2022. október 28. | 12:37

A kísérlet végeredménye jelentős hatással lehet a légi közlekedés megreformálására.

A Bloodhound névre keresztelt projektet nagyjából 15 évvel ezelőtt hívták életre azzal a céllal, hogy megdöntsék a megközelítőleg 1220 km/órás szárazföldi sebességrekordot. A törekvéseket néhány évvel korábban elkaszálták, a fejlesztők most azonban ismét hírt adtak magukról.

A rekorddöntési cél nem változott, ezt az elképesztő tettet azonban egyetlen gramm károsanyag-kibocsátása nélkül kívánják véghez vinni. Mégis hogyan lehetséges ez, miközben az elképesztő sebesség eléréséhez bivalyerős belső égésű motorra van szükség?

A rakétaautót a Rolls-Royce EJ200 sugárhajtóműve működteti, a jármű elméleti végsebessége 1609 km/h, mely bőven elegendő lenne a szárazföldi rekord megdöntéséhez. Az eredeti konfigurációban a Jaguar F-Pace SVR 5 literes V8-asát üzemanyagpumpaként használták – azért ez sem piskóta, hiszen egy 500 lóerő feletti teljesítményű motorról beszélünk.

„A Bloodhound egy régimódi, belső égésű motorral működő gépezet. A megoldás kulcsa a szintetikus üzemanyag használatában rejlik, ezzel tudjuk nullára csökkenteni a károsanyag-kibocsátást. A Jaguar motor helyett elektromos pumpát alkalmazunk, a járművet pedig könnyűsúlyú akkumulátorral szereljük fel” – nyilatkozta Stuart Edmondson, a Bloodhound LSR projekt vezérigazgatója.

A mostani fejlesztésekkel a kezdeményezés túlmutat azon, hogy puszta divatos zöld megmozdulás legyen. Edmondson 19 évig szolgált a Brit Királyi Légierőnél, így közelről ismeri a Rolls-Royce Eurofighter Typhoon motorokat. A tudása aranyat ér, hiszen egy ilyet használnak a Bloodhound meghajtásához is.

Ez a jármű nem csak a rekorddöntés miatt bír komoly jelentőséggel, a kísérlet kiváló tesztlehetőséget nyújt a szintetikus üzemanyagok légiközlekedésben való alkalmazásához is.

„A Rolls-Royce EJ200 motor világszerte több mint 1000 vadászgép meghajtásáról gondoskodik, valószínűleg még hosszú éveken át használatban marad. Mi biztonságos körülmények között tudjuk tesztelni a szintetikus üzemanyagokat, hiszen a jármű végig a földön marad. Egy ilyen projekt komoly érdeklődést válthat ki világszerte, miért ne harapnának rá a támogatók?!” – tette hozzá Edmondson.

Az utolsó mondatból egyértelműen látszik, hogy a tervek megvalósításához hiányzik az anyagi fedezet. Bízzunk benne, hogy a szárazföldi sebességrekord megdöntésének lehetősége, és a környezetvédelem elég vonzónak bizonyul majd.

 

  • Címkék: