Itt a 20 éves jubileum, most nézd meg te is, mit adott eddig Mazda 3 a világnak!
Hihetetlen, de már 20 éve annak, hogy 2003 őszén bemutatták a japánok a Mazda 3-at a Frankfurti Autószalonon. A Familia, 323 és Protegé modellek ekkor már öregnek számítottak, így kellett egy új kompakt a kínálatukba, ez lett a 3-as.
Néhány évvel később, 2006-ban jött a sportos MPS (Mazda Performance Series) kivitel leleplezése a Genfi Autószalonon. Ezt a verziót részlegesen önzáró diffivel és 2,3 literes, turbós motorral szerelték, akárcsak a hatost. Az autónak azóta is megvan a szubkultúrája, sokan jó tuningalapnak tekintik, erről egy videót is készítettünk korábban:
Ezután jött a második generáció 2008-ban, amit a Los Angeles-i és a Bolognai Autószalonon mutattak be. Ez még mindig a Ford-Volvo-Mazda közös architektúrát használta (C1), és ebből is készült MPS kivitel, 260 lóerővel.
A 2013-as harmadik generációval már a Skyactive motorok domináltak a kínálatban, ez a modell egy saját fejlesztésű padlólemezre épült, közösen az első generációs CX-5-tel. Itt jelent meg a Kodo-formanyelv, amely nagyban meghatározza még ma is a Mazda arculatát.
A jelenlegi, negyedik generáció 2018-ban mutatkozott be, szintén Los Angelesben. Ez a Kai koncepcióautót vette alapul, és itt a márka újra elkezdett a prémiumok világa felé tendálni, akárcsak anno a Xedos modellekkel.
A Mazda fennállásának 100. évfordulóján, 2020-ban egy speciális kiadást is kapott a kompakt 3-as, amely egyedi fényezést, burgundi belső teret és egyéb nyalánkságokat tartalmazott. Bevezetése óta a 3-as sorozatból több mint 6 millió példányt adtak el, ezzel a gyártó legkelendőbb modellje lett.
Mazda