F1: 5 emlékezetes pillanat a Kanadai Nagydíjakról

Közzétéve:
2019-06-06, 12:38

A Kanadai Nagydíj a versenynaptár egyik legjobban várt hétvégéje

Társszerző: Hajdu Balázs

Csodálatos környezet, kihívásokkal teli pálya – a versenyzők és a rajongók érthető módon nagyon kedvelik Kanadát. A Kanadai Nagydíj 1961 óta szerepel a versenynaptárban, a futamokat 1978 óta rendezik Montreálban. Az évek, évtizedek során számos emlékezetes pillanatot élhetett meg itt a Forma-1 mezőnye. A következő összeállításban 5 felejthetetlen esetet láthatsz.

2011 – Jenson Button fantasztikus győzelme

Jenson Button ütközött McLarenes csapattársával, Lewis Hamiltonnal, majd a Ferraris Fernando Alonsóval. Kapott egy boxutca áthajtásos büntetést, összesen hat alkalommal látogatta meg szerelőit a 2011-es Kanadai Nagydíjon, mégis őt intették le elsőként a verseny végén.

Button mindig kiválóan versenyzett vizes körülmények között. A fentebb említett viszontagságok ellenére átverekedte magát a mezőnyön, és üldözőbe vette a versenyben vezető Sebastian Vettelt. Az előzésre egészen az utolsó, 70. körig kellett várni: a 6-os kanyarban Vettel Red Bullja kicsúszott, Button pedig okosan elsurrant a világbajnoki címvédő mellett. Elképesztő teljesítmény volt – Jenson Button történelmet írt: ő az a pilóta, aki a legtöbb boxkiállással tudott Forma-1-es versenyt nyerni.

Jenson Button ünnepel

2008 – Lewis Hamilton és Kimi Räikkönen esete a piros lámpával

A Gilles Villeneuve pálya boxutcája az egyik legveszélyesebb a versenynaptárban. A bejárat az utolsó kanyar féktávján található, a kijárat pedig szinte a 2-es kanyar ideális ívére vezet.

A 2008-as idényben furcsa szabály lépett életbe a biztonsági autóval kapcsolatban: amikor a Safety Car a pályán van, a versenyigazgatóság lezárja a boxutcát. Ez okozott kavarodást Montreálban, amikor Kimi Räikkönen – teljesen szabályosan – fékezett a pirosnál, amit Lewis Hamilton nem látott, és hátulról felöklelte a Ferrarit.

A versenyt Hamilton vezette a 17. körig, amikor Adrian Sutil kigyulladt autója miatt beküldték a biztonsági autót a pályára. Ennek hatására többen kijöttek kereket cserélni – illetve üzemanyagot vételezni. Räikkönen mellett Kubica is a piros lámpánál várakozott, amikor Hamilton a boxutcában megengedett legnagyobb sebességgel a finn autójának ütközött. Az esetnél Nico Rosberg autója is megsérült, ám ő folytatni tudta a viadalt. A futamot végül Robert Kubica nyerte – ez volt a lengyel pilóta egyetlen Forma-1-es győzelme.

Hamilton és Räikkönen ütközése – amibe Nico Rosberg is belekeveredett:

1991 – Nigel Mansell utolsó körös búcsúja

Nigel Mansell nyomába sem értek a többiek az 1991-es Kanadai Nagydíjon – ő pedig tisztában volt azzal, hogy egy könnyed győzelem felé halad. A brit pilóta végig vezetett a versenyen, az utolsó körben már integetett a közönségnek. Öröme egy kicsit korainak bizonyult, mivel a hajtűkanyarban Mansell autója lelassult, majd két kanyarral a leintés előtt meg is állt. A győzelem így a nagy rivális Nelson Piquet ölébe hullott.

Mansell utolsó körös drámája:

2007 – Robert Kubica hatalmas bukása

Robert Kubica Jarno Trullit próbálta megelőzni a 2007-es Kanadai Nagydíjon, amikor a két autó összeért. Kubica képtelen volt irányítani az autót. A felvételen is jól látszik, ahogy a lengyel BMW-je felemelkedik, nekiütközik az egyik korlátnak, leszakadnak róla az alkatrészek, majd a másik oldali határolóelemnél ér véget a piruett. Brutális esés volt, Kubica lábai kilátszottak a pilótafülkéből. Csodával határos módon enyhe agyrázkódással és bokaficammal megúszta az esetet. A lengyel versenyzőnek ki kellett hagynia a következő versenyt – helyére egy bizonyos Sebastian Vettelt ültette be a csapat.

Ha a baleset pár évvel korábban történik, jó eséllyel halálos kimenetellel végződött volna. A kanadai pálya még mindig a veszélyesebbek közé tartozik, ám akkor, 2007-ben remekül vizsgáztak a Forma-1 szigorúbb biztonsági szabályai.

Kubica horrorisztikus bukása:

1999 – a Bajnokok Fala áldozatokat szedett

A kanadai pálya utolsó lassítóján tempósan kell áthajtani, ha a pilóta nem akar időt veszíteni, és megfelelően szeretne kigyorsítani a célegyenesben. Ehhez némi kockázatot kell vállalni. Néhányan pórul jártak, és a falnak ütköztek. 1999-ben három világbajnok lett a betonfal áldozata: Damon Hill, Jacques Villeneuve és Michael Schumacher is feladni kényszerült a versenyt az ütközés következtében. A pálya ezen pontját el is nevezték a Bajnokok Falának.

A Bajnokok Falának áldozatai:

 

Forrás:

Kapcsolódó írások

2019. március 06.
A világ egyik legnagyobb Autószalonjára több gyártó is kihozta a jelenlegi Formula 1-es versenyautóját
Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!
2018. december 16.
11 kérdés a szezon második feléről olyan kérdésekkel, hogy min sértődött meg Bottas Magyarországon, mennyi ideig nem nevetne Oconnal Verstappen, és milyen állathoz hasonlította magát vajon Hülkenberg?
2019. február 10.
2019-től a McLaren kiszáll a díjkiosztásból