Miért jó a boxermotor?

Frissítve:
2018-09-18, 21:58

A boxermotorok főleg a Porschékban és Subarukban váltak híressé. A különleges hengerelrendezésnek számos előnye van, nem véletlenül alkalmazzák előszeretettel!

A hétköznapi személyautók döntő többsége soros elrendezésű egységet használ. Itt a hengerek egy vonalban, vertikálisan dolgoznak, számuk általában három és hat között alakul. Mivel az autók és a motorterek mérete véges, felhagytak a soros nyolchengeresek alkalmazásával, az utastér és csomagtartó helykínálata előrébb került a prioritási sorrendben.

Ha már V-motor duruzsol a géped orrában, jampinak számítasz, legalábbis Magyarországon biztosan. A V-alakba rendezett két hengersor, egy közös főtengelyen osztozik, a kompakt méret és a finom járáskultúra miatt előszeretettel használják felsőkategóriás autókban. A belépő a V6-nál indul, már a fél tucat henger is impozáns menetteljesítményeket biztosít, a csúcsot jelentő V12 pedig irdatlan tempóra képes, függetlenül attól, hogy szívó vagy turbós.

Az első boxermotor

Az első boxermotort Karl Benz találta fel a 19. század végén

A legtöbb gyártó ezzel a két elrendezéssel operál, hiszen az utcai autók szintjén minden igényt kielégítenek. Azonban már az 1800-as évek végén megjelent egy új konstrukció, amely kedvező tulajdonságai ellenére csak kevés márka figyelmét ragadta meg.

Karl Benz 1896-ban találta fel a boxermotort, amit akkor még „kontra” motorként említett. A vízszintesen dolgozó dugattyúk külön forgattyúcsapon keresztül hajtják a főtengelyt, nem összekeverendő a 180 fokos V motorokkal ahol a két dugattyú közös csapot használ.

Boxermotor működése

A boxermotornál a dugattyúk horizontálisan dolgoznak

A boxernél a párban álló dugók pontosan ugyanakkor érik el felső holtpontjukat, mozgásuk egy ütemben történik. Elnevezését is innen kapta, a boxmeccsek elején az ökölvívók hasonlóan ütik össze kesztyűiket. A konstrukció előnye, hogy négynél több hengernél rendkívül kiegyensúlyozott a járás, kulturáltságát a híresen selymes sorhatos, és V12-es erőforrásokéhoz szokták hasonlítani.

A történelem során előszeretettel használták repülőgépekben és motorkerékpárokban. A BMW 1923 óta rendületlenül hisz a boxermotorokban, jelenleg is szerepel kínálatában ilyen egységgel szerelt kétkerekű. De mivel az Alapjárat egy autócentrikus oldal, ezért ebben a cikkben elsősorban a járműipari alkalmazásáról olvashatsz.

boxermotor menettulajdonsága

A boxer előnye az alacsony súlypont, ezáltal a stabil kanyarfekvés

Több gyártó is belekóstolt a vízszintes egységek világába, a Lancia, a Ford, a Citroen, az Alfa Romeo, a Chevrolet és a Ferrari is próbálkozott, de hosszútávú lehetőséget csak a Volkswagen, a Porsche és a Subaru látott benne.

Ford boxermotor

A 20. század elején a Ford szerelt boxert a Model A-ba és C-be

A 20. század elején a Ford kéthengeres boxerrel szerelte a Model A-t és a Model C-t. A 8 majd később 10 lóerős teljesítményt ma már kisebb fűnyírótraktorok is túllicitálják. A második világháború után érdemben megindult a Volkswagen Bogár gyártása a Karmann Ghiával, majd a T1-es Transporterrel karöltve. A farmotor védjegyükké vált, a belépőszintet 1192 köbcentis egység jelentette 34 lóerővel. Később növelték a köbcentit 1,3 literre (50 Le), a csúcsot végül az 1,6-os erőforrás képviselte 61 lóerővel, ami már egész tisztességesnek mondható.

Chevrolet Corvair 1964 boxermotorral

A Chevrolet Corvair 1964-ben már 180 lóerőt teljesített boxermotorjával

A Volkswagenhez hasonlóan a Chevrolet is léghűtéses technológiával dolgozott, a Corvair 2,7-es felülszelepelt, turbós motorja már 180 lóerőt tudott 1964-ben, ami jelentős növekedésnek számított a korábbi boxerekhez képest.

Lancia Flavia boxermotorral

A Lancia Flavia volt az első modellje a gyártónak, boxermotorral szerelve

Az olaszok is az 1960-as években merültek bele a vízszintes konstrukcióba, de ők az autó orrába szerelték inkább, és a hajtást is hagyták elöl. 1961-ben a Lancia bemutatta a vízhűtéses erőforrással szerelt Flaviát, ami az 1,5 literes alapverzióval 90 lovat, a megnövelt hengerűrtartalmú 2,0 literessel pedig 142 pacit tudott, kilenc évvel később. Az 1970-ben debütált modellt az tette különlegessé, hogy ez volt az első négyhengeres boxer, amibe a Bosch elektromos injektort szerelt. Nagyobbik járművükbe, a Gammába 2484 köbcentis, de változatlanul négyhengeres egységet raktak, ez volt az utolsó Lancia ilyen technológiával, 1984-ben nyugdíjazták a vízszintes motorjaikat.

Alfa Romeo próbálkozás a boxermotorral

Az Alfa Romeo is próbálkozott a konstrukcióval, de nem láttak benne hosszútávú lehetőséget

Az Alfa Romeok közül az Alfasud, a Sprint, a 33 és a 145/146 korai példányaiba pakoltak ilyen erőforrásokat, a kínálat utolsó szereplője a 16 szelepes, 1,7 literes négyhengeres volt, 137 lóerővel.

Porsche 356

A Porsche 356-os sok dologban megegyezett a korabeli Bogárral

Az eddig említett márkákról elmondható, hogy hétköznapi járművekben alkalmazták a különleges technikát. Azonban egyik legnagyobb erényét a versenysportokban mutatta meg, a horizontális motor potenciálját a Porsche fedezte fel az elsők között. A 356-ös sok közös tulajdonságot mutatott a Bogárral, mind kinézet, mind pedig műszaki tartalom szempontjából. A négyhengeres boxer erőteljesebb változataival szerelték, továbbá a 914-ben és a 912-ben is ezek a léghűtéses egységek teljesítettek.

Boxermotor a versenysportban

A boxermotor a versenysportokban kamatoztatta leginkább erényeit

A Porsche leghíresebb modellje a 911-es már a kezdetekből fogva ilyen motorokat használt, a hathengeres boxermotor a típus védjegyévé vált. A stuttgartiak rájöttek, hogy ezekkel nagyon alacsonyan tudják tartani az autóik súlypontját, ami erőteljes kanyarvételkor vagy kanyarváltáskor határozottan javítja az egyensúlyt és az úttartást. A korai modellek a vízhűtés alkatrészeinek és kardántengely hiányában értékes kilókat spóroltak meg, emiatt pedig versenyelőnyhöz jutottak a konkurenciával szemben.

Porsche 996 991 boxermotorral

A 996-os 911-es volt az első vízhűtéses generáció

Az egyre magasabb teljesítmény azonban egyre magasabb hőfokot eredményezett. Mivel a Porschék nem csak pályagépek voltak, hanem közúton is használták őket, fel kellett vértezniük vízhűtéssel, hogy garanciát is adhassanak rájuk. Az első ilyen autójuk az 1996-ban bemutatkozó Boxster volt, amit a későbbi Cayman és a jelenlegi 718-as is megörökölt. A 996-os kódjelű modell lezárt egy meghatározó korszakot a Porsche történelmében, ez volt az első 911-es, ami szakított a léghűtéses hagyományokkal. Az aktuális kínálatban szívó, turbós, hátsókerekes és összkerekes változatban is rendelhető, csupán árcédulától függ, ki milyet szeretne.

Porsche 917

A Porsche zártpályás versenyautói feszegették a boxermotorok határait

A zártpályás versenyekre készített Porschék tovább feszítették a boxerek határait: a 908-as nyolc, a 917-es, amit sokan a világ legjobb versenyautónak tartanak, 12 hengerrel támadta a leghíresebb pályákat. Az utóbbi eszeveszett sebességéért és elért sikeriért a 4,5 literes, két darab hathengeresből összerakott mestermű felelt. A turbóval megfújt, végső változat 1580 lóerős teljesítményre volt képes 1973-ban. A legendás Le Mans-i versenygépekről korábban már írtunk.

Subaru 1000 az első Subaru boxermotorral

A Subaru 1000 volt a márka első boxerrel szerelt autója

Van még egy márka, amit muszáj megemlíteni, ha a boxermotorokról van szó. A Subaru 1966-ban kezdett hozzá a technika alkalmazásához, az 1000 volt első ilyen modelljük. Már a kezdetektől fogva a vízhűtéses felépítés mellett tették le a voksukat, a négy és hathengeres egységeket azóta is márka középkategóriás és SUV termékeibe szerelik. Ilyenek az Imprezák, Legacy-k, Outbackek, SVX-ek, BRZ-k, Foresterek és Tribecák.

