F1: 5 emlékezetes pillanat a Kanadai Nagydíjakról

Közzétéve:
2019-06-06, 12:38

A Kanadai Nagydíj a versenynaptár egyik legjobban várt hétvégéje

Társszerző: Hajdu Balázs

Csodálatos környezet, kihívásokkal teli pálya – a versenyzők és a rajongók érthető módon nagyon kedvelik Kanadát. A Kanadai Nagydíj 1961 óta szerepel a versenynaptárban, a futamokat 1978 óta rendezik Montreálban. Az évek, évtizedek során számos emlékezetes pillanatot élhetett meg itt a Forma-1 mezőnye. A következő összeállításban 5 felejthetetlen esetet láthatsz.

2011 – Jenson Button fantasztikus győzelme

Jenson Button ütközött McLarenes csapattársával, Lewis Hamiltonnal, majd a Ferraris Fernando Alonsóval. Kapott egy boxutca áthajtásos büntetést, összesen hat alkalommal látogatta meg szerelőit a 2011-es Kanadai Nagydíjon, mégis őt intették le elsőként a verseny végén.

Button mindig kiválóan versenyzett vizes körülmények között. A fentebb említett viszontagságok ellenére átverekedte magát a mezőnyön, és üldözőbe vette a versenyben vezető Sebastian Vettelt. Az előzésre egészen az utolsó, 70. körig kellett várni: a 6-os kanyarban Vettel Red Bullja kicsúszott, Button pedig okosan elsurrant a világbajnoki címvédő mellett. Elképesztő teljesítmény volt – Jenson Button történelmet írt: ő az a pilóta, aki a legtöbb boxkiállással tudott Forma-1-es versenyt nyerni.

Jenson Button ünnepel

2008 – Lewis Hamilton és Kimi Räikkönen esete a piros lámpával

A Gilles Villeneuve pálya boxutcája az egyik legveszélyesebb a versenynaptárban. A bejárat az utolsó kanyar féktávján található, a kijárat pedig szinte a 2-es kanyar ideális ívére vezet.

A 2008-as idényben furcsa szabály lépett életbe a biztonsági autóval kapcsolatban: amikor a Safety Car a pályán van, a versenyigazgatóság lezárja a boxutcát. Ez okozott kavarodást Montreálban, amikor Kimi Räikkönen – teljesen szabályosan – fékezett a pirosnál, amit Lewis Hamilton nem látott, és hátulról felöklelte a Ferrarit.

A versenyt Hamilton vezette a 17. körig, amikor Adrian Sutil kigyulladt autója miatt beküldték a biztonsági autót a pályára. Ennek hatására többen kijöttek kereket cserélni – illetve üzemanyagot vételezni. Räikkönen mellett Kubica is a piros lámpánál várakozott, amikor Hamilton a boxutcában megengedett legnagyobb sebességgel a finn autójának ütközött. Az esetnél Nico Rosberg autója is megsérült, ám ő folytatni tudta a viadalt. A futamot végül Robert Kubica nyerte – ez volt a lengyel pilóta egyetlen Forma-1-es győzelme.

Hamilton és Räikkönen ütközése – amibe Nico Rosberg is belekeveredett:

1991 – Nigel Mansell utolsó körös búcsúja

Nigel Mansell nyomába sem értek a többiek az 1991-es Kanadai Nagydíjon – ő pedig tisztában volt azzal, hogy egy könnyed győzelem felé halad. A brit pilóta végig vezetett a versenyen, az utolsó körben már integetett a közönségnek. Öröme egy kicsit korainak bizonyult, mivel a hajtűkanyarban Mansell autója lelassult, majd két kanyarral a leintés előtt meg is állt. A győzelem így a nagy rivális Nelson Piquet ölébe hullott.

Mansell utolsó körös drámája:

2007 – Robert Kubica hatalmas bukása

Robert Kubica Jarno Trullit próbálta megelőzni a 2007-es Kanadai Nagydíjon, amikor a két autó összeért. Kubica képtelen volt irányítani az autót. A felvételen is jól látszik, ahogy a lengyel BMW-je felemelkedik, nekiütközik az egyik korlátnak, leszakadnak róla az alkatrészek, majd a másik oldali határolóelemnél ér véget a piruett. Brutális esés volt, Kubica lábai kilátszottak a pilótafülkéből. Csodával határos módon enyhe agyrázkódással és bokaficammal megúszta az esetet. A lengyel versenyzőnek ki kellett hagynia a következő versenyt – helyére egy bizonyos Sebastian Vettelt ültette be a csapat.

Ha a baleset pár évvel korábban történik, jó eséllyel halálos kimenetellel végződött volna. A kanadai pálya még mindig a veszélyesebbek közé tartozik, ám akkor, 2007-ben remekül vizsgáztak a Forma-1 szigorúbb biztonsági szabályai.

Kubica horrorisztikus bukása:

1999 – a Bajnokok Fala áldozatokat szedett

A kanadai pálya utolsó lassítóján tempósan kell áthajtani, ha a pilóta nem akar időt veszíteni, és megfelelően szeretne kigyorsítani a célegyenesben. Ehhez némi kockázatot kell vállalni. Néhányan pórul jártak, és a falnak ütköztek. 1999-ben három világbajnok lett a betonfal áldozata: Damon Hill, Jacques Villeneuve és Michael Schumacher is feladni kényszerült a versenyt az ütközés következtében. A pálya ezen pontját el is nevezték a Bajnokok Falának.

A Bajnokok Falának áldozatai:

 

Forrás:

További autós hírek

Kereskedelmi forgalomban várhatóan 2021-ben kapható majd, de valaki már csapatja vele 🙂 A durván 3 hete leleplezett monstrum most közúton…

A nógrádszakáli fiatalember falubelijétől akart autót lopni, de megzavarták. Nem adta fel, nem sokkal később egy kisáruszállítót sikerült elkötnie, de…

Akár 1,6 millió forintra is megbüntethetik azt, aki megfelelő téli abroncs nélkül indul síelni, de a hóláncra is nagyon figyelnek…

Ugyanis a Balatonfűzfőt, Balatonakarattyát és Balatonkenesét elkerülő, 2,4 kilométer hosszú, 2×1 sávos új út elkészült. A csomópont új gyűjtő- és…

Kb 1 órája súlyos, kamiont érintő baleset történt az M0-áson, az M7 felől, az M5 irányába, Diósd előtt. Aki teheti…

Kapcsolódó írások

Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!
2018. december 16.
11 kérdés a szezon második feléről olyan kérdésekkel, hogy min sértődött meg Bottas Magyarországon, mennyi ideig nem nevetne Oconnal Verstappen, és milyen állathoz hasonlította magát vajon Hülkenberg?
2019. február 10.
2019-től a McLaren kiszáll a díjkiosztásból
2019. március 06.
A világ egyik legnagyobb Autószalonjára több gyártó is kihozta a jelenlegi Formula 1-es versenyautóját