Jönnek a teljesen önvezető svéd kamionok

Szabó Balázs újságíró
Közzétéve:
2020-10-14, 11:49

Több kereskedelmi vállalat számára is elérhetővé tette az Einride azt a modellt, amely akár autópályán is hasíthat sofőr nélkül, pusztán a mesterséges intelligencia segítségével.

Az Einride még 2016-ban alapult cég, céljuk pedig az volt, hogy teljesen elektromos, önvezető kamionokat alkossanak. Még 2017-ben mutatták be a Pod modellt, amely után szerződést kötöttek a Lidl és a DB Schenker vállalatokkal, akikkel közösen fejlesztették mind a mai napig. Ebben az évben viszont a svéd cég elérkezett egy váltóponthoz, hiszen ha a különböző közlekedésügyekben felelős szervezetek nem akadályozzák meg a törekvéseiket, akkor véglegesen piacra dobhatják a járművet.

Einride Pod önvezető elektromos kamion féloldalról

Első ránézésre kicsinek és furcsának tűnik, hiszen számunkra a megszokott külső felépítés elsőként egy vezetőfülkéből, majd a raktérből, itt azonban előbbire nincs szükség. A mesterséges intelligencia irányítja, többnyire előre megtervezett menettervvel, amelyet már indulás előtt betáplálnak a rendszerébe. Baj esetén pedig egy erre a célra képzett operátor távirányítással bele tud nyúlni, hogy biztonságosan tudjon valahol megállni a kamionnal.

Einride Pod teszt közben hátulról

A most bemutatott és előrendelhető modell nem ugyanaz, mint a 2019-ben már közutakon is tesztelt kibocsátásmentes és teljesen önvezető teherautó. A külsején ugyanis úgy kellett megcsinálni mindent, hogy alkalmas legyen a szabályos teherszállításra is. Ennek következtében lett sokkal áramvonalasabb, ráadásul normális fényszórók is kerültek rá.

Einride Pod önvezető elektromos kamion kerekei és emblémája közelről

A SAEJ3016 besorolás szerint a legmagasabb, level 5-ös szintet kapná, amelynek a jelentése, hogy semmilyen személyi beavatkozást nem igényel a jármű működtetése. Ezt azonban maga az Einride nem tudja ilyen formában elfogadni.. Így saját rendszert alkottak, melynek neve AET (Autonomous Electric Transport, magyarul Önvezető Elektromos Szállítmányozás).

Ez egy 1-5-ig terjedő skála, amelyen a legalacsonyabb fokozat azt jelöli, hogy a jármű egy zárt létesítmény területén meghatározott útvonalon tud csak közlekedni. A második fokozattal kimehet környező utakra is, sőt, akár a telephelyek között is járhat. A harmadik fokozat már alacsonyabb forgalmú főutakra is kiengedi, a maximális megengedett sebesség pedig 45 km/h. Az AET-4 már az autópályákra is felengedi, de itt is van sebességhatár, hiszen maximum 85 km/órás tempóval mehet. Ez a skálázási rendszer tehát nagyban eltér a klasszikus önvezetésben kialakított szintektől, mondhatni butítottak rajta. A kamion egyébként 26 tonna bruttó tömeg mellett tud 130-180 kilométert menni egyetlen töltéssel.

Einride Pod önvezető elektromos kamion fa szállító kivitelben, féloldalról

Egyelőre tehát még nem lehet teljesen magára hagyni korlátok nélkül az Einride járművét, hiszen ennek még a jogszabályok és a technológia is gátat szab. Ennek ellenére már az első két kategória előrendelhető, a gyártó által meghatározott felső két szint pedig 2022 környékén érkezhet.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Hamarosan fizetős lehet az elektromos autók töltése
2017. szeptember 05.
Várható volt, hogy amint beindul az elektromos autók elvárt ütemű terjedése, megszűnnek a kedvcsináló privilégiumok. Elsőként az ingyenes töltést vehetik el a tulajoktól.
Végre egy pofás elektromos autó – II. generációs Nissan Leaf
2018. január 19.
Megérkezett az új Nissan Leaf, új megjelenés, nagyobb teljesítmény, hosszabb hatótávolság, még több kényelem: lassan igazi autó lesz a teljesen elektromos járgány?

További hírek