2022. augusztus 17. | 12:44

Legalábbis azt a fajtát, amivel nem lehet végzetesen mellé váltani.

Bár a kézi váltós autók kora már az EV-k térhódítása előtt is halálra ítéltnek tűnt, bizonyos típusok esetén egyelőre el sem lehetne képzelni másképpen a nyomaték átvitelét. A sportcélra szánt belső égésűek utolsó mohikánjairól úgy tartják, akkor maradnak meg igazi élményautónak, ha a váltó fokozatai között klasszikus módon navigál a sofőr.

Ennek kapcsán a BMW továbbra is fejleszti az M részleg számára a manuális váltót, ami a jövőben képes lesz kiszűrni a felhasználói hibát, vagyis egy esetleges melléváltást. Nyilván nem a közúti szituációkban lesz ennek szerepe, de ha valaki esetleg pályára szabadul egy manuális M3-mal, a jövőben gangolhat ész nélkül a kanyar után, akkor sem tudja a technikát kinyírni egy melléváltással, elvileg. Hogy pontosan milyen is egy gyilkos melléváltás, azt ebben a cikkben kifejtettem.

BMW váltó
Kép: BMW

A BMW S55-ös és N55-ös motoroknál előfordult egy olyan probléma, amit vissza lehet vezetni az agresszív vagy simán észszerűtlenűl elvégzett váltásokhoz, kifejezetten a manuálisok esetében. Ilyenkor a főtengely végén lévő fogaskerék-együttes - ami a vezérlés meghajtásáért felelős - egyszerűen meglazult, ami komoly problémát okozhatott. Egyébként számtalan cég kínál már megoldást a tuningpiacon erre is, hiszen a teljesítmény fokozása is előidézte a jelenséget. Az új szabadalom gyakorlatilag lehetetlenné teszi a technika aránytalan amortizációját okozó váltást.

A Német Szabadalmi és Védjegy Hivatalhoz benyújtott dokumentumok alapján a BMW egy reteszelő rendszerrel ellátott kialakítást vezetne be, ami hasonló ahhoz, ami a hátramenet hasonlóan káros hatással járó véletlen kapcsolását akadályozza meg. A tervek szerint az érzékelőkkel ellátott technika képes lenne megállapítani, melyik fokozatban mennyivel halad az autó, majd ez alapján csak abba a fokozatba engedné áthúzni a váltókart, ami nem okoz kárt a motornak. Tehát szóba sem jöhetne, hogy 4. helyett véletlen 2.-ba húzza a váltót a sofőr, mert ekkor elfogadhatatlanul magas fordulatszámra kényszerülne felpörögni a motor.