Egyszerűen nagyszerű – A Suzuki Jimny evolúciója

Közzétéve:
2020-12-28, 10:50

A Suzuki Jimny modelljeit generációtól függetlenül kiváló terepjárónak tartják, népszerűsége már több mint 50 éve az egyszerűségében rejlik.

A Suzuki Jimny terepjáróról sokáig senki sem beszélt, mondhatni a feledés homályába merült a típus, legalábbis az autós médiában. Tudtak a létezéséről, de különösebben nem ajnározták, holott terepezős berkekben már évtizedek óta köztudott tény, hogy a Jimny meglepően jó választás hobbi célú dagonyajárásra. Aztán 2018-ban, mikor leleplezték a negyedik generációt, valósággal felrobbant az internet. A modern, mégis múltidéző formatervét a G-osztályéhoz hasonlították, egyszerűségéről, kivételes off-road képességeiről és ár/érték arányáról szuperlatívuszokban beszéltek. A Honda CR-V és a Toyota RAV4 szériáról szériára fokozatosan puhult el a terepképességet illetően, önhordó karosszériájuk inkább burkolt útfelületen való haladásra készült. Bezzeg a Jimny a mai napig a jó öreg alvázas konstrukciót használja!

Suzuki Jimny generációk

Az 1970-ben bemutatott első generáció átütő nemzetközi sikert jelentett a Suzuki számára, a Jimny ekkor még egy roppant spártai szerkezet volt. Alapjait egy HopeStar ON360 adta, amit egy kis japán manufaktúra, a Hope Motor Company készített 1967-től léghűtéses, kéthengeres Mitsubishi motorral és Daihatsu alkatrészekkel. Természetesen a Suzuki első dolga volt az erőforrás lecserélése saját gyártmányra, így került a Jimny orrába az FB kódjelű kéthengeres, aminek maximális teljesítményét 25 lóerőre saccolták. Mindössze 590 kilogrammot nyomott, így képes volt akár 75 km/órával is hasítani. Akinek ez kevés volt, az választhatta 540 köbcentis háromhengeressel, vagy akár 800 köbcentis négyhengeressel is. Valószínűleg senki sem a hajmeresztő tempó miatt választotta a Jimny modellt, hanem átlagon felüli terepjáró képességei miatt. Már az első évben több mint 5000 példányt értékesítettek, amivel átvették a Mitsubishi Jeep piacvezető szerepét.

Suzuki Jimny generációk

Egy meglehetősen hosszú, 11 éves modellciklus után, 1981-ben debütált a második széria. A karosszéria itt is megmaradt szögletesnek, de az összkép már sokkal jobban hasonlított egy rendszámos személyautóra. Motorikusan is komolyabb szintre lépett, a kéthengeres belépőmotort száműzték a kínálatból, így az 540 köbcentis kétütemű volt a legkisebb, az 1324 köbcentis pedig a legnagyobb benzines, amit a Jimny orába kérni lehetett. Utóbbi a kei car kategóriában már kimondottan nagy lökettérfogatnak számított. Az erőátvitelért 4 vagy 5 fokozatú kézi váltó felelt. Japán off-roados körökben kimondottan népszerű volt az 540-es kétütemű motor, mivel könnyű volt és kis tempónál meglepően nyomatékos karakterrel rendelkezett. Rengeteg piacon megjelent nemzetközi viszonylatban, a Holden Drovertől a Chevrolet Samurai modellen át a Maruti Gypsy típusig árusították mindenféle néven.

Suzuki Jimny 3. generáció

Az első komolyabb dizájnmegújulásra 1997-ig kellett várniuk a típus rajongóinak, ekkor rántották le a leplet harmadik szériáról a Tokiói Autószalonon. A recept változatlan maradt, meghagyták a létravázat és a jól bevált négykerékhajtást, de a korábban szögletes vonalvezetést durván legömbölyítették. Ezzel egy meglehetősen időtálló formatervet alkottak, még 20 év távlatából sem tűnik idejétmúltnak a harmadik generációs bakancs-Suzuki. Az adott éghajlatnak és preferenciáknak megfelelően a vásárlók kemény, illetve vászontetős változatban is kérhették. A japán belpiacra gyártottak belőle 658 köbcentis háromhengerest, de a világ többi pontján négyhengeres aggregátokkal volt jellemző. 2000-ben bemutatták a legkorszerűbb M-es kódjelű, 1,3-as benzinest, ami már változó szelepvezérléssel dolgozott, ez váltotta a korábbi 80 lovas motort. Dízel fronton a Renault segítette a Suzukit, a francia gyártmányú K9K-erőforrás 1461 köbcentiből 86 lóerőt tudott produkálni.

Suzuki Jimny 4. generáció

Szerencsére az aktuális, negyedik generáció is megőrizte azt a tulajdonságot, ami felmenőit naggyá tette: az egyszerűséget. A 2018-as Jimny nem akar mindenhez érteni, nem akar minden téren a legjobb lenni. És pont ezért nagyszerű. Egy alig több mint 3,5 méteres, szögletes, csúnyácska valami, ami terepen felveszi a versenyt sokkal nagyobb értékű autókkal is. Van hasmagasság, kinyúlás a karosszériánál viszont alig, a keskeny abroncsok az összkerékhajtással kitűnő párost alkotnak sárban, hóban. Az egész Jimny karaktere azt sugallja, hogy nem kell sajnálni, nyugodtan bele lehet vele menni a dagonyába. A japán szívómotor, ami a géptető alatt dolgozik megbízhatóságot és tartósságot ígér, ebben az árkategóriában pedig szinte nincs is konkurense. A Suzuki megmutatta, hogy a Jimny még a negyedik generációjával is tud slágertermék lenni, és igenis van létjogosultsága továbbra is egy ilyen spártai kisautónak a komfortorientált városi SUV-k világában.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Liberty Walk Suzuki AMG Jimny szemből Liberty Walk Kinetic sárga színben
2021. január 10.
Ha van identitászavaros autó, ez biztosan az.
1984 Ford Bronco XLT, barna SUV, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 14.
1980-ban mutatkozott be a Ford Bronco harmadik generációja. Az évek múlásával több apró módosításon esett át, de a széria csak 1984-ben nyerte el legmarkánsabb jellegzetességeit

További hírek