővel, amit a német meg is ünnepelt, mintha csak az ötödik világbajnoki címét húzta volna be. Ez némilépp érthető persze, hiszen közel egy év kihagyás után tudta magát újfent a pole-ba kvalifikálni magát. Leclercé lett a harmadik hely, Ricciardo a negyedik, Gasly pedig az ötödik startpozíciót csípte meg.

Kanadai Nagydíj - A rajt

A rajtnál meglehetősen simán jött el a mezőny. Leclerc ugyan próbálkozott azzal, hogy átugorja Hamiltont, a címvédő azonban úgy terelgette ifjú riválisát, hogy a célegyenest követő sikánból már egyértelműen kedvezőbb pozícióból várja a hátra lévő - ezúttal valóban izgalmasnak ígérkező - 70 kört. Az élmezőnyben Bottas bukott egy pozíciót, Hülkenberg ment el mellette. Az első kört követően egyedül Albonnak kellett kiállnia, aki szendvicsbe került a rajtot követően, melynek következtében első vezetőszárnyát le kellett cserélni. A törmelékekből kapott Grosjean is, aki kihajigálta autójából az abba nem passzoló extra karosszéria elemet.

Vettel mögött a mezőny

Unalmas körözés féltávig Vettel mögött

Sebastian Vettel hamar elkezdett elhúzni Hamiltontól, akit kellőzen tisztes távolságból követett Leclerc, Ricciardo, Gasly és Hülkenberg. Ezen a ponton kezdtem el aggódni azon, hogy egy újabb vasárnapi sétakocsikázás veszi kezdetét. Sainz közben eszközölt egy korai kerékcserét, majd a rajt ismétlésénél érdekes volt megfigyelni, ahogy Hülkenberg egészen pocsékul rajtolt, de taktikusan a külső íven maradt, így nemes egyszerűséggel körbe tudta autózni Bottast.

Az első versenykörülmények között végrehajtott előzés Verstappen nevéhez fűződik, aki Norrist utasította maga mögé a hatodik kör végén a DRS hathatós közreműködésének segítségével. A nyolcadik körben Lando Norris jobb hátsója a célegyenes előtt egyszerűen kitört, így feladni kényszerült a futamot.

Norris leparkolja autóját

Innentől aztán féltávig semmilyen jelentős esemény nem történt. Az élmezőnyben egyetlen előzést lehetett feljegyezni, amikor a használt abroncsokon közlekedő Verstappen mellett a friss gumikon érkező Leclerc könnyedén elhaladt a 36. körben. Az előzést követően Vettel, Hamilton, Leclerc, Verstappen, Ricciardo, Bottas, Hülkenberg, Stroll, Gasly, Sainz volt a pontszerzők sorrendje, közülük Verstappen és Stroll nem volt még kint a boxutcában.

Bottas ugyan nem az első próbálkozásra, de megelőzte Ricciardót a célegyenes előtt a DRS-sel, így feljött az ötödik helyre a finn.

Hamilton megérkezik Vettel nyakára - a csata

Hamilton eközben jelentősen faragott Vettelhez képesti hátrányán, és 1 másodpercen belülre került. Olyasmi volt kibontakozóban, amire nem igen volt példa eddig a szezon során: két eltérő istálló pilótaja közötti kerék a kerék elleni csata az első helyért!

A 48. körben Vettel hibázott, elhagyta a pályát a 4. kayarban, de visszajött Hamilton elé és lezárta az előzési lehetőséget. Hamilton természetesen úgy ítélte meg, hogy veszélyesen jött vissza elé az aszfaltcsíkra Ferraris riválisa, a bírák vizsgálni kezdték az esetet. Mindeközben Verstappen 21 körrel a vége előtt közben ellátogatotta boxba kerékcsere okán, majd a hetedik helyre jött vissza a két Renault mögé, Gasly elé. Nem sokat teketóriázott a holland a friss gumikon, hamarosan elhaladt Hülkenberg mellett és feljött a hatodik pozícióba.

14 körrel a vége előtt még mindig nem született döntés, ami érthető, hiszen nem votak egyszerű helyzetben a bírák. Hamilton 1,8 másodpercre volt Vetteltől, ami akár egy játszma része is lehetett az FIA felé, mintha csak azt mondta volna:

"Látjátok, Vettel szabálytalan akciója miatt nincs lehetőségem a verseny megnyerésére."

Végül egy körrel később megszületett a döntés, 5 másodperces büntetést szabtak ki Vettelre, mivel nem biztonságosan engedte vissza a pályára Hamiltont. A büntetés szükséges volt? Megkérdőjelezhető, én úgy gondolom, hogy ennyi benne van a versenyzésben, az élen álló nem mondhatja azt egy ilyen helyzetben, hogy tessék: menj el, itt a lehetőség! Vettel szerint nem volt hova mennie, ami persze erősen kétséges, hiszen nem indokolta semmi a pozíciója megartásán kívül, hogy jobbra tartson, miután visszatért a pályára.

