Az Audi száműzheti az érintőképernyőket autóiból

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-07-10, 11:29

A jövőben hangvezérlés és HUD lesz az autókban érintőképernyők helyett, legalábbis ezt mondja az Audi.

A mobiltelefonok esetében volt megfigyelhető a 90-es évek vége felé, hogy egyre kisebbek és kisebbek lettek az újabb modellek. Minél kisebb volt egy teló, annál menőbb is volt egyúttal. Aztán a 2000-es években a színes kijelzők megjelenésével, majd az érintőképernyők elterjedésével ismét a méret lett a lényeg. Érthető, mert a milliónyi funkció kezelése és értelmezése annál egyszerűbb, minél nagyobb a képernyő, nem mellesleg a felhasználói élmény (pl. videók nézése, fényképek készítése) is egyenes arányban áll a kijelzők nagyságával.

Audi Q4 e-tron tanulmányautó
A teljesen elektromos városi crossover legkésőbb 2021-től kapható lesz

Valahol itt tart az autóipar is, a gyárak egymásra licitálva építenek be egyre nagyobb kijelzőket és érintőképernyőket autóikba. Szemet gyönyörködtető grafika, minél nagyobb méret és a lehető legegyszerűbb kezelhetőség. Körülbelül ezen vezényszavak mentén haladnak a fejlesztések, csak sajnos nem mindig sikerül, legalábbis ez utóbbi biztosan nem. Az autók szórakoztató rendszereinek sokfélesége és a kezelés bonyolulttá válása miatt sajnos komoly figyelemelterelő erővel bírnak, hasonlóan a mobiltelefonokhoz. És ez baj.

Audi Q4 e-tron tanulmányautó beltér
A 300 lóerős autót egy 82 kWh-ás akkumulátor látja majd el energiával, mellyel 450 km fölött várható a megtehető távolság egy feltöltéssel

Tehát éppen csak elterjedtek az érintőképernyők az autózásban, jön az Audi és azt mondja, hogy a jövőben ezeket szükségszerűen felváltja a hangvezérlés és a Head-up displayek. Hát normális dolog, hogy a klíma hőmérsékletének beállításához menükben kell kotorászni? Nem, és az Audi szerint sem. Erre lesz megoldás a sok nyelven tudó és értő fedélzeti rendszer, mely képes lesz hiba nélkül felfogni, mint akar a vezető. Ennek kiegészítéseként szélvédőre és üvegfelületekre vetítő HUD-ok lesznek a kocsiban mindenfelé és ezzel megpecsételődik a sok helyet foglaló és elavultnak kikiáltott érintőképernyők sorsa. Még egyszer hangsúlyozom: az Audi szerint.

Audi Q4 e-tron tanulmányautó műszerfal
A 100 km/h-át 6,3 másodperc alatt éri el, végsebessége pedig elektronikusan korlátozott 180 km/h-ra

A képeken látható, a Genfi Autószalonon bemutatott Audi Q4 e-tron tanulmányautón ez a jövő rajzolódik ki, az autó nem száll be a „minél nagyobb és minél több érintőképernyőt a kabinba” versenybe, miután nincs is rá szüksége. A vezető számára minden fontos információt képes megjeleníteni a szélvédőre vetítve és a funkciók jelentős része hangvezérléssel kezelhető. Mindezt azért, hogy a sofőr figyelmét a lehető legkevésbé vonja el vezetés közben. Mindamellett, hogy az elképzelés pozitívan értékelendő, a biztonság mindenek felett a legfontosabb, az egész kicsit abba az irányba megy, hogy a jövőben is szükség lesz vezetőkre. Mintha az Audi arra számítana, hogy nem lesz itt még önvezetés a közeljövőben.

Hogy mi van most, arról pedig autós hírműsorunkból tájékozódhatsz!

 

Forrás:

Kapcsolódó írások

Jaguar Land Rover 3D head-up display
2019. augusztus 21.
Az új HUD egyszerre szolgálja majd a biztonságot és a szórakoztatást az autókban.
Heti autós képgyűjtemény
2017. február 09.
Blogunkon új, könnyed heti rovat indul szórakoztató és informatív képekkel, kötetlen témákban. Érdekességek, humor, motorsport, fotográfia, egyszóval bármi, ami autó.
Autós képgyűjtemény 2.
2017. február 13.
Gyors válogatás az autós világból, vegyes témákban
VW Up! méretű elektromos autóval villant az Audi
2017. június 02.
Az németek 2021-re tervezik az önvezető, e-Tron rendszerrel ellátott kisautójuk piacra dobását. Vajon ez lesz a valaha készült legkisebb Audi?