2024. január 25. | 15:47

Az autógyártás egyik fontos kérdése mindig a légellenállás, illetve annak csökkentése volt.

A légellenállás két szempontból is kifejezetten fontos az autógyártóknak. Egyrészt ennek redukálásával jutnak „plusz teljesítményhez”, azaz tempóhoz a járművek, másrészt minél gyorsabban közlekedünk, annál nagyobb extra fogyasztást generál a közegellenállás leküzdése.

Az állítható szárnyak, a diffúzorok és az aktív hűtőrácsok mind azért jöttek létre, hogy egy-egy adott modellnél kihozzák a maximumot a tapadás kontra haladás párosából. A levegő ellenállását leküzdeni mindig is kritikus téma volt, ám az elektromos járművek és a velük együtt született „hatótávpara” megjelenésével a korábbiaknál is nagyobb súlyt kaptak az ilyen fejlesztések.

Hiszen az e-autók nehezek, mert hagyományos társaikhoz képest mindig cipelnek plusz több száz kilós terhet az akkupakk miatt – míg egy belső égésű motoros kocsi az üzemanyag fogyásával akár 30-40 kilót is leadhat út közben (tele tanktól kiürüléshez közeli állapotig). Ezt csak a légellenállás csökkentésével lehet érdemben kompenzálni.

A technológia mellett szól, hogy a villanyautók kevesebb hűtést igényelnek, így némely modelleken teljesen eltűnt a klasszikus hűtőrács, valamint a kisebb motorok miatt laposabb orrkiképzést alkalmazhatnak a mérnökök. De egy ilyen területen mindig lehet valahol még faragni.

A Hyundai Motor Group most előállt egy olyan megoldással, ami szinte magától értetődő lehetne, mégse alkalmazta eddig így senki: aktív légterelők – angolul Active Air Skirt (AAS) – az első lökhárító aljába! A koreai márka úgy találta igazán hasznosnak ezeket a kis mozgó toldatokat, hogy 80 km/órás tempó felett nyílnak le, 70 km/óra alatt pedig automatikusan visszahúzódnak.

Ezzel az első kerekek által generált turbulens levegőt redukálják nagy mértékben: a tesztre bevetett Genesis GV60 elektromos SUV-nél 2,8%-kal csökkent a közegellenállás. A 0,008-cal alacsonyabb Cd érték nem tűnik világmegváltónak, de nagyobb tempós haladásnál sok megtehető extra kilométert jelent. A rendszer ráadásul 200 km/óra felett is aktív marad, ahol már igencsak számít a különbség.

Egyelőre nem árulta el a cég, hogy mely Hyundai és Kia modellekben láthatjuk viszont a találmányt, de úgy tűnik, hogy első körben a kritikusan magas légellenállási együtthatóval rendelkező SUV-ket vették főként célba. Ezek amúgy is túlzott extra fogyasztást produkálnak a tempó emelkedésével, így van mit csiszolni rajtuk.

Hyundai