2022. július 20. | 18:41

Az új technológiai rendszerek mellett az autók veszélyhelyzet esetén működésbe lépő funkcióit is ellenőrizni akarják.

Az autóknak manapság egyre több biztonsági előírásnak kell megfelelniük és a technológia fejlődésével ezek az előírások egyre csak bővülnek. A biztonsági teszteket végző állomások képesek oldalról történő karambol szimulálására vagy éppen a gyalogosfelismerő-rendszer vizsgálására is.

Ausztráliában egyre gyakoribbak az árvizek, így égetővé vált ezeknek a lehetséges baleseti forrásoknak a tesztelése is. Kemény havazásra vagy súlyos esőzésre már itthon is volt példa, amely persze nem jelenti azt, hogy a kocsink tetőig merülhet a magyar utakon, de sosem árt tudni, mit kell tenni hasonló esetekben.

Autók árvízben
Kép: Pixabay

Az ANCAP (Australasian New Car Assessment Program) szervezet célja az volt, hogy kiderüljön, az autógyártók valóban úgy tervezték meg az ablakokat és ajtókat, hogy víz alatt is funkcionáljanak. Az, hogy az ablakok ilyenkor is nyílnak vészhelyzet esetén, vagy hogy az ajtók nem ragadnak be a nyomás alatt, életeket menthetnek. Ha egy gyártó nem tudja biztosítani, hogy járművei képesek ezekre a funkciókra, akkor egy olyan rendszert kell beépíteni az autóba, amely veszély esetén eltávolítja az ablakokat. Mindennek pedig a tulajdonosi kézikönyvben is szerepelnie kell.

Ahogy minden más biztonsági felmérésnél, a gyártó és a modell is pontokat kapnak az alapján, mennyire teljesítettek jól a teszten a gyártó által ígért információkhoz képest. Persze ez a teszt csak jövőre indul az ANCAP rendszerében, elegendő időt biztosítva a márkáknak, hogy felkészüljenek.

A másik, amit tesztelni akarnak, az a hátsó ülést figyelő mechanizmus. Tavaly az Egyesült Államokban 23 kisgyermek vesztette életét, miután autók hátsó ülésén hagyták őket. A hátsó ülésen felejtett személyekre/dolgokra emlékeztető rendszerek tesztje remélhetőleg csökkenteni fogja ezt a számot. A Toyota például már most rendelkezik ilyen rendszerrel, a Corollában már megtalálható.

CarBuzz

Kép: Pixabay