2019. szeptember 07. | 10:44

A neves német szakember, Friedrich Indra egyelőre túl drágának tartja az elektromos autókat – szerinte a jövő még mindig a belsőégésű motoroké.

Társszerző: Hajdu Balázs

Friedrich Indra, a 77 esztendős autószakértő nem finomkodott, amikor az elektromos autókról alkotott véleményét fejtette ki.

A jövő mobilitási eszközét drága útvesztőnek nevezte.

Indra a BMW Alpina és az Audi munkatársaként kezdte pályafutását, ahol olyan legendás autók létrehozásában vett részt, mint az Alpina B7 Turbo, vagy az Audi Quattro. Ezt követően áttette székhelyét a General Motors-hoz, ahol a kilencvenes évek elején dolgozott a nagy elektromosautó tesztelési folyamatokban. Jelenleg tanácsadóként tevékenykedik az iparágban – és némi fenntartással beszélt az elektromos technológiáról. Szerinte hiába a komoly média és politikai hátszél, az elektromos autók ideje egyelőre nem érkezett el. Friedrich Indra nyolc pontban fejtette ki véleményét a téma kapcsán.

1. Az elektromos autók költségei

A szabad piacgazdaságban eléggé furcsa, hogy a vevő olyan terméket vásárol, amely drágább és kevesebbet tud, mint a piacon lévő társai. Az akkumulátor élettartama is rövidebb. Ezek az autók 8 évvel a vásárlás után teljesen elértéktelenednek.

2. Rohamosan fogyó kőolajkészlet

Nos igen, évtizedek óta tudjuk, hogy az olajkészletek 40 év múlva ki fognak merülni... Viccet félretéve a tudósok előrejelzései szerint legalább még 100 évre való olajkészlet van, és ezután van még egy jó 200 évre való földgázunk is. Egyébként a belső égésű motorokat hidrogénnel is lehet üzemeltetni.

3. Az elektromos autók szén-dioxid kibocsátása

A CO2-kibocsátás szempontjából egy németországi elektromos autó 1,6-szor rosszabb, mint egy belsőégésű autó. Kínában ugyanez a mutató négyszeres, vagy ötszörös is lehet. És akkor még nem beszéltünk a fogyasztásról, az akkumulátorok előállításához szükséges energiamennyiségről.

4. Az elektromos autók biztonsági és környezetvédelmi szempontjai

A téma egyelőre nincs lezárva, nem egyértelmű a helyzet. Láttunk néhány szörnyű – többek között kigyulladással járó – balesetet. Ami az újrahasznosítás kérdését illeti, egyelőre az sem megoldott.

5. Az autóversenyzés elektromosítása

A lítiumionos akkumulátorok még úgy-ahogy működnek az utcai autókban, az autóversenyzésben a rengeteg visszatöltés miatt gyorsabban felmelegszenek, és emiatt kevesebbet bírnak. Itt jön elő a technológia abszolút gyengesége.

6. A plug-in hibridek

Ez a második legnagyobb átverés a környezettel szemben, mivel a fogyasztás kiszámításából egyszerűen kihagyják a korábban betöltött árammennyiséget. Így könnyű 3,1 literes 100 kilométerenkénti fogyasztási adatokkal dobálózni.

7. A politikusok és a média

A politika és a média világában közutálatnak örvendenek a belsőégésű motorral működő autók. A Volkswagen kibocsátási botránya pedig csak olaj a tűzre, hiszen gátat szab a világos párbeszédnek. Az autóipar jelenleg bűnös lelkiismerettel él, és mindent megtesz, hogy jóvá tegyen valamit a múlt hibáiból. Az elektromos autók mindenesetre egyetlen környezetvédelmi problémát sem oldanak meg, és nem járulnak hozzá a klímavédelemhez.

8. A belsőégésű motor kilátásai

A benzinmotor és a dízelmotor szerepe még mindig jelentős. Ezek az egységek a fejlődésnek köszönhetően egyre gazdaságosabbá válnak, a mérnökök pedig tele vannak innovatív ötletekkel. A megoldást talán a szén-dioxid semleges, szintetikus üzemanyagok jelentenék. Ezek pontosan annyi CO2-t igényelnek az előállításhoz, mint amennyit működés közben felszabadítanak.

A sokat látott német szakember szerint az elektromos autók nem jelentenek megoldást a környezetvédelmi problémákra, és ő még mindig a belsőégésű motorokat támogatja. Neked mi a véleményed a kérdésről?