Furcsának tűnhet az eljárás, ami a fel nem használt F1-es versenygumikat illeti, de némi magyarázat után érthetővé válik.
Egy F1-es versenyző karrierje során akár több mint 1000 szett gumiabroncsot is elkoptathat, egy-egy versenyen azonban a mai szabályok szerint nem lehet akárhányat feltenni az autókra. Egy pilóta 15 szett gumit használhat el egy teljes versenyhétvégén, ezt kell beosztani a szabadedzésre, az időmérőre és a futam(ok)ra (olykor sprintfutamok is vannak).
Az bizonyára még a versenysorozatot nem szorosan követők számára is köztudott, hogy az F1 kizárólagos gumiszállítója a Pirelli. Az, hogy az egyes gumifajtákból hány kerül be a 15 szettbe, amit fordulónként felhasználhatnak a versenyzők, sok mindentől függ: időjárás, a verseny helyszíne stb.
Vannak a különböző slick gumik (C1-C5), ezek közül általában hármat szállít a Pirelli minden versenyre, aztán lehet még a intermediate és a vizes gumi is az, amit felhasználnak a versenyzők, ez időjárástól függ.
De mi a helyzet azokkal a gumikkal, amiket nem használnak el a csapatok egy adott verseny alatt? Nos, nem az a válasz, amire sokan gondolnak: nem használhatják fel ezeket a következő hétvégén. Vissza kell küldeniük a Pirellinek, az abroncsokat ugyanis megsemmisítik.
Pontosabban apró granulátumokra darálják, és újrahasznosítják. A gyártó oldaláról érthető, ugyanis nem szeretnék, hogy bárki illetéktelen hozzájusson egy versenygumihoz, mert akkor veszélybe kerülne a monopóliumuk az F1 kapcsán.
Sokszor lehet látni online hirdetéseket, ahol valódi versenygumik szerepelnek a leírásban, ám ezek általában mind átverések, legfeljebb kiállítási darabokról lehet ilyenkor szó. Ezek általában showcar gumik, amik külsőre megegyeznek a valódi versenygumikkal, de összetételben és technológiában már nagyon másak.
További infókat ebben a videóban találsz: