2020. október 08. | 17:04

A Volvo egy egészen formabontó ötlettel állt elő; mostantól új megvilágításba kerülhet a jobb-, vagy balkormányos autó fogalma, amely nagyban megkönnyítené az autógyártók dolgát.

A svéd gyártó olyan csúsztatható kormányműre adott be szabadalmi kérelmet, amely lehetővé teszi, hogy a kormánykerék, a műszercsoport és a kapcsolók csúszhassanak a műszerfal egyik oldaláról a másikra. Ez az okos találmány szabad kezet adhat az autógyártóknak és a nemzetközi autópiacnak.

A 2020 szeptemberében közzétett szabadalom szerint a kormány az utaskabin teljes szélességében felszerelt sínre van rögzítve, így a sofőr ülhet bal oldalt, jobb oldalt, vagy akár a McLaren F1-hez vagy a Speedtailhez hasonlóan középen is, amennyiben az ülések kialakítása ezt lehetővé teszi.  Ennek működéséhez úgynevezett drive-by-wire technológia szükséges, amely esetén nincs mechanikus kapcsolat. Ez nem számít már akkora újdonságnak, hiszen az Infinity már évek óta alkalmazza ezt, és a vezetékes fék is egyre gyakrabban felfedezhető az autóiparban egy-egy modell kapcsán.

Itt merül fel a kérdés, hogy mi is lesz a pedálokkal? A Volvo mérnökei erre is gondoltak a tervezés során, miszerint a pedálok helyettesíthetők nyomásérzékeny felületekkel vagy egyéb érzékelőkkel, melyek mindkét oldali lábtérben megtalálhatók lennének.

Ez a kényelmi funkció azonban nem csak az egyetlen lehetőség, ami ebben a koncepcióban rejlik. A kormánykerék ilyen jellegű mozgathatósága ugyanis lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egy félig önvezető autóban való utazáskor több mozgásteret élvezhessenek, pl. egy dugóban araszolva. Önvezető módba váltva a sofőr elmozdíthatja a kormánykereket maga elől. Ez azonban felvetheti azt az általános problémát, ha a sofőrnek azonnal vissza kell vennie az autó feletti irányítást,  vajon lesz e elegendő ideje arra, hogy a kormányt visszahelyezze maga elé. Egy ilyen mértékű időveszteség egy esetleges baleseti szituációban akár komoly következményekhez is vezethet.

Az még egyelőre nem megerősített, hogy ez a technológiai koncepció gyártásba kerül-e valaha, mindenesetre ha igen, akkor is gyakran hosszú évekbe telik a bemutatóteremig való eljutás.  A Volvo azonban addig sem tétlenkedik, a legnagyobb biztonságot továbbra is szem előtt tartva folytatódik a fejlesztés, melynek során lidarokat is használnak, mely már az önvezetés melegágya.

Ha érdekelnek a Volvo modelljei, akkor nézd meg ezt  a bemutatót. Amennyiben nem indul el, ezen a linken megtekintheted.