csütörtök - 2024. május 02.
15 °C
időjárásborús égbolt
95 644 Ft
100 687 Ft
D 630 Ft

5 pont amiben a villanyautó simán veri a belsőégésű motorral szerelt autókat

Sok előny származik abból, ha az autóban nem hagyományos, hanem elektromotor teljesít szolgálatot.

1. Azonnali nyomaték, jobb gyorsulás és jobb gázreakció

Az elektromos autók azért tudnak jobban gyorsulni a hasonló teljesítményű belsőégésű motorral szerelt vetélytársaikhoz képest, mert a maximális nyomatékuk azonnal, „alapjáratról” rendelkezésre áll. A hagyományos motoroknak van egy szűk üzemi tartományuk, ahol a teljesítményüket leadják. Még a legmodernebb turbós erőforrásoknak is el kell érniük az 1 500 – 2 000 körüli fordulatszámot, hogy kielégítően húzzanak, az alatt nem sok erejük van.

Ezzel szemben a villanymotor gyakorlatilag nulla fordulatról leadja minden erejét, azaz álló helyzetből azonnal megindítja az autót. Jellemzően direkt kapcsolódik a hajtott tengelyhez, ezért még az erőátviteli rendszer sem vesz el teljesítményt és működésével nem rabol el időt a gyorsulásból. Ebből kifolyólag a gázreakció is azonnali, nem kell megvárni míg a váltó beváltja a megfelelő fokozatot, a motor a megfelelő fordulatszám tartományba ér és a töltőnyomás eléri az ideális értéket.

2. Sokkal egyszerűbb felépítés, nagyobb megbízhatóság

A belsőégésű erőforrások elérték a továbbfejleszthetőségük felső határát, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy mára végtelenül összetetté, komplikáltakká váltak. Az egy dolog, hogy egy ilyen motornak folyamatos kenésre és hűtésre van szüksége, de a szigorú környezetvédelmi normák és magas vásárlói elvárások miatt egy autó kiegészítő rendszerei sokszor bonyolultabbak, mint maga a motor és az egész rendszer sok ezer mozgó, forgó alkatrészből áll.

Ott van az érzékeny nagynyomású üzemanyagrendszer, a kényes kipufogógáz utókezelés, a nélkülözhetetlen töltőlevegő hűtés vagy az összetett automataváltó hogy csak a fontosabbakat (drágábbakat) említsem. Félre ne érts, leborulok a mérnökök nagyszerű teljesítménye felett, hogy egy ilyen komplex rendszert össze tudnak hangolni és működtetni tudnak, de nem lennék azon második, harmadik tulajdonosok helyében, akik alatt szép sorban elkezdik felmondani a szolgálatot ezek az agyonkomplikált alkatrészek.

3. Alacsony súlypont

A villanymotor felépítésében sokkal kompaktabb, mint egy benzin- vagy dízelmotor. Ebből kifolyólag az elektromos autókra nem jellemző, hogy a nagy és nehéz motor-váltó kombó miatt magasan legyen a súlypontjuk. Persze azok esetében inkább a nehéz akkumulátorcsomag miatt van alacsonyan, de legalább a viszonylag könnyű elektromotor nem viszi azt jelentősen feljebb. Vezetés közben mindez nagyfokú stabilitásban és kezelhetőségben jelentkezik.

4. Szellősebb beltér és nagyobb csomagtartó

A kisebb erőforrásnak és a kompakt erőátviteli rendszernek köszönhetően rengeteg hely felszabadul a kabinban és a csomagtér környékén is. Ezt ma még inkább csak olyan autóknál lehet érzékelni, amelyeket eleve elektromos autónak terveztek, mert az átalakított modelleknél ez pont fordítva szokott lenni, az akkumulátor miatt csökken a beltér mérete.

Viszont az olyan villanyautók, amelyeket már a tervezőasztalon is csak elektromos hajtásúra terveztek általában nem szűkölködnek a helykínálatban. Nincs kardánalagút például, amely az elsőkerék-meghajtású autóknál is megtalálható, szerepe a karosszéria merevítése, itt viszont a padlóba épített akkumulátor veszi át a helyét. Nem rabol tehát értékelhető teret.

Aztán a belsőégésű motor helyett kisméretű villanymotor van, ami miatt az autó elejébe is kerülhet egy kisebb méretű csomagtartó. Általánosságban kijelenthető, hogy a sokkal kompaktabb hajtáslánc miatt az elektromos autók beltere szabadabban variálható a tervezéskor, az eredmény pedig minden esetben meglepően tágas beltér és méretes csomagtartó akkor is, ha ez kívülről első ránézésre nem látszik.

5. Szinte nulla szervizigény

Felejtsd el a kötelező motorolaj-, váltóolaj- vagy vezérléscseréket. Ezeket azért nem kell cserélni az elektromos autókban, mert nincsenek. A villanyautók esetében nincs kötelező szervizlátogatás, a Teslák kézikönyve például csak javasolja, hogy a tulajdonos guruljon be egy szalonba évente, kétévente egy két apróság leellenőrzésére vagy kicserélésére. Pollenszűrő- és fékbetét-csere, klímatisztítás, ilyesmik, semmi komoly.

 A tapasztalatok azt mutatják, hogy a villanyautók nem romlanak el (a hajtásláncra gondolok), mert nem nagyon van bennük olyan alkatrész, ami elromolhat. Sőt, a regeneratív fékezés miatt még a fékbetétek és féktárcsák sem akarnak elkopni, így azok cseréjére esetenként csak 200 ezer kilométerenként esedékes. Egyedül a drágán cserélhető akkumulátor meghibásodásától kell lehet tartani, de az elmúlt tíz évben (amióta terjednek a villanyautók) ezek se nagyon adták még be a kulcsot.

Forrás: