2020. július 15. | 10:46

Meglepő vagy sem, a technológiai áttörés nem egy autógyártó érdeme.

Akinek megvan hozzá a technika és használja is, az már tapasztalata, hogy a vezeték nélküli töltés mennyire jó dolog. Nincs a kábellel való bajlódás, nem kopik ki vagy koszolódik el a csatlakozó, egyszerűen csak töltődik a készülék akkumulátora, ha a megfelelő helyre tesszük. A telefonoknál megismert technológiával már kísérleteznek egy ideje, de az autóknál széles körben egyelőre nem terjedt el sem a Kia szárnybontogató megoldása, sem pedig a BMW amerikai piacon bemutatott technikája.

Bár a Kia és a BMW mellett a Jaguar is komolyan belelendült a technológia kivitelezésébe egy norvég taxihálózat I-Pace autóparkjához, de végül a mindenki számára elérhetőnek tűnő megoldás mégsem tőlük érkezett. Az első nyilvános használathoz elengedhetetlen tanúsítvány megszerzésével egy ausztrál cég, a Lumen Freedom büszkélkedhet.

A cég rendkívül büszke a töltőegységre, amennyiben sikerül elterjeszteni a technológiát, az egyértelműen forradalmasíthatja az elektromos autók töltését. Amellett, hogy a töltési módszer egyszerű, állítólag rendkívül gyors is. A cég büszkesége, a 11 kW-os töltődoboz egyedülálló a világon, ilyen technikát eddig nem jegyzett senki.  Azonban az új technológia önagában nem sok hasznot termelne a cégnek, hiszen nyilvánvaló, hogy a mostanában forgalomban lévő elektromos járművek nem kompatibilisek a vezeték nélküli töltéssel.  A Lumen Freedom ezért nem csak töltőegységet tervezett, hanem egy, az autóra szerelhető alkatrészt. Így elég hamar elterjedhet a technika azon gyártók körében, akik szerződnek a céggel.

Már önmagában nagyszerű, hogy egy tömegesen is használható megoldást alkottak, de a cég már egy lépéssel előrébb jár, hiszen a termék biztonságosságát igazolta az USA-beli székhelyű nemzetközi fogyasztóvédelmi szervezet, az UL is. Ezzel a tanúsítvánnyal hivatalosan is zöld utat kapott a termék a nagyközönség számára történő értékesítéshez. Ez pedig azt jelenti, hogy a vezeték nélküli töltésre alkalmas kiegészítőt hamarosan meg lehet majd vásárolni, egyelőre az Egyesült Államokban. Nem is lesz majd rossz választás, hiszen egy 60 kWh-s akkupakkot nagyjából 5 óra alatt feltölt, és nem kell vacakolni a kábelekkel, csak beparkolni a garázsba. Röviden összefoglalva ez egy élhető megoldás szerintem.

Lassan, de egyre kívánatosabb lesz az elektromos autózás, mert egyre többféle igénynek megfelelő megoldásokkal rukkolnak elő a használathoz. Láthatóan nem csak az autógyártók, hanem az autóiparitól eltérő vállalkozások is versenyben vannak, ezzel a fejlődés is elképesztő tempóban halad, és a kisebb cégek is beírhatják magukat az autótörténelembe.

Szerinted idehaza is lesz esély a technika elterjedésére? Egyáltalán neked lenne szükséged ilyen töltőre egy EV-hez, ha már egy hivatal szerint sem sül meg a macska, ha ráfekszik?