2017. október 19. | 06:56

Hallottál már az 1000SEL-ről? Egy egészen különleges Mercedes, amely soha sem gördült le a Mercedes futószalagjáról... 

Társszerző: Bolgár Krisztián

Hogy tessék? Mi értelme van ennek a címnek? Ez biztosan csak egy egy hatásvadász cikk lesz - gondolhatná valaki joggal, hiszen első olvasásra se füle, se farka a címnek. Ám  az igazság az, hogy a címben szereplő kérdésre a válasz az, hogy létezik ilyen autó. A Mercedes-Benz W126 1000SEL sosem gurult le készen a Mercedes futószalagjáról. Így nem is csoda, ha senki, vagy csak egy nagyon koncentrált Mercedes fan réteg halott az 1000SEL létezéséről. A példányszáma és a teljes története viszont még mind a mai napig homályos foltokat takar, de némi információhoz azért sikerült hozzáférni egy brit 1000SEL kapcsán.

Különbség stílus és stílus között

A tuning stílusokkal kapcsolatban hamarosan induló önálló rovat fog foglalkozni, amely részletesen igyekszik majd bemutatni az évtizedek alatt kialakult és kiforrott irányzatok ismertető jegyeit, hagyományait és persze különböző transzformációit is. Ezért a VIP stílus részletes kivesézését nem most végezném el, hiszen hamarosan úgyis egy bővebb írás készül róla. Arról nem is beszélve, hogy a cikkben szereplő W126-os nem is szigorúan a VIP stílushoz kapcsolódik, ő lényegében egy VIP-Inspired limuzin (azon felül, hogy gyáron belül is VIP felszereltségű), amelynek különlegességét tovább fokozza a neve.

1000SEL: Egy laikus számára fel sem tűnhetnek az apróbb, de sokkal inkább az autóhoz illő módosítások

 

Az 1000SEL lényegében egy VIP 500SEL, illetve 560SEL. A Mercedes-Benz teljes felszereltséggel, de „félkész” állapotban (azaz bizonyos elemeket nem raktak fel a gyárban) bocsájtotta a piacra. Piac alatt egy csapat karosszéria mestert (coachbuilder), illetve tunert értünk, akik ezeket a félkész, de teljes extralistás W126-kat vásárolták meg, mégpedig a cél érdekében, hogy limuzint, valamint saját elképzeléseik alapján alakítsák át a karosszériát, illetve a belteret. Frissítő tudni, hogy a Mercedes bizony az AMG mellett is rendelkezett tuning specifikus megoldásokkal, ráadásul ilyen rugalmas kivitelben. Arfan Talib Távol-Keleti származású, de angol állampolgár, aki sok-sok évvel ezelőtt egy brit 1000SEL-t vásárolt egy német karosszéria mestertől, 2017-ben pedig Anglia egyik legnagyobb EU specifikus tuning találkozójára látogatott ki, a Players-re.

1000SEL=500SL X 2

A félhivatalos elnevezés pedig egy roppant egyszerű okból következett. Az 1000SEL méretei, felszereltsége és eleganciája közel duplája volt a gyári (amúgy sem szegényes) 500-as illetve 560-as modelleknek. A legtöbb modell Japánban landolt, ahol amúgy is szeretik a különleges európai autókat, hát még az egyedi módosításokat. Ezáltal a japánok az autóhoz leginkább illő VIP stílust igyekezték kihegyezni, a tradicionális módosítások segítségével. Több részes bodykitek, hosszú, lenyúló toldatokkal, nagyméretű luxus krómfelnik, levegős futómű, gyémántvarrású beltér, nemes anyagok és persze a limuzin bódé elérése érdekében 0,5-1 méter toldás a B oszlopok közé (nem minden esetben). Japánon túl a különlegesen nagy Mercedes gerjedtséggel és fényűzést/luxust kedvelő Közel-Keleti országokban terjedt el igazán az ezres, persze javarészt német és angol átépítéseket követően.

Aranyozott 1000SEL embléma

Trasco mester rombolója

Afran Mercedesének sztorija is csak egy többkötetes olvasmányba férne bele, minden egyes részletével együtt. De a lényeget azért kiszűrtük nektek. Fanatizmusa gyerekkoráig nyúlik vissza, így nem is igazán csodálkozunk azon, amikor kiderülnek a vásárlás részletei. A netet böngészte, és valami különleges és klasszikus Mercit szeretetett volna vásárolni. A világhálón rá is talált egy német 1000SEL-re, amely egy Trasco nevű karosszéria mester tulajdonában állt. A borsos ár ellenére Afran tudta, hogy ez romboló szíve választottja, és egy másik kellemes információ is sarkallta a berlini repülőjegy megvásárlásában. A második generációs S-osztály ugyanis eredetileg egy angol kivitelű modell, a német tulajdonos még 2007-ben importálta be Németországba. Ennek köszönhetően a kormány is a „jó” helyén állt Afran számára. A német fővárosból Afran nem tért haza üres kézzel, mert az 1000SEL is jött vele.

Kicsit sem szolid méretekkel rendelkezik az 1000SEL

 

A boldog vétel után természetesen jöhettek a kijózanító felfedezések, amik idővel előkerültek az autó, főleg az 5.0 literes V8-as körül. Az öreglány vezérlése, vízpumpája, befecskendező hídja és számos főkomponensének cseréje után Afran öröme újra kezdett előbújni, pénztárcája hangulata pedig... hát azt hagyjuk is. De lélekjelenlét azért még maradt a szimbolikus tárcában, hiszen egy AMG Sebring rozsdamentes kipufogórendszer is felköltözött az autó aljára. A Mercedes külsejét is tovább gondolta a tuner, és nem hagyta meg a Trasco-féle megoldásokat. Az fényszórók egy USA piacos W126-ból érkeztek, a karosszéria készlet pedig a VIP stílus szülőföldjéről, Japánból. A Wald Design első-hátsó lökhárítói és szoknyája kellően felülmúlja az AMG optikát, a német Lorinsertől pedig a csomagtér, illetve a hűtőrács érkezett, alternatív pontként az i-re. A felnik terén is körültekintő volt Afran, mivel egy 17x9.5” és 17x11”-os BBS RF felniszettet rakott a Lorinser aluk helyére. A beltérhez úgy gondolta, hogy nem szükséges hozzányúlnia, hiszen az már így is maga a luxus a bordó velúr/félbőr kárpitjával, rengeteg extrájával és faberakásával.

1000SEL: Impozáns beltér, kristálypoharak, fa asztalkák és gyári függönyök. Ízléses flancolás

 

Afran büszke tulajdonosa lett egy szelet alig ismert autós történelemnek, amelynek történetét tökéletes irányba terelgeti tovább. A kérdés már csak az, hogy hány darab W126 1000SEL létezhet a világon, ami még eredeti fényében és módosításaival tündökölhet? A válasz nagyobb részét Japánban és Dubajban találhatjuk meg.

Forrás:

Speedhunters.com