2024. február 15. | 14:08

Több népszerű hobbiterepjárót is tolatva teszteltek, nem sok jó sült ki belőle.

Napjainkban egyre több biztonsági extrával szerelik fel az új autókat, ezeknek egy jelentős része az EU-s előírások miatt történik. Az egyes modellek többnyire kamerák és radarok segítségével pásztázzák környezetüket annak érdekében, hogy adott esetben a sofőr beavatkozása nélkül is el tudjanak kerülni egy balesetet.

Az AAA elnevezésű szervezet most több SUV modellt is górcső alá vett, és megvizsgálták, hogyan teljesítenek a hobbiterepjárókba szerelt automata vészfékező asszisztensek. Ezen a teszten a hátsó keresztirányú forgalmat figyelő rendszer volt a fókuszban, ezeknek is nagy haszna lehet egyébként, ha takarásból kell kitolatni egy forgalmas útszakaszra.

Amikor úgy tolatunk ki, hogy közben elhalad mögöttunk egy jármű/biciklis/gyalogos, akkor elméletben automatikusan vészfékeznie kell az ilyen rendszerrel felszerelt autóknak. Ezt demonstrálták az AAA tesztjén is, amikor egy autó formájú mozgó akadályt közelítettek a takarásból, egy kisbusz mögül kitolatni készülő tesztalany mögé. 

A videón látható, hogy a Lexus SUV elvérzett ezen a próbán, aztán a Hyundai és a VW hobbiterepjárója is hasonlóan járt. A Mazda modelljének sem sikerült megállni időben, ez elég lehangoló eredmény. A tesztek 65 százalékában lépett egyáltalán működésbe a vészfékező rendszer, és mindössze 2,5 százalékban sikerült megelőzni az ütközést.

Ezután egy másfajta feladat következett: itt nem mozgó járművet, hanem a tolató autó mögött egy gyermeket szimbolizáló bábut kellett észrevegyen az automatika. Itt már jobban teljesítettek az autók, az esetek 75 százalékában lépett működésbe a vészfékező, és az esetek felében sikerült is megállítani az autót, mielőtt elütötte a bábut. 

A tökéletestől azonban még ez is nagyon messze van, többek közt a Mazda és a Volkswagen modellje is feldöntötte a bábut a videón. Persze sokkal egyszerűbb a dolog, ha a sofőr körültekintően vezet, akkor nem kell ezekre az rendszerekre támaszkodni.

Hyundai