Az Audi száműzheti az érintőképernyőket autóiból

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-07-10, 11:29

A jövőben hangvezérlés és HUD lesz az autókban érintőképernyők helyett, legalábbis ezt mondja az Audi.

A mobiltelefonok esetében volt megfigyelhető a 90-es évek vége felé, hogy egyre kisebbek és kisebbek lettek az újabb modellek. Minél kisebb volt egy teló, annál menőbb is volt egyúttal. Aztán a 2000-es években a színes kijelzők megjelenésével, majd az érintőképernyők elterjedésével ismét a méret lett a lényeg. Érthető, mert a milliónyi funkció kezelése és értelmezése annál egyszerűbb, minél nagyobb a képernyő, nem mellesleg a felhasználói élmény (pl. videók nézése, fényképek készítése) is egyenes arányban áll a kijelzők nagyságával.

Audi Q4 e-tron tanulmányautó
A teljesen elektromos városi crossover legkésőbb 2021-től kapható lesz

Valahol itt tart az autóipar is, a gyárak egymásra licitálva építenek be egyre nagyobb kijelzőket és érintőképernyőket autóikba. Szemet gyönyörködtető grafika, minél nagyobb méret és a lehető legegyszerűbb kezelhetőség. Körülbelül ezen vezényszavak mentén haladnak a fejlesztések, csak sajnos nem mindig sikerül, legalábbis ez utóbbi biztosan nem. Az autók szórakoztató rendszereinek sokfélesége és a kezelés bonyolulttá válása miatt sajnos komoly figyelemelterelő erővel bírnak, hasonlóan a mobiltelefonokhoz. És ez baj.

Audi Q4 e-tron tanulmányautó beltér
A 300 lóerős autót egy 82 kWh-ás akkumulátor látja majd el energiával, mellyel 450 km fölött várható a megtehető távolság egy feltöltéssel

Tehát éppen csak elterjedtek az érintőképernyők az autózásban, jön az Audi és azt mondja, hogy a jövőben ezeket szükségszerűen felváltja a hangvezérlés és a Head-up displayek. Hát normális dolog, hogy a klíma hőmérsékletének beállításához menükben kell kotorászni? Nem, és az Audi szerint sem. Erre lesz megoldás a sok nyelven tudó és értő fedélzeti rendszer, mely képes lesz hiba nélkül felfogni, mint akar a vezető. Ennek kiegészítéseként szélvédőre és üvegfelületekre vetítő HUD-ok lesznek a kocsiban mindenfelé és ezzel megpecsételődik a sok helyet foglaló és elavultnak kikiáltott érintőképernyők sorsa. Még egyszer hangsúlyozom: az Audi szerint.

Audi Q4 e-tron tanulmányautó műszerfal
A 100 km/h-át 6,3 másodperc alatt éri el, végsebessége pedig elektronikusan korlátozott 180 km/h-ra

A képeken látható, a Genfi Autószalonon bemutatott Audi Q4 e-tron tanulmányautón ez a jövő rajzolódik ki, az autó nem száll be a „minél nagyobb és minél több érintőképernyőt a kabinba” versenybe, miután nincs is rá szüksége. A vezető számára minden fontos információt képes megjeleníteni a szélvédőre vetítve és a funkciók jelentős része hangvezérléssel kezelhető. Mindezt azért, hogy a sofőr figyelmét a lehető legkevésbé vonja el vezetés közben. Mindamellett, hogy az elképzelés pozitívan értékelendő, a biztonság mindenek felett a legfontosabb, az egész kicsit abba az irányba megy, hogy a jövőben is szükség lesz vezetőkre. Mintha az Audi arra számítana, hogy nem lesz itt még önvezetés a közeljövőben.

Hogy mi van most, arról pedig autós hírműsorunkból tájékozódhatsz!

 

Kapcsolódó írások

2021-es Audi Q4 e-tron látványterv hátulról
2020. július 03.
Az Audi legújabb villanyautóját közúti teszten kapták lencsevégre.
Jaguar Land Rover 3D head-up display
2019. augusztus 21.
Az új HUD egyszerre szolgálja majd a biztonságot és a szórakoztatást az autókban.

További hírek