Korábban a Scania már lerántotta a leplet az NTX Concept önvezető eszközéről, amely a buszokat, és más tömegközlekedési eszközöket lesz hívatott leváltani, most pedig itt az újabb önjáró behemót. A bemutatott koncepció jármű az AXL Concept nevet kapta, érdekessége pedig, hogy egyáltalán nem lesz sofőr kabin. A kabinmentesség egyértelmű utalás arra, hogy a gép 100%-ban önvezető lesz, bár a hihetetlen technológiai fejlődés mellett felismerhető lesz, hogy bizony egy Scaniaról van szó. Ennek oka, hogy a formatervezés közben külön figyelmet fektettek az előző modellek jellegzetes vonásainak megtartására.

Scania AXL Concept működés közben

Érdekesség, hogy a legtöbb önvezető autótól eltérően az AXL nem egy teljesen elektromos hajtáslánccal szerelt teherautónak ígérkezik, helyette megújuló bioüzemanyaggal működő, még a klasszikus alapokon nyugvó belsőégésű motor hajtaná. A Volkswagen csoport tulajdonában lévő cég nyilatkozata szerint az AXL tökéletes keveréke lenne a hagyományos és az új technológiák házasításának. És ha már az új technológiák is szóba jöttek, természetesen az AXL-t a legmodernebb radarok, LiDAR-ek és GPS adó/vevők navigálják majd a nagyteherbírású járművet a bányákban, telepeken, építkezéseken.

Scani AXL Concept munka közben nyitott billenővel

A felsorolt területek egyébként ideálisak egy önvezető járműnek, hiszen jó esetben szigorú szabályok és rendszer szerint dolgoznak a csapatok, példának okáért egy bányában ugye nincs nagyon lehetőség eltévedni, és új elágazások sem születnek mindennap, elég egyetlen útvonalat és térképet betáplálni a rendszerbe a hatékony működéshez. Fontos azt is megemlíteni, hogy az AXL Scania koncepció modelljének önvezető technológiája egy bányában vagy egy fakitermelő telepen tökéletesen működik, forgalomba azért még nem engednék a mérnökök. A Scania célja, hogy elsőként lépjen be az önvezető tehergépjárművek piacára, mely terület nagyban lendítené előre az iparágak szállítási és fenntarthatósági körülményeit.

3 Scania AXL Concept munka közben egy bányában

„Már dolgozik önjáró teherautónk néhány ügyfél műveleteiben. Eddig azonban egy sofőrnek mindig elkellett helyezkednie a fülkében, hogy megfelelően felülbírálja az önvezető rendszert. A Scania AXL-nek azonban nincs fülkéje, és ez jelentősen megváltoztatja a játékot.” – mondta Claes Erixon a Scania kutatási és fejlesztési vezetője.

Ha kíváncsi vagy más autóipari hírekre is, ne hagyd ki az Alapjárat Heti Hírműsorát!