2019. június 23. | 13:20

A Cambridge Egyetem kutatói szerint a kommunikációs összeköttetés elősegítheti a gyorsabb előrehaladást

Társszerző: Hajdu Balázs

Egy friss tanulmány szerint 35%-kal gyorsíthatják a forgalmat az önvezető autók. A járművek között lévő kommunikációs összeköttetés csökkenti a dugók kialakulását, hiszen nem kell minden autónak lelassítania.

A Cambridge Egyetem kutatócsapata 16 miniatűr robotautót programozott be arra, hogy egy kétsávos pályán haladjanak. Közben vizsgálták, hogyan változott a forgalom, ha az egyik autó megállt. Amikor az autók nem összhangban haladtak, akkor az álló autó mögötti járműnek is meg kellett állnia, vagy le kellett lassítania – ami egyébként is szokott történni az utakon. Hamar kialakult a sor, a forgalom pedig jelentősen lelassult. Amikor azonban a járművek között létrejött az összeköttetés, akkor a belső sávban megálló autó rögtön jelet küldött a többieknek.

A megálló autóhoz közel lévő, külső sávban haladó autók enyhén lelassítottak, hogy a belső sávban lévők gyorsan kikerülhessék az álló járművet.

A teszteredmények azt is kimutatták, miként javíthatják az önvezető autók az általános közlekedésbiztonságot. Amikor egy emberi irányítású járművet helyeztek a tesztpályára, és azt agresszív módon irányították, a többi önvezető autó képes volt utat engedni az agresszornak, ezáltal csökkentve egy ütközés lehetőségét.

Az eredményeket a Robotika és Automatizálás Nemzetközi Konferenciáján mutatják be Montrealban. A kutatás célja, hogy segítsék az önvezető autók interakciójának tanulmányozását, és kiderüljön, milyen lesz az autonóm és ember által vezetett járművek viszonya.

„Az önvezető autók számos problémára jelenthetnek megoldást. Együttműködésre van szükség, hogy javítsuk a városi közlekedés minőségét” - mondta a tanulmány társszerzője Michael He, a Cambridge St. John Főiskola hallgatója.

„Ha az önvezető autókat előállító különböző autógyárak mind a saját programjukat használják, megfelelő kommunikációs kapcsolatot kell teremteni a rendszerek között” - tette hozzá Nicholas Hyldmar, a tanulmány másik szerzője.

Az önvezető autókkal kapcsolatban jelenleg még rengeteg kérdőjel. Szerinted a kommunikációs összeköttetés megoldhatja a főbb közlekedési problémákat?