Társszerző: Hajdu Balázs

A Bosch mérnökei egy olyan mesterséges intelligencián alapuló rendszeren dolgoznak, mely a fáradt sofőrök figyelmeztetésére szolgál. A technológiát 2022-től többmillió járműben is használhatják.

A rendszer figyeli, hogy a sofőr milyen hosszan veszi le a szemét az útról
A rendszer figyeli, hogy a sofőr milyen hosszan veszi le a szemét az útról

A tervek szerint a kormánykerékbe és a középső visszapillantóba elhelyezett kamerák fogják figyelni, hogy a sofőr szeme milyen hosszan van csukva, valamint mennyi ideig nem figyel az útra. Amennyiben fáradtnak látszanak, vagy valami elvonja a figyelmüket, akkor beépített hangjelzések figyelmeztetik az autóvezetőket. A rendszer figyelmeztetheti az álmatag sofőrt, hogy tartson szünetet, valamint az autó sebességét is automatikusan csökkenti.

A technológia megjelenése egy 2022-től érvénybe lépő szabályrendszernek köszönhető. Eszerint minden új autóban lennie kell egy olyan rendszernek, mely figyelmezteti az álmos sofőröket.

A beépített kamerák észlelik az álomba szenderülő autóvezetőket
A beépített kamerák észlelik az álomba szenderülő autóvezetőket

Az Európai Bizottság adatai szerint a technológia 25 ezer életet menthet meg, és 140 ezer súlyos sérülés elkerülését hozhatja 2038 végéig.

A kamerák a többi utast is figyelik. Jelzik például, ha egy gyerek biztonsági öve nincs bekapcsolva, illetve azt is, ha valaki nem biztonságos pozícióban ül a járműben. A rendszer a mentőket is tudja tárcsázni, amennyiben egy forró nyári napon, az autóban magára hagyott gyermeket észlel.

„Ha az autó tudja, mit csinál a sofőr és a többi utas, akkor biztonságosabbá és kényelmesebbé válik a közlekedés. A kamerák és a mesterséges intelligencia életeket menthet. A Bosch megfigyelő rendszere fontos lépést jelent az önvezetés irányába” - mondta Harald Kroeger, a Bosch igazgatótanácsának tagja.

A fáradtságot mindenki másként képes kezelni, mindenesetre érdemes komolyan venned. Ha szükséged van néhány hasznos tippre, hogyan ne aludj el a volán mögött, akkor kattints ide!