Subaru WRC

A Subaru Impreza WRX STi elért sikereit kitűnő hajtásának és boxermotorjának köszönhette

Az átütő sikert egyértelműen az EJ-kódjelű motorok hozták meg. Ezek hengerűrtartalma 1,5-től 2,5 literig alakult, a 2000 köbcentis turbós négyhengeres bizonyította kiválóságát a World Rally Championship-ben, máig az egyik legikonikusabb raliautóként tartják számon. Az utcai Impreza WRX STi-k már első generációjukban is alsóhangon 250 lóerőt tudtak, a teljesítmény minden modellciklus után egyre magasabbra szökött, a legfrissebb STi ménese 310-et számlál.

Subaru dízel boxermotor

A Subaru 2007-ben bemutatta a világ első dízelüzemű boxermotorját

2007-ben a japán gyártó a Genfi Autószalonon bemutatta a világ első boxer dízelmotorját. Újkorában műszaki csodaként tekintettek a 150 lovas és 350 Nm-es egységre, de idővel kimutatta a foga fehérjét. A közös nyomócsöves (common rail), intercoolerrel felvértezett EE20-as egy addig ismeretlen konstrukció volt, nagyon kevesen értettek hozzá. Mint később kiderült, a Subaru sem értett hozzá annyira: hiába ragaszkodtak a vízszintes technikához, nem volt tapasztalatuk a gázolajos változatnál, az pedig elengedhetetlen egy tartós motor tervezésénél. Gyengék voltak alacsony fordulaton, zajosak, a csapágyazás sem volt megfelelő. Százezer kilométer felett komoly problémákkal szembesültek a tulajok, volt, akinek 160 000 km-nél tört el a főtengely. A „műszaki csoda” jelzőt az évek alatt felváltotta a „megbízhatatlan betegágy”.

boxermotor meme

Boxermotor, kicsit más értelmezésben

A Subaru megpróbálkozott egy addig még nem alkalmazott technikát bevezetni, sikertelenül. Mivel manapság már kevés gyártó van boxerekre specializálódva, ezért nem valószínű, hogy érdemi folytatása lenne a dízelüzemű vízszintes motoroknak. A piac többi szereplője végignézte, ahogy a japánok befürödnek a konstrukcióval, így gondolom a maradék kedvük is elment hasonló motor fejlesztésétől.

Talán a Porsche lehetne az, aki egy műszakilag stabil utóddal megajándékozhatná a világot, de Stuttgartból mostanság meg olyan hírek érkeznek, hogy végleg szakítanak a dízelekkel. Meg úgy az egész világ kezdi ezt az irányt felvenni, kevesen látnak jövőt a gázolajos autókban. Szóval a jelen állás úgy fest, hogy a boxerek megmaradnak benzinesnek. De szerintem ez nem is olyan nagy baj.

Neked mi a véleményed?

Forrás:

További autós hírek

Lassan minden nagyképűség nélkül állíthatjuk, hogy kb. mindent láttunk, ami a budapesti forgalomban tapasztalható. Viszont ekkora idiótát még tényleg nem…

Korábban már hírül adta az MTI, hogy Magyarországon is elkezdik az E10 benzinre való átállást, mely magasabb bioetanol tartalmat jelent.…

Baleset történt 2019. december 11-én 8 óra 44 perckor, az M1-es autópálya 144. kilométerszelvényében, a Hegyeshalom felé vezető oldalon. Egy…

A kamionos egyszerűen nem látta a gyalogost, aki közvetlenül előtte akart átmenni az úton. A hatalmas súly miatt a gyalogost…

Több autó – köztük egy kis teherszállító – ütközött össze a Maglódi úton a börtön közelében ma reggel 09:49 perckor.…

Kapcsolódó írások

A turbós Subaru BRZ STI-re még várhatsz
2017. június 08.
Oszlasd el turbós Subaru BRZ álmaidat: a japánok a boxermotort sajnos még nem piszkálták meg, viszont a tS-el már más piacon is villantanának
Egy vérbeli japán autó – Interjú Kása Imrével, a Subaru magyarországi márkamenedzserével
2018. február 27.
A Subaru egy vérbeli japán autó, tradícióihoz és egyedi megoldásaihoz mindig ragaszkodik. Kása Imre egy interjú keretein belül beszélt a márka itthoni és globális helyzetéről.
1964 Volkswagen Typ 147 Fridolin, sárga postás kocsi, elölnézet, oldalnézet, balról döntve
2019. november 09.
A német posta és a Volkswagen közös munkájával 1964-ben megszületett a valaha volt legszeretnivalóbb postás autó, a Typ 147 „Fridolin”
Látványos videó, kis pénzből, Subaruval
2017. május 08.
Itt az élő példa arra, hogy lowbudgetből is lehet menő csapatós videót készíteni, elég hozzá egy vén Subaru és egy megfelelő helyszín