2019. szeptember 25. | 13:11

Na persze még nem most, az AXL Concept úgy fest, mint egy hatalmas kerekes csónak.

Korábban a Scania már lerántotta a leplet az NTX Concept önvezető eszközéről, amely a buszokat, és más tömegközlekedési eszközöket lesz hívatott leváltani, most pedig itt az újabb önjáró behemót. A bemutatott koncepció jármű az AXL Concept nevet kapta, érdekessége pedig, hogy egyáltalán nem lesz sofőr kabin. A kabinmentesség egyértelmű utalás arra, hogy a gép 100%-ban önvezető lesz, bár a hihetetlen technológiai fejlődés mellett felismerhető lesz, hogy bizony egy Scaniaról van szó. Ennek oka, hogy a formatervezés közben külön figyelmet fektettek az előző modellek jellegzetes vonásainak megtartására.

Érdekesség, hogy a legtöbb önvezető autótól eltérően az AXL nem egy teljesen elektromos hajtáslánccal szerelt teherautónak ígérkezik, helyette megújuló bioüzemanyaggal működő, még a klasszikus alapokon nyugvó belsőégésű motor hajtaná. A Volkswagen csoport tulajdonában lévő cég nyilatkozata szerint az AXL tökéletes keveréke lenne a hagyományos és az új technológiák házasításának. És ha már az új technológiák is szóba jöttek, természetesen az AXL-t a legmodernebb radarok, LiDAR-ek és GPS adó/vevők navigálják majd a nagyteherbírású járművet a bányákban, telepeken, építkezéseken.

A felsorolt területek egyébként ideálisak egy önvezető járműnek, hiszen jó esetben szigorú szabályok és rendszer szerint dolgoznak a csapatok, példának okáért egy bányában ugye nincs nagyon lehetőség eltévedni, és új elágazások sem születnek mindennap, elég egyetlen útvonalat és térképet betáplálni a rendszerbe a hatékony működéshez. Fontos azt is megemlíteni, hogy az AXL Scania koncepció modelljének önvezető technológiája egy bányában vagy egy fakitermelő telepen tökéletesen működik, forgalomba azért még nem engednék a mérnökök. A Scania célja, hogy elsőként lépjen be az önvezető tehergépjárművek piacára, mely terület nagyban lendítené előre az iparágak szállítási és fenntarthatósági körülményeit.

„Már dolgozik önjáró teherautónk néhány ügyfél műveleteiben. Eddig azonban egy sofőrnek mindig elkellett helyezkednie a fülkében, hogy megfelelően felülbírálja az önvezető rendszert. A Scania AXL-nek azonban nincs fülkéje, és ez jelentősen megváltoztatja a játékot.” – mondta Claes Erixon a Scania kutatási és fejlesztési vezetője.

Ha kíváncsi vagy más autóipari hírekre is, ne hagyd ki az Alapjárat Heti Hírműsorát!