2021. október 30. | 12:43

Az egymással összekapcsolt járművek biztonságosabbá tehetik a közlekedést, felgyorsíthatják a forgalmat, valamint hasznos adatokat szolgáltathatnak a fejlesztőmérnököknek.

A Tesla Twitter oldala szinte állandóan képes beszédtémát szolgáltatni. Nyár elején szinte felrobbant a közösségi oldal, amikor kiderült, hogy az elektromos autókat gyártó vállalat költséghatékonysági okokból kivette az anyósülésbe épített deréktámaszt a Model Y és Model 3 alapvető funkciói közül. Természetesen nem kellett sokat várni Elon Musk válaszára sem.

A Tesla vezérigazgatója azzal érvelt, hogy a „naplóadatok” szerint nagyon ritkán használták, ezért nem a jövőben nem éri meg beépíteni az autóba. A Tesla járművei ugyanis elképesztő mennyiségű adatot töltenek fel a felhőbe a felhasználók rádióhallgatási szokásairól vagy éppen arról, milyen gyakran állítják az ülést. Ez az információhalmaz pedig a jelek szerint akár a modellek felszereltségével kapcsolatos döntésekhez is vezethet – ami a Tesla közönségét ugyan megosztotta, ám más esetekben akár jelentős hasznát is vehetik a gyártók.

Néhány évvel ezelőtt a Citroen egy franciaországi bemutatóján Carlos Tavares – ma a Stellantis vezérigazgatója – egy interjúban megemlítette, hogy a vállalat egymással összekapcsolt autókat tesztel egy nagyvárosban. Az üzletember elmondása alapján a tesztek során még azt is rögzítették, hány alkalommal nyíltak ki illetve csukódtak be a járművek ajtajai. Ennek érdekessége abban rejlik, hogy Tavares korábban hangsúlyozta, szeretnék elérni, hogy a Peugeot és Citroen autói öt év használat után is új autó érzést sugározzanak. A mérnököknek az ajtónyitási gyakoriság segíthet a megfelelő alapanyagok kiválasztásában.

Életbevágó fontosságú, hogy figyeljen a Nagy Testvér?

Nos, mindez sokaknak úgy tűnhet, mintha a Nagy Testvér minden mozdulatukat figyelné, ám az egymással összeköttetésben lévő járművek életbevágóan fontos adatokat is képesek közölni. Egy ütközés esetén például, amikor a légzsákok is kinyílnak, a rendszer azonnal értesíti a szükséges beavatkozó személyzetet. A konnektivitás további előnye, hogy az autók egymásnak is tudnak jelezni, amennyiben az adott útszakaszon valamilyen veszély várható.

A Toyota három évvel ezelőtt jelentette be a Toyota City projekt indulását, melynek keretében az egymással összekapcsolt járművek segítségével vizsgálják az aszfalt minőségének romlását. Az információt az autókba épített érzékelők gyűjtötték be, majd a felhőben lévő adatok a való életben lefolytatott vizsgálatokhoz nyújtottak segítséget.

A szakemberek tehát úgy látják, az egymással összekapcsolódni képes járművek nem csupán biztonságosabbá tehetik a közlekedést, hanem a forgalmat is felgyorsíthatják, valamint fejlesztési adatokat szolgáltathatnak a fejlesztőmérnököknek.