Vettel leszorította Hamiltont, miután hibázott

10 körrel a vége előtt 2,5 másodperc volt ettel előnye Hamiltonnal szemben, így Vettelnek további 2,5 másodperccel kellett volna növelnie a különbséget a leintésig ahhoz, hogy megnyerje a futamot. Vettel közben továbbra is azon dühöngött a rádióban, hogy nem volt hova mennie, az angol kommentátorok pedig azon a vélményen voltak, hogy a bírák megölik a túlszabályozással a versenyzést, ez nem érdemelt büntetést. Vettel belső kamerás felvételéből látható egy egyértelmű mozdulat, ahol Vettel jobbra húzza a kormányt, amikor visszatér a pályára, hogy lezárja az előzési lehetőséget. Napokig lehetne vitatkozni azon, hogy ez miért szabálytalan, miért veszélyes, a serpenyő másik mérlegébe pedig be lehet tenni azt, hogy elvették a lehetőséget a bírák, hogy minimálisan izgalmas legyen ez a futam és az egész világbajnokság a döntéssel. Ugyanakkor az is igaz, hogy Vettelt senki sem kötelezte arra, hogy hibázzon az ominózus négyes kanyarban...

Én úgy gondolom, hogy Vettel múltja is szóba jöhetett a döntés kapcsán. Nem egyszer történt meg, hogy szándékosan ráhúzta a kormányt valakira, megtette ezt anno a McLarenben versenyző Buttonnal, de Hamiltonra is rántotta már rá a kormányt dühből, szóval a német koránt sem szent. Valójában ennél a döntésnél az ilyen tényezőknek nem volna szabad befolyásolnia a bírákat, de ki tudja, a tudatalattijukba nem villantak-e be az ilyen szituációk.

Hamilton a Kanadai Nagydíjon

A döntésnek persze súlya van, nyilvánvalóan fel fognak erősödni az olyan hangok a versenyt követően, hogy egyáltalán mit szabad megtenni egy Forma-1-es futamon. A bírák következetessége valóban megkérdőjelezhető, hiszen ilyen alapon simán kioszthattak volna egy büntetést Ricciardónak is, aki Bottas ellen védekezett úgy, hogy a megengedett irányváltások számát jócskán meghaladta. A legnagyobb gond a következetlenség, és nem is az, hogy akkor kislányok sportja-e a Formula 1 vagy sem.

Vettel az első, mégis Hamilton nyert

3 körrel a vége előtt ismét 1 másodpercen belülre került Hamilton Vettelhez képest, Bottas pedig kijött még egy kerékcserére, de maradt negyedik. Sainzot eközben Stroll majd Kvyat is megelőzte, utóbbi különösen fájhatott a spanyolnak és a McLarennek, mivel kikerültek a pontszerzők közül ezzel.

A hátra lévő időben Hamilton nem törekedett arra, hogy megelőzze a pályán Vettelt, hiszen nyilván erősen benne volt egy csatában a baleset lehetősége. Így történt meg az a furcsa eset, hogy bár Vettelt intették le elsőként, mégis Hamiltoné lett a győzelem. Leclerc a harmadik helyen futott be, hátránya túl nagy volt ahhoz, hogy profitáljon Vettel büntetéséből. Bottas lett a negyedik, aki megfutotta a leggyorsabb kört így extra 1 pontot zsebelt be, a finn mögött Verstappen, Ricciardo, Hülkenberg, Gasly, Stroll és Kvyat szelte át a célvonalat.

Vettel a futam leintése után is arra panaszkodott, hogy a bírák döntése nem volt fair, és nyilvánvalóan sokan egyet is fognak érteni vele. Hamilton azonnal tudatta csapatával, nem így akart nyerni, de ha Vettel szabályos az esetnél, akkor elment volna mellette, így a brit megérdemeltnek érezte győzelmét.

A Ferrari német versenyzője egy hosszabb séta után megcserélte a leparkolt autók előtti táblákat, jelezvén, Hamilton szerinte nem érdemel többet egy második helyezésnél. A dobogóra felérvén Hamilton felhívta magához Vettelt a pódium felső fokára, Vettel pedig a himnuszok alatt egy ideig bal lábát a dobogó felső fokán tartva jelezte, neki kellett volna nyernie a futamot.

Vettel cserélgeti a táblákat

Itt azonban nem ért még véget a Kanadai Nagydíj, Vettel két büntetőpontot is kapott manőveréért, így már 7 feketepontja van az elmúlt 12 hónapot figyelembe véve.

A Kanadai Nagydíj pontszerző:

  1. Lewis Hamilton 25 pont
  2. Sebastian Vettel 18 pont
  3. Charles Leclerc 15 pont
  4. Valtteri Bottas 12+1 pont
  5. Max Verstappen 10 pont
  6. Daniel Ricciardo 8 pont
  7. Nico Hülkenberg 6 pont
  8. Pierre Gasly 4 pont
  9. Lance Stroll 2 pont
  10. Daniil Kvyat 1 pont

Az összetett élmezőnyének állása a Kanadai Nagydíjat követően:

  1. Lewis Hamilton 162 pont
  2. Valtteri Bottas 133 pont
  3. Sebastian Vettel 100 pont
  4. Max Verstappen 88 pont
  5. Charles Leclerc 72 pont
  6. Pierre Gasly 36 pont

A csapatok élmezőnyének állása a Kanadai futam után:

  1. Mercedes 295 pont
  2. Ferrari 172 pont
  3. Red Bull Racing 124 pont
  4. McLaren 30 pont
  5. Renalult F1 Team 28 pont
Forrás:

Kapcsolódó írások

Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!
2018. december 16.
11 kérdés a szezon második feléről olyan kérdésekkel, hogy min sértődött meg Bottas Magyarországon, mennyi ideig nem nevetne Oconnal Verstappen, és milyen állathoz hasonlította magát vajon Hülkenberg?
2019. február 10.
2019-től a McLaren kiszáll a díjkiosztásból
2019. március 06.
A világ egyik legnagyobb Autószalonjára több gyártó is kihozta a jelenlegi Formula 1-es versenyautóját